[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
BENELUXHEADS.COM • Toon onderwerp - racen met een parallel twin

www.beneluxheads.com

racen met een parallel twin

Overige typen (Cucclio, Stoterstangen, Paraleltwin, buitenboordmotoren, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.)

racen met een parallel twin

Berichtdoor DucATIRadeon » zo jul 10, 2011 8:04 pm

A moi heads,
om mijn andere topic niet te bevuilen ga ik hier een nieuw topic starten over onze plannen om (recreatief) met een PT te racen.
het begon pas geleden, nog vlak voor de dikeblast in Falmagne, met het idee om iets met de lompe PTs te doen (bij mij staan ze stof te happen, wachtend op kenteken keuring). ook, pas geleden, was er sprake van de cupe ducati PTs die in belgie racete.
hmm, als we nou dat nou eens gingen herleven...mn vriendin/partner/vrouw (hoe je het ook wil noemen) wilde tenslotte mij zien racen op onze motor(en) ipv haar ex; bovendien hebben de laatste 2 clubraces het adrenaline dusdanig omhoog gekrikt met het zien van de classics dat ik toch ook best wel wil knallen op "oud ijzer"...

zodoende kwamen strijkplank en ik op het idee om voor de clubraces aanstaande met de PTs te rijden, als ode aan coupe ducati! nu heb ik een 350SD uit belgie in kratten liggen en een 500GTL die een fataal krukas probleem had naar mijn doen: rijden zonder verse olie (30 jaar oud en bijna stroop! wist ik veel, was mn eerste glijlager motorfiets ooit!). de GTL ad ik destijds weer opgebouwd maar nooit aan toe gekomen om te proberen, bovendien had ik een nieuw blok bij Gio gekocht als eigen cadeau en heb ik daar 5 weken mee gereden naar mn stage in Eindhoven vanaf utrecht. laatste 2 weken was het vaste prik: precies op de brug over de maas stopte de duc op de terugweg. toen reed ik nog met afgeknipte pc voedingskabels onder de buddy, dus met de leatherman een touwtje leggen over de (hoofd)zekeringen om alsnog te huiswaarts te kunnen rijden. na die laatste 2 weken bleek de bakeliete zekeringskastje totaal te zijn gedesintegreerd met losse zwarte-geoxideerde kopen contacten voor de zekeringen. voor n habbekrats kocht ik de 350 ally in hilversum waarmee ik tot op heden nu ruim 360.000km heb gereden, maar das een ander verhaal...

goed, racen met een PT.
tijdens de dikeblast samen met strijkplank en bakke gebabbeld over zijn race verleden met de PT's. vele ideeen en kanttekeningen verder ben ik zover dat ik wat ging beginnen: met nog steeds een rechter arm in het gips de GTL blok weer open gemaakt (oude herinneringen kwamen weer boven: overal conische assen met inleg spie ala pantah primair tandwiel, met links schroefdraad).
ook had ik de olie modificatie reeds gedaan: de olietoevoer naar de kop afgeblind met een M10 bout waarvan ik de draad gedeelte afzaagde en met de dremel een sleuf in sleep voor een platte schroevendraaier (had nu gezien dat het mooier zou staan met een imbus prop). de olie restrictie links voor op het blok onder de cilinderbank heeft 10x1,25 draad en laat dat no precied hetzelfde zijn als van en japanse rempomp banjobout! bovendien tref je die maat standaard in een goedkope tapsetje..!tja, student toen he, dan heb je niet veel geld voor fatsoenlijk gereedschap. :blush:
in de linker nokkenaslagerdeksel (scrablewoord?) een gat geboord en hier ook 10x1,25 getapt. met een stuk overgebleven rvs remleiding de deksel met het blok verbonden, een 2RS lager in die deksel en de linker nokkenas met een roze slijpsteentje het gat open gemaakt voor olie toevoer door de nokkenas. de 2 alu kapjes binnenin de nokkenassen verwijderd en een stalen pijp (toevallig de juiste maat!) op lengte gezaagd en tussen de nokkenassen geperst. omdat de rechter NA al dicht is kan daar geen olie uit komen, dus enkel via de gaten in de nokken zelf. nu heeft de oliepomp van de PT een redelijke opbrengst (vergelijkbaar met de pantah, zoniet meer!) komt er genoeg olie bij de krukas zonder dat de NAen ongesmeerd blijven.

volgende stap is in utrecht bij mn bloemenveiling collega de rest van de PT meuk op te halen en wat reserve spullen. mbv de 350SD ga ik een 500 desmo blok opbouwen. ook speel ik met het idee om de krukas in het midden af te draaien voor een middenondersteuning tegen het (fabelachtige?) krukas buiging tegen te gaan die optreed bij de wat hogere toeren. hoe is punt 2: creatieve geest.

ik heb wat fotos gemaakt toendertijd maar moet die inscannen, ook nu maak ik weer fotos van hoe het zat en wat er gedaan is.

het is doodzonde dat ale vergaarde kennis verloren gaat omdat het vroeger niet fatsoenlijk gedocumenteerd was. ook internet en youtube word regelmatig afgestruind naar ideen en technische verslagen, want alle beetjes helpen.
de franse PT site is ook leuk leesvoer, daar zijn ook enkele concepten al op papier.

ik en ongetwijfeld strijkplank ook zullen deze draad op peil houden. hoe gek of zinloos het ook mag worden met die gekke PT's, het idee is er, de wil is er, dus waarom niet?! ik moet iedere keer denken aan die film over john britten tijdens de dikeblast, is mijn favoriet sinds dien!

moijeuh,
arthur
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Re: racen met een parallel twin

Berichtdoor strijkplank » zo jul 10, 2011 10:15 pm

Hey Ati,

Leuk dat jij even het eerste balletje op gooit.
Zoals we al in Enseremme al brainstormende op uit kwamen is het gewoon een leuk idee om de PT-s weer wat leven in te blazen. Ik denk dat dit ongeveer de meest onderschatte, ongewaardeerde en ondergewaardeerde Ducati is die er ooit geweest is. Overal is wel te lezen waarom dit project een "dood geboren kindje" was maar eigenlijk haast nergens lees je hoe goed het rijwielgedelte eigenlijk is.
Okee . . . . het is een super zwaar frame maar ik heb volgens mij al her en der gehoord dat er wat buizen "gesnoeid" kunnen worden omdat die niets positiefs te brengen hebben. Dit geldt natuurlijk ook voor een aantal andere delen van de motor.

Wat mij betreft zit juist de uitdaging in het ongeliefde van deze motor, een duidelijke "underdog" tussen al het L-twin geweld en de mono's om juist daar mee aan de slag te gaan en er iets van te maken.
Want laten we eerlijk zijn . . . . . als je verteld dat je wilt gaan racen met een paralleltwin Ducati verklaart iedereen je voor gek !!
Uitgezondert die genen die het in het verleden natuurlijk gedaan hebben :sunglasses:

Eén van mijn ideën is om een website te gaan maken waar we onze ervaringen en ideeën kunnen spuien . . . echter ik heb de ballen verstand van dit soort zaken maar heb er inmiddels al wat over gelezen maar dat betekent een financiële injectie met een terugkomend maandelijks karakter. En van HTML en php kan ik nog geen chocola maken . . . . maar misschien komt dat wel of kan iemand hier ons wel helpen.
Volgens mij hebben we hier genoeg nerds die ook Ducati rijden :sunglasses: :grin:
Misschien zijn er wat openbare netwerken oid waar we op kunnen starten en het later overhevelen.
Binnenkort moeten we maar eens gaan brainstormen om te kijken hoe we dit "project" aanpakken

André
strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011

Berichtdoor DucATIRadeon » di jul 12, 2011 10:44 am

vanavond nog wat gedaan: de oliepomp behuizing wat dunner gemaakt op de glaasplaat met schuurpapier. zo vallen de gear-to-oilpump housing speling binnen de toleranties van de fabriek.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ron66 » wo jul 13, 2011 9:36 am

A&A (Arthur & Andre),

Hmmm, moet ik nog zorgen dat mijn 1 cilinder serieus snelheid gaat maken want anders heb ik een probleem als ik recreatief op het circuit probeer te rijden met jullie :devil: :devil: Er valt ook veel te winnen op het gebied van gewicht van de 1 cil tov van de PT (en mijn eigen gewicht) :grin: :grin:

Succes mannen, wanneer willen jullie proberen klaar te zijn voor het circuit?

Groet, Ron
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » wo jul 13, 2011 10:18 am

mijn eigen streven is om komende clubrace met de PT te rijden (en de moderne 900).
natuurlijk ook van te voren al testvluchten maken, heb al bijna een concept klaar voor krukas ondersteuning in het midden. in de vakantie wil ik de carters op de meetbank hebben en beginnen aan wat verspanings werkzaamheden tbv gewichtsbesparing. uiteraard valt er bij ons ook wat lichter te maken, maar da's niet zo'n erg probleem.

zoek nog wel een mono achternaaf aangezien ik de GTL achterwiel in de condor hebt geprikt en die komt daar niet meer uit!
spaak voornaaf heb ik al, inspaken doet mn collega.
boodschappenlijstje gemaakt, overlegd met thuisfront, aanschaf iMac 27" 3.4Ghz i7 maar eem uitgesteld. maar heb wel ondersteuning van diverse mensen en HdeB dichtbij voor de testbank!
ook heb ik een setje mikuni 34mm CV carbs (ala monster/SS) die pasklaar is gemaakt voor de PT. enkele gaskabel en benzine toevoer.
de originele 30 dellos heb ik ook nog wel maa wou die iets anders gebruiken. 32mm is beetje aan de ruime kant en 34-36 is veels te groot.
uitlaat systeem had ik in gedachten een 2-1 dat onder het blok loopt ipv langszij, maar wel ruimte langs de oliefilter. André had een leuke idee: uitlaat volgens laverda. 2 pijpen onderdoor en 2 dempers schuin naar buiten en naar boven wijzend. zou zekerniet misstaan, ben wel benieuwd!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor mika » wo jul 13, 2011 10:30 am

cool...

lijkt me een hele uitdaging..sterker nog...een hele opgave..zo'n parallel twinneke een beetje competitief krijgen.
aan de andere kant...gewoon doen..lekker eigenwijs en "tegen de stroom in" .
Ik vindt dat tof..die "out of the box" manier van denken en er gewoon aan beginnen.

Ga het volgen..succes mannen..

@dre..mail me eens eventjes aub ..moet wat vragen maar ben je emailadres kwijt
http://www.bitubo-raceservice.nl
BRS Suspension Works > Suspension Sales & Services
http://bitubo-raceservice.blogspot.com/

1978 Ducati 860 bevelracer
1986 Honda VF1000R endurance
1993 Harris -Yamaha TZ250-GP in opbouw
2011 Bianchi Via Nirone
mika

Berichtdoor DucATIRadeon » wo jul 13, 2011 6:36 pm

ik zat door mn documentatie te zoeken maar kon het niet vinden: (digitaal) de aangebrachte wijzigingen tussen de GTL en SD/GTV. kan iemand mij die toe sturen? ik meen dat er in stond iets over de krukas versmalling, de conus hoek van de krukas en nog wat meer.

dré, had jij die niet ergens?
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » do jul 14, 2011 8:32 am

strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » do jul 14, 2011 3:24 pm

vandaag de nokkenas ketting as vanuit het blok gepolijst, samen met de schakelwals.

de schakelwals krijgt een verjongingskuur, daar kan wel enkele tientallen grammen vanaf.eem pakkazeren hoe we de boel verder lichter kunnen maken (heb in gedachten dezelfde vorm als de 4bak monos).
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ducadini » do jul 14, 2011 5:05 pm

Arthur :

Niet vergeten te checken of je nokkenassen mooi in lijn lopen : uiteindes op de V-blok en klokje op de glijlagers.
Even twee kleine gaatjes boren om deze een beetje olie te geven kan ook geen kwaad.

Ik had nog een hele hoop tips genoteerd maar omdat mijn "sessie" verlopen was, zijn deze verloren gegaan in het grote digitale zwarte gat.
volgende keer maak ik wel een tekstdocumentje dat ik dan gewoon inplak.
Ik vind ze wel ergens terug.

Vorige week heb ik de MEEST VERFOEIDE DUCATI-blokjes (NA PT en injecties :-) gevonden en gekocht :
Een 50 cc met waterpomp en een 100 cc "Greenframegreen" blokje.
ALLEBEI TWEETAKT :-)
SIMPLICITY RULES

Ik heb ondertussen al genoeg kleppen om te shimmen
Nego i ricordi peggiori
Richiamo i migliori pensieri
Ducadini

Berichtdoor DucATIRadeon » do jul 14, 2011 7:56 pm

helaas, de gedachten om de nokkenassen in naaldlagers te laten lopen durf ik niet te doen: te weinig vlees bovenin bij uitkotteren.
nokken zijn niet krom, heb ze zonet uitgeklokt.

ga de demo kop gebruiken voor minder slepende wrijving en stoten in de ketting. ga proberen een stuk kunststof als ketting geleider te gebruiken aan de slepende kant (is nu voorzien van slijtspoor waar de rollen in de ketting nu tegen de kop aan lopen).

als er naaldlagers in de kop paste dan kon er meer olie naar de krukas toe, want daar heb je het hardst nodig.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » do jul 14, 2011 9:05 pm

@ Ducadini, bevalt de nieuwe baan ?
Ik heb inmiddels al twee van die lieve kleine motortjes met een pompje . . . blijft leuk
Jammer dat het zwarte gat alles heeft opgeslokt ! :shout: maar ik hoop dat je geheugen het nog prima doet zodat we daar nog gebruik van kunnen maken.

Weet jij nog iets over de eventuele aanpassingen van het frame ?

@ Ati, ben jij vrij of zo ? moet jij niet werken ?
Ik merk dat je er al veel tijd in gestoken hebt . . . ga zo door.

André
strijkplank

Berichtdoor Ducadini » do jul 14, 2011 9:27 pm

@Andre : morgen vrijdag eerste "werkdag" en voor de rest weet ik ECHT nog niet wat-waar-wanneer ik iets moet gaan doen. Zullen ze wel zeggen zeker ?
Heb je nog draaiende tweetakters ?

@ Arthur :
De krukas van de GTL is na de aanpassingen voor SD-GTV zwaarder geworden aan de balanceerzijde. Ik vermoed dat ze dus teveel trillingen hadden.
Gaat de toepassing van een middenlager niet teveel van de balans teniet doen ?
Frame : ik had alles erafgeslepen dat eraf kon, ophanging voor achterste voetsteunen, achterrempomp, batterijsteun.
Daarna gewoon een aantal lichte stukjes terug opgelast en met alu-platen gewerkt. Makkelijker te vervangen igv val.

Motor : zal nog eens even het hele distributie-gebeuren bekijken om uit te vogelen hoe we deze makkelijk voor en achteruit krijgen ivm hogere toerentallen.
Alternator mag samen met alle rommel in de vijlbak.
Startmotor mag er gerust bij

Carbs : je kunt mits draaien van enkele spruitstukken 32mm gebruiken, en deze dan nog eens opboren tot 36 mm.
Maar eigenlijk moet het hele inlaatkanaal korter tussen klep en carb, zeker wanneer je hogere toerentallen gaat draaien.
je kunt zelfs de originele brooddoos gebruiken als ram-air-inlaat-luchtfilterkast.

Als je spaakwielen wil gebruiken, kijk ik wel eens rond naar een achterwielnaaf.
Zoek anders in Jap 250 cc van de jaren 90 voor 18" of italiaanse 125s vanaf 1995 voor 17" maar niet te breed achteraan.
Je kan de extragrip wel gebruiken, grondspeling genoeg.

Mijn temp-mem is voorlopig terug leeg.
wordt vervolgd
ducadini
Nego i ricordi peggiori
Richiamo i migliori pensieri
Ducadini

Berichtdoor strijkplank » vr jul 15, 2011 8:21 am

@Ducadini, Dan wens ik je in ieder geval veel sterkte en uiteraard ook veel plezier ! ja . . . de tweetakten werken prima ! Diesel krijg ik niet aan de praat maar ik begrijp sinds kort pas hoe ik hem moet starten dus dat moet goed komen.

Die steunen weg slijpen begrijp ik . . . maar ik hoorde iets over die dwars pijp aan de voorkant van het motorblok ?

Ik had het plan om de krukas misschien iets lichter te maken en schuine kanten aan de contragewichten te maken . . . misschien maar beter niet doen ?
De hele boel wil ik toch uitgebalanceerd hebben, alles wat beweegt en draait !! dus ook drijfstangen uitwegen en balanceren en/of wel iets exotisch of lichts. Andere lichtere zuigers moet ook te vinden zijn.
Heb nog een alu achterbrug van een Bevel liggen . . . die wil ik pas gaan maken voor de PT.
Heb inmiddels een achterwiel van een Jap met spaakvelgen. Velg vind ik niet interessant want ik heb nog een paar hoogschouder velgen dus dan even overspaken. In de naaf zit een klein trommeltje dus ik hoop dat het een beetje gaat vertragen.
Aan de andere kant . . . . achterrem is alleen leuk voor stabiliteit . . .. vertragen doet het nauwelijks.

Dynamo, startmotor etc. gaan de oudijzer bak in . . . gewooon total-loss ontsteking. Moet nog wel even gaan puzzelen voor een elctronische. heb laatst een SD gekocht waar een electronische ontsteking op geprutst zat maar dat was niet veel soeps. Misschien dat ik die basis ga gebruiken voor een fatsoenlijke elec ontsteking . . . maar dat is iets voor op termijn.

André
strijkplank

Berichtdoor strijkplank » zo jul 17, 2011 9:37 pm

O ja . . . . nieuwtje.

Er was spraken van dat er polyester tanks in omloop waren voor een PT. Ik heb er idd een gezien op flie-bay maar omdat onze provider er uit lag dt weekend helemaal vergeten te bieden en tegen de tijd dat ik bij iemand online kon was het al afgelopen, helaas . . .pindakaas !
Maarrrrrrr . . . . . omdat we binnen het kader van het racen met een paralleltwin haast wel de slogan kunnen hanteren " Het onmogelijke is standaard en geen idee is te gek" zat ik heden avond te brainstormen over . . . een polyester tank.
In andere topics is wel te lezen wat er met benzine en plyester aan het gebeuren is en mijn persoonlijke ervaringen op dat gebied.
Dus . . . . ga ik een mal maken van een PT tank . . . en ben ik van plan om een epoxy buitenschaal te gaan maken met daarbinnen een tank van aluminium die gewoon op het frame te schroeven is. Dus geen gezeur met lekkende tanks en 18 liter benzine op een circuit is ook niet nodig. Misschien is het een mooie "buisiness case" voor andere tanks en eens kijken hoe dat werkt.
Uiteraard moeten we binnen dit topic ook redelijk innovatief te werk gaan :shout: .
Om het nog even een graatje lastiger te maken, noem het meer uitdagender, ben ik van plan om er een endurance tank van te maken met dubbele tankdop. Ik kan het niet helpen maar ik heb nu eenmaal iets met endurance races, dat is gewoon mijn "ding" .
UIteraard komt er aan de voorkant ook een dubbele koplamp om het uiterlijk van de endurance te benadrukken. Ik bedoel het is toch sowieso fixie . . . wie zou het in zijn hooft halen om met een PT een endurance race te gaan doen.
Dan zou je eerder moeten gaan kijken voor een snelwisselsysteem voor het complete motorblok in plaats van uitval naven voor het voor- en achterwiel ! . . . ja toch ?

Dus misschien wel volgend jaar een PT racer in normale trim en één in endurance trim ??

Moeten we nog over een teamkleur en logo gaan denken ?

André
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » zo jul 24, 2011 11:42 am

gisteren met de oudste zoon naar maarssen en alhpen a/d rijn geweest met de aanhanger. bij gio wat inkopen gedaan waaronder een nieuwe blauwe 500GTV tank.
bij mn collega van de bloemenveiling de rest van de 350SD opgehaald (zonder buddy dan) en mijn pro twin kart...!

binnenkort gaan we weer een stapje verder!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor pantah81 » zo jul 24, 2011 8:56 pm

Deze mens koerst ook al jaren met parallel-twins. Hij verkoopt ook soms wat onderdelen, maar niet bepaald goedkoop. Kan echter wel handig zijn om tips te krijgen, want hij praat er wel graag over (in het Duits, wel te verstaan :smile: ): gkhwolf@web.de
Ducati Pantah 600SL
Ducati 350GTV
Ducati MHR900
Ducati Aurea 125
Ducati regolarita 125
Laverda 750S
Laverda 668
Suzuki gt750j
pantah81

Berichtdoor DucATIRadeon » ma jul 25, 2011 10:04 am

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor TinTin » ma jul 25, 2011 10:24 am

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
TinTin

Berichtdoor pantah81 » ma jul 25, 2011 12:25 pm

Over het algemeen zijn Duisters vrij goed in hun Engels (behalve 'the' wordt dan 'ze' :smile: ) dus taal lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Ducati Pantah 600SL
Ducati 350GTV
Ducati MHR900
Ducati Aurea 125
Ducati regolarita 125
Laverda 750S
Laverda 668
Suzuki gt750j
pantah81

Berichtdoor strijkplank » ma jul 25, 2011 7:08 pm

. . . Gelukkig geen probleem met Duits :smile:
strijkplank

Berichtdoor red baron » di jul 26, 2011 6:21 pm

Over spraakverwarring te spreken.
Vaak buj te bange!
red baron

Berichtdoor DucATIRadeon » do jul 28, 2011 5:48 pm

ik ben wat verder op theoretische basis, uitvoeren moet ook nog (is geen punt bij ons op het bedrijf alst maar buiten de baas zn tijd is) maar wil toch graag wat delen.

diverse SKF en IKO catalogi, 3D tekenwerk en bolletje krabben verder, kom ik uit op het volgende:
-drijfzijde krukas afdraaien naar dia 35mm (word ook vermeld in de artikel van Kromkamp en belg Jacques de Fossé; iemand van die belg gehoord?)
-4punts enkel rijig hoekcontact lager QJ 207 N2MA
-draad op de rechter kruk M35x1,5 met borgmoer KM7 (zelfde als kettingmoer op de beveltwins)
-krukas smering voorzien van extra kanalen diagonaal tussen de bigends
-olie toevoer naar krukas via gat boren aan drijfzijde tot aan de originele gaten en krukas voorzien van lipseal OS 8123 (8x12x3)
-custom plug maken dat in de rechter carterdeksel gaat met pijpje rond 8 dat door de lipseal gaat.
-olietoever vanaf de oliedrukschakelgat met leiding maken naar de custom plug voor krukas smering
-leiding maken naar de nokkenas van eerder genoemd gat.
-drijfstangen uitwegen en een paar maken met minder dan 5g gewicht verschil, krukas uitbalanceren om trillingen te reduceren.

-carter hoofdlagerboring aan drijfzijde uitkotteren naar dia 72mm
-voor GTL carters: linker carter uitgaande as uitkotteren naar dia 35mm voor lipseal (SKF/IKO)CR 28x35x4; bij GTV/SD carters zit daar een 28x38x7 seal, maar met errug weinig vlees om de seal heen.
-oliekanaal in linker carter naar tapeinden toe afblinden (is al reeds gebeurd)
-oliekanaal in koppen afblinden bij tapeinden (moet nog gebeuren) tegen lekkage bij demonteren van kop en sneller smering bij de glijlagers (is optioneel)

-L nokkenas oliekanaal verkleinen naar 1mm
-nauw passend bus tussen de nokkenassen, alu kapjes IN de nokkenas verwijderen
-gat boren in linker nokkenas voor olietoevoer, reduceer naar 1~2mm

grotendeels is machinewerk en inkopen, wil een afspraak maken met de baas wanneer ik gebruik kan maken van de machines etc.

intussen het rijwiel gedeelte opbouwen.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » do aug 04, 2011 8:53 am

update:
na veel roze slijpsteentjes is de harde laag buiten weg geslepen om met de boor het kanaal te boren in de linker nokkenas, tot ie weer tegen de harde laag kwam aan de binnenkant. toen voorzichtig weer met de steenboor en lage toeren verder gegaan tot ik een gaatje overhield van ~2mm dia. 1mm is nogal klein en bovendien is de olie toevoer naar de kop ook al voorzien van restrictie...
nauwpassend busje moet dus niet nauw zijn maar ruim, want de nokkenassen moeten kunnen zoeken tussen de glijlagers en met dat strakke busje kan dat niet met gevolg dat ze gaan wringen en niet willen draaien. dus dat busje is afgeslank, oringen in de nokkenassen gepropt, busje ertussen, in de kop met kettingtandwiel en draaien maar! uiteraard zijn de alu kapjes verwijderd...

de laatste hoofdlager schaal is binnen voor aan de dynamo kant, die wordt pas gemonteerd op het laatste moment als we gaan uitshimmem na het machinaal bewerken.

ook moet ik mogelijk de GTL kop ombouwen naar desmo omdat de desmokop G*#@$^%#$^*ME gescheurd is bij de achterste bout dat in de cilinder gaat. en wij lassen geen aluminium op de zaak...en in die desmo kop zitten nieuwe zittingen en geleiders :angry: :angry:

nieuwe paioli (pantah) voorvork gestoken in gepolijste kroonplaten en originele zwarte (kromme) clipons, gietwiel erin gedaan om het rollend te houden (makkelijk voor verplaatsing).
hebben nu logeerders en mag niet lang weg blijven in de schuur...
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » do aug 04, 2011 9:04 pm

Hihihiii . . . . Je moet ook tijd steken in de visitie he. . .
Kop kan je toch laten lassen . . . Bij die boeren in Apeldoorn ? Heb je tenminste niet voor niets die geleiders en zittingen laten monteren.
Als ik weer terug moet ik geloof ik maar eens snel bij je langs komen om eens te kijken wat je allemaal aan het knutselen bent.
Heb met Ron afgesproken dat we binnenkort gaan bomen en werken aan een site waar we alles voor de PT-s kwijt kunnen dus dan kunnen we van die kant de boel ook borgen voor het nageslacht.
Ik ga overigens geen 2e Beneluxheads maken . . . dat is niet de bedoeling maar er zullen wel raakvlakken zijn.

Andre
strijkplank

Volgende

Keer terug naar OVERIGE DUCATI TYPEN