Ducati TT / F1 Race and Symposium 2016

Alles over de Beneluxheads bijeenkomsten en evenementen (Data van classic races, onderdelen beurzen of even een middagje raggen met een paar Duc’s. Als er wat te doen is wat interessant is post het dan hier.)
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Ducati TT / F1 Race and Symposium 2016

Post by Ron66 » Thu Dec 10, 2015 10:50 pm

Beste Heads,

Even een korte update van wat lijkt een lange slaap maar niets is minder waar. Bijgaand een concept text van een evenement dat ik vanuit de CCQ wil gaan organiseren tijdens de DCR ism de Ducati Club de France en de Symposiumorgainsatie in de USA. Een race met alleen maar TT's, F1's en snelle race Pantah's. Graag jullie reactie, ideeeen en netwerkwant de challenge is om minimaal 30 potentieel geinteresseerden te hebben voor 17 Januari.

Groeten, Ron
The Ducati TT is coming home!

Ducati’s most iconic race bike is coming home to the famous TT Assen circuit in the last weekend of May as part of the 37th Ducati Clubrace. Ducati’s belt driven Pantah engine became an unbeatable race machine in the early 80’s when its famous Trellis frame saw the light. In the hands of Walter Gussigh, Tony Rutter, Walter Villa, Juan Garriga, Marco Luchinelli, Jimmy Adamo and many others. Ducati reigned in the TT2 and Bott races all over the world in the first half of the 80’s and scored high in TT1 and Endurance. Most notable of this period is the TT2 world championships in 1981, 1982, 1983 and 1984 won by Tony Rutter on famous circuits like Isle of Man but also on the iconic Assen TT track.

The belt driven engine and trellis frame have become the basics and design signature for all Ducati’s build the 30 years after the first Ducati TT2 appeared in 1981. Therefore the TT2 can be seen as quintessential bike in Ducati’s history. With most race bikes going into retirement Ducati’s TT’s are having a true revival with many bikes being build the past decade and raced in classic race events all over the world. Ducati’s mid 80-s street version of the TT, the F1’s, is seen as one of the most iconic and best handling road bikes ever build and found the track as its natural habitat.

With 7 TT / F1 Symposium being held in the USA and 2 in the UK we will go one step further with organizing the first ever TT / F1 race ever and combine this with the 3rd European TT / F1 Symposium during the 37th Ducati Clubrace in Assen, the Netherlands.

What do we want to know before January 17th 2016?
The objective until mid-January is to list how many people are interested to race, with a field of 30 riders we will get our own class during the event, with less might be in a combined race with other Italian young timer bikes. Last year already 14 TT’s and F1’s participated in various classes.

The proposed Program
Friday May 27th 2016
- Short license course 80 minutes on track and some theory time or
- Free practice including starting practice, 105 minutes on track
May 28th 2016
- 2 qualifications, 40 minutes
- Saturday evening
o TT / F1 dinner
o Ducati TT / F1 Symposium

May 29th 2016
- Ducati TT / F1 Race, 25 minutes

Proposed Technical Regulations
The TT / F1 race is to support the spirit of the best race Ducati ever build and consists of the following types, displacement and technical specifications:
- TT Open; 2 valve belt drive Ducati engines with carburetors and the rear carburetor facing the rear side of the engine, engine in the known Trellis frame of any make
- TT1; 601 – 750 cc 2 valve belt drive engines with carburetors and the rear carburetor facing the rear of the engine. TT1 racers, F1’s, DB1’s and other Patna engine race / track machines are welcome
- TT2; 350 – 600 cc 2 valve belt drive engines with carburetors and the rear carburetor facing the rear of the engine. TT2 racers, F3’s and other Pantah engine race / track machines are welcome

Noise regulation is max 104 dB (A), according to the FIM measuring methodology in a static situation.
The short license course is for those who have no race license but track experience.

Costs
- Free practice on Friday 27th of May: ; €205,-
- Short license course on Friday 27th of May: €160,00,
- 2 Qualification and Race day on 28th and 29th of May; €195,- ,
- 1 extra race with the same bike €95,- (classes like the Bottrevival or Euroclassics)
- demo met toegang zondagmorgen €35,-

For these costs you will get camping in the paddock near the Symposium tent, free shower and refreshment facilities, electric connection and extra access of the event for one mechanical helper and 2 visitors (at least 12,50 Euro per ticket). And a T-shirt of the event.

Do we want more?
Yes  With a field of TT’s and F1’s in this unique first time race, a fantastic weekend with friends and enthusiasts from all over the world and the atmosphere of the Cathedral of Speed we are all winners. When we have reached our goal mid-January to have enough interested riders we have lots of ideas to build around it a fantastic event. But we like to invite you with your ideas so please make it happen with us and let us know what you can do for us or like to be part of this weekend.

Thanks and really looking forward to see you in Assen
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

hawa ncr

Re: Ducati TT / F1 Race and Symposium 2016

Post by hawa ncr » Sat Dec 12, 2015 7:11 pm

Je mag mij inschrijven als "potentieel geïnteresseerde" Ron ! lijkt me erg leuk om in Assen een hele club tt,s te boenderen
Ducati 900sd Darmah 1978
Ducati 900sd Ncr edurance Replica 1977 in opbouw
Ducati 500sl Pantah 1981
Ducati TT1 750 model 1983/84 in opbouw

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by DucATIRadeon » Sat Dec 12, 2015 8:04 pm

ik wil wel met de alazzurra als veld opvulling, kan ik achteraan de achterblijfers lekker stangen :crazy:
dus, zolang ik maar in NL ben op dat moment kom ik graag ondersteunen/helpen/meedoen.

IK WIL NR 26!!

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Sun Dec 13, 2015 12:02 pm

Heads,

Super, ik zet je bij de geintereseerden Harry en Arthur (ook al zit je in het grijze gebied en wil Fre liever geen roofbouw op andere klassen).
Van Fre ook wat feedback gekregen op de communicatie, er is in de kosten wat veranderd maar er komt wel een T-shirt bij ;-)
We zitten inmiddels op 13 via het TT en F1 forum :-)

Groeten,

Ron

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Sun Dec 13, 2015 12:06 pm

DucATIRadeon wrote:ik wil wel met de alazzurra als veld opvulling, kan ik achteraan de achterblijfers lekker stangen :crazy:
dus, zolang ik maar in NL ben op dat moment kom ik graag ondersteunen/helpen/meedoen.

IK WIL NR 26!!
Adamo's #26
Die gaat vergeven worden als de inschrijving opent :-)

bakke

Post by bakke » Mon Dec 14, 2015 9:19 pm

Super initiatief Ron!!!
Wordt moeilijk, zal moeten kiezen tussen Assen en Francorchamps :sick:
Op de Bikers Classics waren er ook niet weinig TT's Pantah's en F1's te bewonderen. Als die allemaal naar Assen komen haal je zeker de 30!!

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Mon Dec 14, 2015 10:54 pm

Dank je Bakke,

De teller staat op 15 momenteel, een heuze Moretti TT1 uit Canada heeft zich ook gemeld.
Ik ga komende weken flink aan de slag al die Bikersclassics rijders trachten te vinden, alle hulp daarbij is welkom.
Je bent van harte welkom, als oud coureur zou ik je graag op de lijst van geinteresseerden zetten (al is het alleen maar om de DCR te overtuigen in Januari).

Groeten,

Ron

klaas750s

Post by klaas750s » Tue Dec 15, 2015 6:45 pm

ik kom zeker kijken
ducatisnelgaatie

Ducadini

Post by Ducadini » Thu Dec 17, 2015 12:52 pm

Bakke,
moeilijk kiezen tussen Assen en Franchorchamps ? is dat op hetzelfde weekend dan ?

Ducadini (very tempted to use the 79 Pantah)
Nego i ricordi peggiori
Richiamo i migliori pensieri

strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011

Post by strijkplank » Thu Dec 17, 2015 10:56 pm

Ook aanwezig :-)
En als ik even flink gas geef is de Harris TT ook klaar !

Dreej

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Fri Dec 18, 2015 9:41 am

TOP !

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Mon Dec 21, 2015 6:18 pm

Beste Heads,

Gisteren na veel te lang weer eens bij Andre langsgeweest, ik kwam een oude bekende tegen in zijn schuur (eigenlijk veel meer). Ik stap voor dit project in de CCQ voor de broodnodige ondersteuning en de verdere plannen besproken en uitgebreid met ontwikkelingen die ik ook nog niet wist. Damn dit gaat de goede kant op.

Inmiddels 17 +1 geintereseerden.

Wel wat minder nieuws voor de Pantah piloten, de DCR wil zoveel mogelijk een klasse vol TT's en F1's. De Pantah's en Allazura's komen pas in beeld als het startveld niet compleet is, wel worden pure Superpantahs toegelaten, bvb de winnaar van de Euroclassics afgelopen jaar zou wel toegelaten worden. Dat betkend dus voor Art en Bakke en Ducadini op de wachtlijst of gewoon inschrijven in de Euroclassics. De +1 hierboven is Arthur :-P

Groeten,

Ron

Ducadini

Post by Ducadini » Wed Dec 23, 2015 12:29 am

Inderdaad wel wat minder nieuws !
Te meer daar de Pantah 1e serie (de rode) in het Italiaans kampioenschap TT2 gebruikt werden VOOR de lichtere Verlicchi frames er waren.

Dus : 1 Pantah 1e serie (2digit framenummer), 1 set Campagnolos, 1 originele 2-1 ongedempt (en daar wil ik eigenlijk niets aan doen :-) ) dus NIKS replicagedoe.
Ik duik een dezer even in mijn Motociclismo/Motosprint archief om eea met originele foto's te staven.

Natuurlijk vindt iedereen de (lichte) Verlicchi (en alle namaak die later op de markt kwam) VEEEEEL mooier maar als de vlag "TT" is, vind ik dat de "Rosso" erbij mag.
Ik zal alleszins proberen niet in de weg te rijden :-), voor mij is het trouwens gewoon een motor die ik meer dan dertig jaar geleden kocht en die ik gebruikte op circuit.

Moest het verdikt ik mijn nadeel uitvallen : misschien krijg ik nog een speciaal frame te pakken om toch in die klasse te starten :-)

ciao
ducadini
Nego i ricordi peggiori

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Wed Dec 23, 2015 9:33 am

Ducadini wrote:Inderdaad wel wat minder nieuws !
Te meer daar de Pantah 1e serie (de rode) in het Italiaans kampioenschap TT2 gebruikt werden VOOR de lichtere Verlicchi frames er waren.

Dus : 1 Pantah 1e serie (2digit framenummer), 1 set Campagnolos, 1 originele 2-1 ongedempt (en daar wil ik eigenlijk niets aan doen :-) ) dus NIKS replicagedoe.
Ik duik een dezer even in mijn Motociclismo/Motosprint archief om eea met originele foto's te staven.

Natuurlijk vindt iedereen de (lichte) Verlicchi (en alle namaak die later op de markt kwam) VEEEEEL mooier maar als de vlag "TT" is, vind ik dat de "Rosso" erbij mag.
Ik zal alleszins proberen niet in de weg te rijden :-), voor mij is het trouwens gewoon een motor die ik meer dan dertig jaar geleden kocht en die ik gebruikte op circuit.

Moest het verdikt ik mijn nadeel uitvallen : misschien krijg ik nog een speciaal frame te pakken om toch in die klasse te starten :-)

ciao
ducadini
Ducadini,

Ik kan er niets tegenin brengen, een sterke casus en ik ben met je eens het neerzetten van de gehele schakering aan motoren is historisch wel heel correct.
Ik neem jouw pleidooi mee in de gesprekken met de DCR nadat wij door de hoepel zijn gesprongen om een eigen klasse te kunnen hebben maar ook dat ziet er goed uit.

Groeten,

Ron

Ducadini

Post by Ducadini » Wed Dec 23, 2015 10:35 am

Ron,

Discussies die decennia geleden al gevoerd werden over het verschil tussen de TT1-F1 KLASSE en de TT1-F1 modellen.
Maar als er enkele Ducati TT (replica of origineel) wordt toegelaten en Ducati F1 (of F3) en de occasionele DB1, dan vallen er wel een heleboel potentiele kandidaten uit de boot.
Spondon (Tony Rutter, ooit op Assen)
Moretti ( behold : the new frame-era )
GPM (defeat the Ducati)
Verlicchi-NCR (op het standaardframe gebaseerd)
Zolang we die achterste cilinderkop maar correct geplaatst hebben :-)

Zou het niet prettig zijn voor piloten EN publiek wanneer een veld verschijnt van "evenwaardige" motorfietsen : niks mix van L-twin/V-twin/paralleltwin. ENKEL de oer-riempjes met carbs.
We maken ons natuurlijk geen illusies dat het een HEEL VELD close-racing gaat worden : de combinaties vermogen/gewicht/rijstijl zorgen wel dat er groepjes ontstaan waar strijd geleverd wordt..
Maar we willen er toch geen Retro RD- of Kawa cup van maken, met 1 of 2 modellen, allen in 1 of 2 kleurencombinaties ?
Is het dan niet beter om alle competitiemodellen voorrang te geven ?
Ik vind het sowiezo een fantastisch iniatief dat mensen de kans geeft hun motor op Assen te meten zonder ze rond de oren worden geslagen door injecties en waterkokers :-)

ciao
ducadini
Nego i ricordi peggiori

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Wed Dec 23, 2015 1:50 pm

Hoi Ducadini,

Helemaal mee eens, het regelement staat om deze reden inderdaad open voor de DB1's, Spondons, etc. We hebben al 1 Moretti op de lijst staan. Ook is er plek voor Superpantahs, dwz racePantah's maar voor de straat Pantah's wil de DCR liever dat ze deelnemen in de Euroclassics.

Verder is er naast deze voor de Clubrace eenmalige TT / F1 (+ derivaten :-) ) race maar daarnaast is er al jaren de Euroclassics klasse waar pantah's , TT's, Paraleltwins maar ook RGS-en en Guzzi's gebroederlijk in alle variatie een van de leukste klasses om naar te kijken (en om in te rijden). De DCR wil proberen vanuit deze klasse niet teveel mensen weg te trekken en vandaar op papier de strakke afbakening op dit moment. De Euroclassics werd dit jaar gewonnen door een Superpantah die flink wat TT's (incl mijzelf) achter zich liet geprepareerd door Rob Molzer.

Kortom ik neem het mee naar de gesprekken met de DCR als we over de eerste horde zijn gesprongen.

Groeten,

Ron

bakke

Post by bakke » Thu Dec 24, 2015 11:40 am

aaaah ja de eeuwige discussie van wat is echt en wat niet. Wat is eigenlijk een superpantah?? Ik rijd zelf met een fietsje waar eigenlijk een te dikke vork op zit en enkele vierzuigerklauw. In de post classic in België niet toegelaten maar in de demo wel. Langs de ander kant sta ik in de post classic (met de juiste remklauwen) dan tussen TT1 en TT2 (allen replica uiteraard) met 900cc koppen (redfox e.a.) met een pak pk.s Nochtans staan die fietsjes ingeschreven als 600 en 750cc machinen. Om echt fun te beleven tijdes het koersen en iedereen gelijke kansen te gunnen mag er voor mijn part hier wel wat in gerommeld worden...
Langs de andere kant is zo'n evenement nog altijd een groot feest en maakt het ook niet zoveel uit wat echt en niet is vind ik zelf zolang de achterste carbu maar de juiste richting uit wijst :smile: :smile: :smile:

ducati17x

Post by ducati17x » Fri Dec 25, 2015 3:25 pm

Hallo allemaal.

Ik vind het een mooi idee en steun het van harte.
Ik ben er een die wel de motoren heb en niet mee doe.
Heb er even over gedacht om ze uit te lenen maar ook dat durf ik.
Ik hoop dat het lukt en kom zeker kijken.
Succes Ron.

vr.gr. Harry.

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Tue Dec 29, 2015 4:06 pm

Heads,

Korte update:

- het doel is gehaald, met inmiddels 33 geinteresseerde rijders en machines hebben we het eerste doel gehaald en hebben een eigen klasse
- we hebben 6 nationaliteiten
- er zijn 2 geintereseerden van de andere kant vd plas; 1 uit Canada en 1 uit de US die aan het puzzelen zijn met shipping
- Pat Slinn (de mechanic achter Tony Rutter en Mike Hailwood's 78 winst) komt zeker, aan andere oud racers en bijzondere machines gaat gewerkt worden
- er komt ook een demo optie voor de niet racers, 4 rondjes Assen op zondagochtend 11 uur

Dat was het bij deze.
Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en zie jullie in 2016!

Groeten,

Ron

ducati17x

Post by ducati17x » Tue Dec 29, 2015 7:13 pm

Hallo Ron.

Voor de demo wil ik mijn Biggelaar TT2 wel van huis halen.
Dus zondag dan maar met de bus.

vr.gr. Harry.

redfox

Post by redfox » Wed Jan 06, 2016 10:58 pm

aan bakke

even een rechtzetting ,onze 900+ TT's rijden dus niet als 750 of 600 in de bikers classic , maar in de open klasse tussen de 4 cilinders tot 1300cc met 160 aw pk

mvg

red fox

bakke

Post by bakke » Thu Jan 07, 2016 8:20 pm

Hallo Jan, ik had het hier niet over de Bikers Classics en z'n vier uur waar jullie in mee rijden ,met uitstekende resultaten overigens, maar over de post classic races waar een aantal TT1 en 2's mee rijden. Deze staan wel ingeschreven als 500,600 of 750 terwijl er wel wat meer poeier inzit :smile: .

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Fri Jan 15, 2016 7:49 pm

Beste Jan en Bakke,

Ik heb flink wat nagedacht en gepraat met verschillende mensen over de klasse als het gaat om hoe om te gaan met de door ontwikkelede TT's. In eerste instantie had ik ook best wel problemen met de gefreesde koppen op modernere blokken maar ben er langzaam wat anders tegenaan gaan kijken. De TT2 zag 35 jaar geleden het licht en meestal hebben racers een maximale houdbaarheidsdatum, dat leek met de TT ook toen de 851/88 kwam maar op een of andere manier blijft het concept, de releatieve eenvoud, slankheid, etc mensen nu 35 jaar later nog steeds aanspreken. Dat dit concept doorontwikkeld word is eigenlijk een van de mooiste complimenten, een racemotor word altijd doorontwikkeld tot de houdbaarheid is bereikt maar met de TT is dat 35 jaar na dato nog steeds niet zover. Jan rijd in de Classic Endurance tegen doorontwikkelde 4 cilinders met 160 pk, de ontwikkeling staat ook bij de concurrentie niet stil dus je kan niet de ogen sluiten of deze motoren uitsluiten als je je richt op de actieve circuitrijders.

De opzet van de klasse is zodanig dat we een overzicht neer willen zetten van die 35 jaar, van Superpantah naar UberTT. Momenteel spreken we over 48 geinteresseerden, 25 daarvan TT1's, 18 TT2's en de rest is nog niet helemaal duidelijk. Tot nu toe nog maar 1 UberTT maar verwacht er nog wel een paar meer.

Groeten,

Ron

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Post by Ron66 » Mon Jan 18, 2016 5:34 pm

Beste Heads,

Bovenstaande info is geupdate:
- er is een mogelijkheid een demo te rijden zondagochtend
- de prijzen zijn aangepast, voor buitenlandse licentiehouders is geen weekend licentie meer nodig
- de focus ligt op licentierijders, voor de nederlandse deelnemers zonder een licentie is er een versnelde cursus op vrijdag

Ook hebben we een website gelanceerd om de blijvende hub te worden van alle toekomstige Symposia, Races en wat er nog meer georganiseerd worden ; http://www.ducati-tt-symposium.com/

Groeten,

Ron

hawa ncr

Post by hawa ncr » Wed Jan 20, 2016 12:11 am

Goed bezig Ron !
Ducati 900sd Darmah 1978
Ducati 900sd Ncr edurance Replica 1977 in opbouw
Ducati 500sl Pantah 1981
Ducati TT1 750 model 1983/84 in opbouw

Post Reply