www.beneluxheads.com

racen met een parallel twin

Overige typen (Cucclio, Stoterstangen, Paraleltwin, buitenboordmotoren, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.)

Re: racen met een parallel twin

Berichtdoor bakke » wo okt 15, 2014 9:42 am

Beste Arthur,
zoals wij zeggen hier in de walen: "Chapeau t'as fait du beau boulot" of beter verstaanbaar "hoedje af, schitterend werk"
Ziet er heel tof uit als fietsje, misschien niet het pk beestje dat je er wou van maken maar ben er zeker van dat je er heel veel plezier gaat aan beleven.
Heb mij ondertussen ook nog maar eens laten charmeren door de PT's. Gelijk een niet complete 500SD gekocht in onderdelen met een draaiend blok en een reserveblok. Een week later kwam er onverwacht nog een 350GTL de garage binnenwandelen, hebben we dan ook maar een plaatsje voor gezocht. Veel winterwerk weer naast de Pantah die na een geweldig Gedinneweekend ook wat aandacht nodig heeft. En ja natuurlijk we hebben ook wel wat onderdelen nodig.
350 blok is uit elkaar, 1 segment stuk :hmm: Dus voor dit blokje zoek ik segmenten en een nieuwe koppakking. Voor de 500 zoek ik eveneens een koppakking. Al geprobeerd bij Stein Dinse maar voor het moment zijn de pakkingen niet meer in voorraad. Arthur, heb jij een idee waar ik best deze spullen probeer te vinden. Heb al geprobeerd bij André maar nog geen antwoord.
bakke

Berichtdoor TinTin » wo okt 15, 2014 11:46 am

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
TinTin
BENELUXHEADS SPONSOR 2011

Berichtdoor bakke » wo okt 15, 2014 1:24 pm

bedankt voor de link maar Athena doet niet in paraleltwins blijkbaar. Ondertussen al wel iets gevonden op ebay dus we komen er wel uit.
bakke

Berichtdoor Eldert » wo okt 15, 2014 1:45 pm

ik heb nog enkele nieuwe parr twin onderdelen liggen :

1 kale 78 mm zuiger en 2 setjes zuigerveren in 78.4 mm

iemand hier nog belang bij ?

Eldert
Eldert

Berichtdoor DucATIRadeon » do okt 16, 2014 9:44 am

Bakke, doe mij je adres via PM dan stuur ik je een 500 koppakking toe. let wel, dit is van het laatste type dus met de koperen ringen vast in de pakking. de eerste type heeft namelijk 2 losse ringen die op de cilinderbussen rusten, waarbij de cilinder bussen ook nog eens uitsteken...

350 koppakkingen heeft Gio nog liggen dacht ik.

nadelen van de GTL: versnellingsbak uitgaande as. deze heeft een conus met inleg spie, en de voortandwiel ook een conus met groef. die tandwielen kon ik nergens meer vinden en om nu van 2 tandwielen 1 te maken met lassen heb ik ook geen zin in ivm conus die oval kan worden.
de SD en GTV hebben spline assen voor de voortandwiel en daar kun je yamaha 250 crosser 520 ketting tandwielen voor vinden.
heb je een single achternaaf (dus met 6 bouten) dan kun je 450 scrambler achtertandwielen 3,5mm smaller draaien bij de krans, en heb je de gietwielen ala guzzi dan kun je zo de achtertandwiel van de 750/906 paso monteren (is al 520).

wat ik nog zoek is een 500 krukas met drijfstangen en zuigers, en 500 cilinderbank. uiteraard bruikbaar! ik wil namelijk ook mijn 500GTL weer op bouwen met klepveer kop, maar mis die onderdelen.e
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor bakke » do okt 16, 2014 6:02 pm

Heb je zojuist een mail gestuurd Arthur :smile:
bakke

Berichtdoor DucATIRadeon » za okt 25, 2014 8:04 pm

zijn de koppakkingen al aangekomen?
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor bakke » za okt 25, 2014 9:28 pm

Dag Arthur,
zojuist terug uit vakantie en wat zat er in de bus?? De koppakkingen!! Heel erg bedankt, ik doe morgen de betaling via overschrijving. Bedankt ook voor de hint om de klepstelen een nieuwe groef te laten frezen zodat moderne sluitershims kunnen gebruikt worden. Eén van de dagen eens naar de draaier.
bakke

Berichtdoor DucATIRadeon » zo mei 31, 2015 10:45 am

donderdag naar de PT naar de TT baan gebracht voor de keuring, ging met goede moed en "mijn-neus-bloed" houding in de broekzak voor als ik het nodig had. zoon met de accu en startkabels mee naar de technische keuring toe. lekker rustig, was maar 1 wachtende voor ons, een vrouw op 1098/1198 geval tricolor. ik wat aan het gas hengelen om aan de praat te houden (motor was tenslotte koud), draait zij om te kijken wat er achter haar zat. ze keek met knikkers van ogen, "wat is dat voor ding???" de nodige uitleg etc enzij: " ja ik heb ook een pantah maar dat is lang niet zo oud" blablabla...goed, kwam er op neer dat ze het hartstikke leuk vond en niet wist dat ducati zelfs dit soort brommers maakten. haar brommer geluid gemeten en duimpje omhoog gekregen. hmmm, als een 1098 zo stil is dan heb ik wellicht een probleempje..

enfin, geluidsmeting. keurmeester kijkt ook verbaast naar de motor, "wat is dat voor ding??? nog nooit gezien, en ik heb best wat voorbij zien komen qua ouwe bessies..."
niks zeggen, gewoon aangekeken en keuringskaart overhandigt. vraag ie: "wat is de max toerntal?" tja wat antwoord je daarop? de PT heeft enkel op de testbank gereden en nooit op straat, dus tja wat zeg je daarop dacht ik...
"..tot ie stuk gaat" zeg ik met koele blik.
"eem serieus mien jong. howveel toern mokt?"
"euh....6, mischien 7 doezend?"
hij op zn lijstje kijken, keer terug: "mok der 3 van". ook goed dacht ik.
dus zo goed mogelijk op 3000 toeren houden wat natuurlijk niet wou, ze ging van 2 naar 5 en terug naar 3,5 en zo bleef het maar door gaan tot ik zo goed als kon op 3~3,5 bleef. zegt ie doodleuk "gas geem jong! bietje meer gas". dus naar 4, 5 en hij maar zeggen meer gas geven... tot ie tegen de 7 kwam waarop ie zij: "nou ist goud mien jong, nou hest 100dB" met n grote glimlach op zn smoel! :rofl: :rofl: :rofl: :dance:

andere keurmeester ook kijkend met grote verbazing: "wat is dat voor ding???"
hele riedeltje opnieuw uitleggen blabla..
goed, moest nog de remklauwboutjes borgen en de olie groffilter dop (stom, want die had ik terug moeten doen na verversen van de inloop olie). naar de bouwmarkt, 3 nieuwe RVS boortjes gehaald en de boutjes thuis voorzien van gaatjes.

zaterdag met de eerste training, in de regen nog wel, in de vooropstelling, lopen er wat oudere mannen rond, kijkend nar de ouwe gebakjes die er allemaal staan te pruttelen/knetteren/blaffen/dreunen. zie ik in een ooghoek dat er 2 in het bijzonder naar mij en de motor stonden te staren. komen ze naar mij toe en vertellen dat hij er ook een heeft staan. leuk verhaal etc..vond het het heel apart en vooral leuk om zon PT weer te zien rijden. gaat een van de 2 weer verder lopen, en andere ouwe vraagt aan mij: "wie je wel wie dat is?". "nee geen idee...hoezo?".
"dat, jongeman" zegt ie met trots "...is Cas Swart..." en liep verder naar de hem toe.
tering, hoe vaak krijg je danks om met Cas Swart te praten?! dacht ik toen.

met geknepen billen ging ik de baan op voor de eerste training. voor het eerst was het zo ver, een Paralleltwin op de TT van Assen sinds Bert Kromkamp er voor het laatst mee reed ergens midden jaren '90! jeetje wat rijd dat anders dan ik kon herinneren met de GTL en Gio zijn SD! sturen doet ie goed, maar ik durfde niet zo vlot te gaan, zeker omdat dit mijn eerste meters waren op de baan met zowel de PT als de 900SS na mijn highsider vorig jaar.

in de regen, gatver wat is dat klote zien. maar wat een lol!!!
terug in de tent komt Jeroen naar me toe, "jij doet het helemaal niet verkeerd hoor!" blijkt dat de snellere jongens in de regen rond de 2:50 zitten. ik kwam op 2:54!!

2de training/kwalificatie ging het iets beter, we hadden welliswaar geen regen maar de baan was nog wel zo goed als nat. kwam op een snelste rondetijd van 2:48.
maar, ik zeg nu alvast, het ging nog steeds met geknepen billen!

met de 900 was het ook weer enorm wennen: vette koppel, goede remmen maar op eierschalen rijden, met name rond het stuk waar ik de highsider had. geen slecht intreden ond ikzelf: 2:14 en 2:10. zit nog maar 0,2sec achter Harry Wanningen op zn supertwin!

goed, zometeen is het zover.
later meer!
Arthur
233 NK classics (moest euro classics zijn, ga nog overleggen met race control)
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor TinTin » zo mei 31, 2015 8:57 pm

ik zag je bij de 2e training/kwalificatie een minuut of 20 voorbij jakkeren... zag er goed uit. Het bakkie reed de hele sessie uit, er waren er genoeg die dat niet gehaald hebben :crazy:
ben benieuwd hoe het vandaag ging... kon er zelf helaas niet bij zijn :blush:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
TinTin

Berichtdoor DucATIRadeon » zo mei 31, 2015 9:46 pm

gisteren had ik van Jeroen de Jager (jagertje hier op het forum, rijd 350 eencilinder) te horen gekregen dat ik het helemaal niet verkeerd dee: een van de snellere jongens in de regen reed 2:52, ik 2:54...

vandaag was het klote met hoofdletters: regen, het hield maar niet op!
ondanks dat werd ik uiteindelijk op startplek 11 (van de 16) ingedeeld in de NK classics, terwijl ik helemaal geen NK rijd. Man, ik doe mee voor het eerst met de classics, hoe kan ik nou in de NK komen??? nouja, het zal. ik heb voor veld opvulling gezorgd en had ik vrede mee. achteraf denk ik maar beter zo, want in de euroclassics ging het een stuk sneller met alle pantahs en guzzis etc van >>500cc..

in de 7 ronden die we mochten rijden heb ik er 3 voorbij kunnen steken in de strubben, uitkomend ruskenhoek en buitenom mandeveen/duikersloot (dezelfde lange doordraaier waar ik vorig jaar highsider had).
heb het tot de 8ste plek kunnen schoppen, met een rondetijd in de regen, van 2:45 (iets in die geest, was iig sneller dan de training zaterdag)!
kwamen nog 2 engelse mannen op me af die waren helemaal lyrisch dat een GTV (dachten ze, heb ze later verteld wat het was) wel 3 semi-professionele mensen op hun plek had gezet, en inlopend op een snellere honda cb500four! wederom van Jeroen te horen gekregen dat ik tussen vrij rappe henkies werd geplaatst, vlak voor de start.

het mooiste is, ik heb een drie-dubbele overwinning voor mijzelf:
1- ik ervaar dat ik over mijn angst heen ben gekomen na mijn (heftige) val van vorig jaar, ondanks dat het vandaag zeik en zeik nat was, en
2- de PT heeft het uitgereden, is heel gebleven, en
3- er is sinds midden jaren '90 een ducati PT op de baan!

met de 900SS riempjes duc kwam ik op een droge baan uit op 2:09, van 29ste plek naar 25ste over de finish; ook niet slecht. had sneller gekund, maar ja nog moet nog voldoende vertrouwen kweken om langer aan het gas te hangen door ruskenhoek en ramshoek.

mijn clubrace weekend is geslaagd, ik hoop voor de andere deelnemers net zo! kom maar op met de volgende clubrace!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ron66 » ma jun 01, 2015 12:47 pm

Ati,

Het was geweldig om naar te kijken. Ik stond met die Engelsen bovenop de pits te kijken en we hebben echt staan genieten van de race.
Ik reed 2.46 in de regen dus a hell of a job well done man met die PT, ik voelde me niet zo comfortabel in de regen als jij. RESPECT en nogmaals super gaaf dat je zo ontzettend iedereen laat zien dat de PT Rocks !!!!!!

Groeten,

Ron
Bijlagen
IMG_3005.JPG
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » ma jun 01, 2015 7:23 pm

staan fotos op http://www.wegraceinfo.nl kies NK classics training T1 en de race zelf (31-5-2015) NK classic; nr 233.
Jeroen zit ook tussen de selectie, jammer dat ie behoorlijk last had van condens in de helm en zelfs tussen de pinlock! is goed te zien op de fotos ook (hij is nr 34, "jagertje" en "visstaalbouw" op de kuip).

kunt ook zien dat de baan goed nat was, zowel training als wedstrijd op zondag zelf!

PS: als iemand nog fotos heeft gemaakt van de PT, zou ik daar graag een kopietje van willen!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ron66 » ma jun 01, 2015 8:52 pm

Foto en filmpje komt eraan.
Ik zit net te kijken maar zit er ook goed tussen op de wegraceinfo foto's. Gaaf ....

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » zo mei 08, 2016 1:19 pm

gisteren de PT tot leven geschud.
vlotterbakken legen, tank aflaten en verse (lees: minder dan een jaar oud) benzine erin, scheut remreiniger door de carbs heen en starten maar! kwamen letterlijk wat veren en stukjes nest uit de uitlaat, ik vermoed dat er een muis nu dakloos is :blush:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » za maart 18, 2017 3:43 pm

we staan weer ingeschreven met nr 233 in de NK classics.
zodra de 944ie elefant blok van Klaas klaar is en de 175 van de heftafel gaan we de PT op de tafel zetten en langzaamerhand eens wakker maken.

ik probeer om 6 mei op Thedinge te zijn maar is afhankelijk of ik in het land ben (drukte komt langzamerhand op gang vanuit de gas raffinaderijen in midden oosten)

en ik vraag het maar gewoon:
momenteel zitten de AVON banden er voor de 3de clubrace op, en hebben enkel met de clubraces gereden.
de banden hebben n lichte blauw/gele gloed op de randen (warmte?) maar zijn verder niet uitgedroogd op het zicht en ook niet hard met platte kant van het stilstan.

wat is wijsheid: kan ik nog met deze banden rustig knallen of kunnen er beter nieuwe op komen?
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » zo mei 28, 2017 8:33 pm

zo!

vrijdag middag 13.30 thuis vanaf Hammerfest en 16.00 op de baan met de PT om in te schrijven.

helaas door licentie gedoe (KNMV) niet in ONK classics maar in de EuroClassics ingedeeld, met het grotendeel in TT's en pantah's en zelfs een 748 en 900SS riemenduc in F1 kleren.

2de training begon de fiets te knallen uit de uitlaat, en vermogen kwam slecht/sporadisch naar buiten.
zit en tank omhoog en alle stekkers/bedrading nalopen. bleek dat de linker bobine beugel kapot was en deze vrij te bewegen. bij het eruit halen kwam zomar de signaal stekker van de rechter bobine mee, dus terug drukken. wipt die kabel er net zo makkelijk af! met tang de boel wat dichter knijpen en monteerd, de losse bobine met tie-wrap vast gezet en sindsdien geen klap meer verkeerd!

wezen steggelen met een Guzzi en 900SS/Darmah die almaar in de weg zaten in de bochten, en zelfs buitenom voorbij, maar zodra het rechtuit was bleef ik nergens meer, niet meer bij te houden. TOT de volgende bocht in zicht kwam en begon het opnieuw.

nieuwe tijd: 2:25,900. fiets nog steeds heel, bandjes nog goed geen blauwe verkleuringen.
laten we proberen voor komend clubrace wat aandachtspunten te verhelpen (gescheurde/verdroogde inlaat rubbers, poreuse lagerdeksel, ketting spannen cq insmeren, achterspatbord vaster maken, zitje centreren en nummerbord beter maken. oja, 3jaar oude olie verversen :smile: )
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ron66 » ma mei 29, 2017 9:17 am

Art,

Het zag er wel heel leuk uit hoe jij steeds weer iedereen bij het remmen of in de bochten voorbijging, het was weer een prachtig raceweekend ik heb me goed vermaakt. Ik reed 2:15 op de Santa! Respect.

Groeten, Ron

Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » za jun 03, 2017 1:09 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010