schakelklok

breedcarter, smalcarter, Mototrans, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.
Post Reply
peter250
Posts: 69
Joined: Fri Jun 11, 2010 3:29 pm
Location: Den Haag

schakelklok

Post by peter250 » Wed Jan 04, 2017 10:18 am

Heads,

Ik heb een probleem met de schakelklok van m'n 250: na het schakelen wil het mechanisme niet geheel terugkeren in de rust positie. Ik moet na het schakelen telkens een heel klein stukje het pedaal terug bewegen: dan hoor je een klik en staat ie weer goed.
Ik heb de veer al vervangen en uiteraard de boel schoongemaakt en voorzien van schoon, soepel vet. De veer was overigens niet kapot.

Wie herkent dit probleem en kan mij op weg helpen?

Groet,
Peter

User avatar
Eldert
Posts: 413
Joined: Mon Sep 15, 2003 8:14 pm
Location: Hazerswoude Rijndijk

Re: schakelklok

Post by Eldert » Wed Jan 04, 2017 10:42 am

hallo peter

onder de as met splines zit een moertje deze zit op een boutje met een excenter . boutje zo verdraaien dat het schakelpedaal zowel bij opschakelen als terugschakelen terugkomt in de rust positie

Eldert

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: schakelklok

Post by DucATIRadeon » Thu Jan 05, 2017 4:01 pm

hoi peter, net wat eldert al zegt: middels excenter kun je verstellen.
wat ik ook heb gemerkt is dat de slijtage tussen de veerpoten en dat pennetje op de klok ook invloed heeft.

heb de complete binnenwerk van een paralleltwin schakelgedoe overgezet (incl brons busje) in de 175 en dat scheelde enorm, wegens bovengenoemde.

peter250
Posts: 69
Joined: Fri Jun 11, 2010 3:29 pm
Location: Den Haag

Re: schakelklok

Post by peter250 » Fri Jan 06, 2017 9:22 pm

Beste allebei,
Ben gisteren lekker bezig geweest: eerst met de excenter zonder telkens de borgmoer licht vast te zetten. Het opschakelen reageerde daar op van slecht schakelen tot goed schakelen met alle variaties daar tussen. Het terugschakelen bleef telkens slecht. Ook rondom de positie van goed op schakelen kreeg ik 'm niet goed voor terugschakelen. Ook niet met telkens het borgmoertje licht aanzetten. Ik heb de schakelklok gewoon steunend op de werkbank getest.
Ik heb steeds een hoekverdraaiing van 15-20 graden versteld.
Wat mij opviel is dat dat stelboutje wat speling heeft in het huis: daarom ben ik 'm telkens wat gaan aanzetten. Dat scheelde echter niets.
Slijtage tussen de veerpoten en het pennetje heb ik niet opgemerkt toen ik de boel uit elkaar had.
De oorspronkelijke veer brak toen ik 'm er voorzichtig af wilde halen.

zien jullie in dit bericht nog een aanknopingspunt?

Dank!

Peter

Lodola
Posts: 1
Joined: Thu May 18, 2017 11:07 pm

Re: schakelklok

Post by Lodola » Mon May 22, 2017 11:28 pm

Ik heb hetzelfde probleem met een Mark III.

Of hij schakelt goed op of als het exenter verdraaid wordt schakelt hij goed terug.

We hebben nu de oude veer verbogen zodat de vrije slag zo klein mogelijk is.
Dit geeft nu goede resultaten bij het opschakelen en het terug schakelen gaat goed alleen vanaf de derde versnelling heb ik weer problemen (naar 2,o,1).
Je merkt ook dat de versnellingspook niet goed terugkomt als je hem wat beweegt klikt hij in de wals het lijkt dat hij boven op de stift staat.

Heeft iemand een oplossing of moeten we verder hobbyen om het goed te krijgen.

DUEROSSO
Posts: 205
Joined: Wed Feb 18, 2004 1:02 pm

Re: schakelklok

Post by DUEROSSO » Wed May 24, 2017 3:52 pm

nieuwe veer ; vlg mij zijn er ook strakkere (iets dikkere draaddikte) veren te koop

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: schakelklok

Post by DucATIRadeon » Fri May 26, 2017 5:45 am

precies hetzelfde gehad, en zoals eerder gezegd hierboven: ook het bronze busje overgezet van de paralleltwin en het is weer goed schakelen op en neer.
de lager busjes waren bij mij de boosdoener(s).
de veer heeft ook enig sinds geholpen daar de veer sterker is van een PT tov single.

Post Reply