[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
BENELUXHEADS.COM • Toon onderwerp - racen met een parallel twin

www.beneluxheads.com

racen met een parallel twin

Overige typen (Cucclio, Stoterstangen, Paraleltwin, buitenboordmotoren, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.)

Re: racen met een parallel twin

Berichtdoor Ducadini » vr aug 05, 2011 1:17 pm

Die achterkant van de PT-koppen is inderdaad een teer punt.
Ik ben even vergeten in welke volgorde alles moet aangetrokken worden, maar die achterste bout werd al eens over het hoofd gezien en pas later "behandeld".
De enige bron van informatie die ik over die dingen heb, zijn de manuals.
De persoon waar ik veel van geleerd heb en veel ervaring had met de PTs, ligt spijtig genoeg in het ziekenhuis herstellende van een hersenbloeding en ik vrees dat het echt niet meer goed komt.

Lassen op die plaats in niet echt makkelijk, kans dat het achterste gedeelte een beetje trekt is groot en dan breekt ie later gewoon ernaast.
Of je krijgt dat achterste gedeelte niet op de pakking en dan lekt het boeltje.
Je zou de kop kunnen laten vlakken, maar dan moet je de boel terug uitliteren om te zien of je geen diesel krijgt :-)

Na een aantal van die scheuren te hebben bekeken (lang geleden) had ik voorgesteld om gewoon het achterste deel eraf te zagen en apart te monteren, eventueel met een O-ring.
Just brainstorming

Ik heb hier nog een aantal defecte onderdelen liggen, als je iets kan gebruiken geef je maar een gil.

ducadini
Nego i ricordi peggiori
Richiamo i migliori pensieri
Ducadini

Berichtdoor DucATIRadeon » vr aug 05, 2011 2:36 pm

de 350GTV kop was behoorlijk krom (met een platte rij op de kop gelegd en met voelermaten meten), de revisiebedrijf heeft 0,12mm moeten verwijderen om net schoon te vlakken! nu de kop weer inelkaar zit en de boel hadden aangetrokken volgens volgorde in de wphb is het geen stoomfiets geworden. dat was voorheen wel want de binnenste links voor tapeind lag los in het blok (na inspectie). maar er staat niks over de achterste schroef.

nnouja, tzt zie ik wel hoever ik kom met vloeibare pakking rond het achterste gedeelte. inmiddels nog een probleem gevonden, maar minder ernstig (hoop ik, gezien het minimale vlees er nog over is): de rechter bougiegat is nogal ruim, de bougie kan er net niet in gedrukt worden; links is nog goed maar sluit niks uit.
mn pa heeft een helicoil apparaat dat gebruik maakt van de oorspronkelijke bougiegat en snijd dan, door door te draaien met de tap, verse draad in de kop snijden en je kunt een helicoli plaatsen. van draadbussen ben ik overtuigd, bij de GTL kop kwamen ze eruit evenals op de staande cilinderkop van de pantah. HdeB heeft zijn magie er op los gelaten en hopenlijk kan ik nog bougies wisselen als het moet (ze zitten nu meer als 100.000km in!)
heb liever helicoils, die hebben zich bewezen. maar dan volgt er meteen een vraag over draadbussen: zijn er draadbussen met 14x1,5 buitendraad en 10x1,25 voor die smalle bougies? hoe de draadbus te vergrendelen tegen verdraaien zonder een paspen?

wat ik nog nodig heb zijn 2 GTL remschijven...op ebay staan 2 uit spanje maar die accepteerd enkel paypal (die heb ik niet en wil ik nog niet aan beginnen).
achternaaf heb ik ook al (moet alleen de ankerplaat passen maken op de trommel, dat gekke randje zit in de weg of er moet een vulringetje tussen tegen aanlopen).

welke velgmaat moet ik hebben voor inspaken?
welke bandenMAAT? ik zag op diverse monos (zoals de 500 van eldert en de 350 van jeroen en Jacob imminga) met een 18"velg en brede maar vrij lage band erop. alsof de velg te breed is voor de band. heeft wrs met wegcontact te maken, aar hoe zit dat precies? het oogt ook..!!
100/90-18V en 110/90-18A zijn op de 650 pantah al vrij breed, 90/90-18V en 100/90-18A zou kunnen, maar welke velg maat zou ik dan moeten hebben voor diezelfde "look" op de monos?

nokkenas gebeuren is uitgeplozen, nu de zuigers nog mooi schoonmaken, de drjfstangen glad maken en uitwegen en de bewerkingen aan de krukas maken. daarover ook een vraag:
in de uitleg van bert kromkamp doen ze een kant met lager en de andere glij. maar wat als je nou beide kanten in hoekcontactlagers zou zetten en onder voorspanning ala pantah?
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ducadini » vr aug 05, 2011 5:19 pm

Als je toch 18" vooraan hebt, kan je misschien beter zoeken achter een japanse schijf van 280 tot 300 mm.
Moet je "enkel" een tussenschijf draaien, en die hoeft enkel maar in diameter goed te zijn : meeste schijven zijn toch vlottend.
In de referentielijsten van EBC en Ferodo heb ik veel info gevonden.
Met een 300 mm hoef je trouwens maar eentje te monteren : remkracht genoeg.

cu
ducadini
Nego i ricordi peggiori
Ducadini

Berichtdoor strijkplank » vr aug 05, 2011 7:46 pm

zelf ben ik geen favoriet van een enkele schijf voor . . . dit in verband met wringen van de voorvork wat ik aan de lijve zelf een keer op Zolder heb gemerkt. Het is niet prettig maar je wend er wel aan, maar dit was wel met een moderne USD voorvork. Ik ben op dat punt wat de aanzienlijk mindere verende oude Marzocchi's betreft benieuwd hoe die werken tijdens het inveren als de vork aan het torderen is. Mijn gevoel zegt dat de demping letterlijk en figuurlijk onder druk gaat staan.

Je ben lekker bezig Arthur !!!!!! begin echt super benieuwd te worden hoe het er allemaal in het "echt" uit ziet.
Voor wat betreft die verloopringen voor tussen de schijven en velgen, ik heb een setje van die dingen van een Spaanse velg afgehaald, kan ze namaken als je wilt of je moet ze maar gebruiken om wat te proberen.

Ik zelf ga voor spaakvelgen, kwa breedte ben ik er ook nog niet ut maar ik heb een paar smalle liggen en die ga ik gewoon proberen. op mijn Pantah heb ik een 90/90 voorband en dat gaat er ook op de PT onder komen, achter op de Pantah heb iik een 120/80. Die bevalt prima maar eigenlijk is dat een maat voor een STD Pantah kwa gewicht en die van mij weegt nog 140 Kg dus of dat dan de juiste is weet ik niet. Ik ga denk ik voor 110/80 of zo voor de achterkant . . . als die bestaat tenminste.

Ik heb een velg met een trommel voor de achterkant . . . . misschien ga ik daar wel voor, echter is het trommeltje wel erg klein maar ik zou het gewoon eens moeten proberen. Eigenlijk zou ik de trommel van de Condor achter wel willen hebben.

Mocht iemand nog een grote achtertrommel over hebben . . . . ik houd me aanbevolen !!!

André
strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011

Berichtdoor DucATIRadeon » vr aug 05, 2011 8:00 pm

condor trommel had ik ook liggen maar daar is as diameter 16mm ipv 15mm...anders hoefde ik niet zo veel moeite te doen voor een achter trommel!
hoe zien die verloop ringen er dan uit? ik ben al bezig met speuren op internet naar alternatieve schijven maar passende schijven op een GTL is niet makkelijk zoeken.

bij braking kwam ik op een SZ32FID schijf (wrs suzuki) maar die had dezelfde buiten dia als de gtl (260mm)...

Josef, mocht je nog herinneren welke schijven passen of heel dicht in de buurt komen (binnen dia, aantal gaten en gaten steekcirkel) dan zou dat heel wat helpen in de richting!
bijna alle sites geven enkel de merk en type, maar niet omgekeerd, dus maten en dan type motor...
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Eldert » vr aug 05, 2011 9:33 pm

Hallo Arthur

velg / band combo op mijn cáferacer is WM 3 velg heet tegenwoordig 2.15 inch en Avon 110 / 80 raceband
Bridgestone heeft de BT 45 ook in deze maat

Eldert
Eldert

Berichtdoor Ducadini » vr aug 05, 2011 9:51 pm

Weerom een heel stuk verloren in het grote digitale gat.

Bandenmaat vroeger : Michelin 3.25-18 PZ2 vooraan 4.00-18 PV4 achteraan, voor zover ik weet standaard op de 500 SD (behalve dat PZ en PV de racecompounds waren : NOT FOR HIGHWAY USE , but who gives a fù$k ?
Het spul waar de "echte" gasten mee reden.
Mijn vrouw (lichter en jonger en volledig vertrouwend op mijn rijkunst) ging met haar schoentjes (laarzen ? hoezo) over de grond terwijl ik mijn tippen bovenop de voetsteunen zette om mijn laarzen niet teveel te laten slijten.
Jong en onsterfelijk.

Ik heb de lijst hier van Ferodo, maar vind nergens de link terug om te downloaden (6.5 MB met zowat alle afmetingen van gangbare schijven).
Zal nog eens even zoeken of ik eerder niet enkele types van schijven genoteerd heb.

Vorig jaar een setje Ferodo van een V-Max (who needs brakes on a V-max ?) gescoord voor 139 plus wat douane : ong 250 euro.
Schijven van japanners kosten bijna niets, dus 2ehands krijg je er nog geld bovenop :-)

cu
ducadini
Nego i ricordi peggiori
Ducadini

Berichtdoor strijkplank » zo aug 07, 2011 9:37 pm

strijkplank

Berichtdoor Eldert » zo aug 07, 2011 10:08 pm

Hallo André

anders heb ik nog wel een Condor achterremtrommel liggen

Eldert
Eldert

Berichtdoor strijkplank » ma aug 08, 2011 5:12 pm

Is goed Eldert, als ik terug ben kom ik wel langs, wil het eea gaan proberen kwa wielen en de trommel van de Condor heeft natuurkijk een aanzienlik remvermogen, aangezien de pt toch wel veel weegt heb ik nog niet zo heel veel vertrouwen in het kleine achternaafje en trommeltje van het japanse wiel wat ik heb.

Andre
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » do aug 11, 2011 6:57 pm

DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » do aug 11, 2011 7:06 pm

niet veel gedaan sinds de laatste update, laatste 2 weken van de vacantie gezellig met het vrouwtje door gebracht :smile:
maar wel vandaag de achter remklauw eens los kunnen wrikken, de binnenste zuiger zat echt muurvast! met een brander voorzichtig die helft opgewarmd, heel snel de rempomp met slang aangesloten en met lijmtang een zuiger tegenhouden terwijl de andere met moeite uit kwam. dan de andere.
de boel uitelkaar en grondig schoonmaken en de zuigers met scothbrite matje weer egaal gewreven, idem voor de binnenkant. nu lopen ze weer vrij en gaan ze met perslucht en vloeistof makkelijk en zonder lekkage heen en weer.

hopenlijk kan ik volgende week (dan moet ik weer met werk beginnen) aan de carters beginnen en later aan de oude krukas als proef; zo houd ik iig de nieuwe krukas nog origineel mocht het met de oude niet goed gaan en een ander alternatief gevonden kan worden.

maar nog eens brainstormen over de krukas lagering: kan de krukas ook niet opgespannen worden tussen 2 hoekcontactlagers net als de pantah en moderne blokken met voospanning, of toch maar met een 4punt contactlager?
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » wo aug 24, 2011 7:46 am

gisteren de krukas mee naart werk, we gaan de beide kruktappen afdraaien naar 35mm en de krukas smering van buitenaf doen. hiermee heb ik met 1 krukas 2 proef mogelijkheden om te proberen.
carters worden uitgekottert voor hoekcontactlagers aan beidekanten. zal wel eem duren, mag niet in de baas zn tijd.

update:
de kruktappen afdraaien ging vrij makkelijk, mogelijk is de krukas niet geheel gehard of is ie genitreerd.
nu plek zien te vinden op de mori seiki sh63 voor de oliekanaal :smile:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » do aug 25, 2011 10:24 pm

hihihihi :shout: en nou die krukas niet gaan gebruiken voor krukas werpen hè :rofl:

Ga je trouwens de oude carters gebruiken of het kotteren lukt ?

André
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » vr aug 26, 2011 6:46 am

ja denk het wel, de rechter iig! die is niet te repareren.

een van de cnc operators heeft iets leuks ontdekt in de G-code lijst: G80: schuin boren. maar de kop gaat niet in de lengterichting van de boor zakken. nee, deze gaat onder een hoek, en terwijl de boor zakt (normale -z richting) schuift de tafel op in de -x richting! zijn nogal hiervan gecharmeerd te zijn dat ze dat wel willen proberen met de krukas NADAT er mee gexperimeteerd is op een klomp staal :smile: alst te tricky word dan doen we het gewoon op de normale manier.
de hoek om te boren tussen de 2 kruktappen (voor een oliekanaal overdwars) is 27,22 graden. in hoeverre die nauwkeurig is laat ik eem in het midden, maar ik probeer met een 5mm boor zo dicht mogelijk daar naar toe te werken. zal wrs met plunging moeten gebeuren om weglopen van de boor te vermijden alst in een keer erin gaat.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » do sep 01, 2011 6:43 am

gisteren 2 vulbussen gedraaid als vervanger voor de km aandrijving en lompe bus aan de andere kant van het wiel.
en...de vooras hol geboord met 10mm 15xD. scheelt aanzienlijk in gewicht! nu nog een rvs M16 moer en sluitring en kan de het voorwiel (gietwiel SD) vast in de voorvork. :smile:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Eldert » do sep 01, 2011 9:16 am

RVS M16 moer ?
wat weegt dat wel niet . moderne Yamaha crossers hebben een hele mooie lichte aluminium M16 moer op de vooras

of anders een achteras moer van een riempiesduuk , zijn ook M16 en mooi klein

Eldert
Eldert

Berichtdoor DucATIRadeon » do okt 20, 2011 10:06 am

tijdje niets kunnen doen maar gisterenavond nog eem bezig west: de slijptol in het frame!
achterste voetsteun schetsplaten die op de uitlaatsteunen staan eraf gehaald en later met de boor machine wat gaten prikken.
tis n beetje pielen om de accubak weg te krijgen omdat de ruimte beperkt is. moet een dunne schijf hebben (1,5/2mm) dan kan er wat makkelijker gewerkt worden. en een flapschijf is wel handig voor eh glad maken.

krukas ligt nog steeds opt wark, moet nog steeds de oliekanaal overzij boren en de olie toevoer plug draaien.
spaakvoorwiel heb ik wellicht al gevonden: voorwiel van mijn ex-benelli 350RS met dubbele 260mm schijven! heb nog steeds contact met de huidige eigenaar die de benelli heeft omgebouwd naar een pasolini replica (voor zover dat lukt) en moet zeggen dat het niet verkeerd ut ziet. ga samen met hem zn blok ombouwen naar 500cc voor wat meer pit. en reken maar dat er dan wel vlink meer geluid uit de "oom uutlaotn"!!!!

achternaaf eens klaar maken en in laten spaken, tandwielen zoeken (achternaaf van een single maar moet 530 ketting zijn om af te kunnen draaien naar 520; voortandwiel van een 450 z=13 530 moet ook afgedraaid worden).

heb ook al tekening van een 360 krukas met de mogelikheid op het werk om te maken, alleen het slijpen van de bigends moet uitbesteed worden. is nog op papier en op dit moment geen plannen om he daadwerkelijk te maken, eerst kijken hoe ver we komen met de huidige krukas.

meer nieuws wanneer het er is :smile:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor TinTin » wo nov 09, 2011 9:40 pm

"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
TinTin

Berichtdoor strijkplank » wo nov 09, 2011 10:12 pm

. . . leuk stukje huisvleit trouwens met de tank en zo.
Het evenement lijkt wel een beetje op een rondje rond de kerk met de Heads :smile:

André
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » di nov 22, 2011 1:23 pm

zondag nog eem wezen flexen bij de balhoofd: buis tussen de voorste 2 ophang armen is rond 25 met wanddikte 2,5! nogal wiedes dat het frame tegen de zware kant aan zit! rest van het frame is opgebouwd uit dezelfde buis (op achterkant en onder de tank na).
stukje van de claxon ophanging en beugel vanaf de achterste buddy ophang gaat er ook af, mss vanavond nog. met de schuurschijf de boel ontbramen en gladjes maken, moet dan een eind komen met het frame.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » zo nov 27, 2011 9:15 pm

Het originele frame weegt 17,2 kg met alle beugeltjes, accubak en voor het circuit onnodige delen.
Als je een beetje met de flex aan de gang gaat en je haalt het wat zaken weg dan kom je op 13,5 kg net zoals ik nu ben met het frame.
Bij mij zit de voorste buis er nog in en de gekartelde voetsteunbevestigingen onder aan het frame ook nog dus ik kunnen nog wel 200 gram af.
Uiteraard moeten ook weer andere voetsteunen aan maar die gaan niet zo veel wegen.

André
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » za dec 17, 2011 8:53 pm

vandaag in Emmen het gespaakte voorwiel van mn ex benelli opgehaald (de huidige eigenaar heeft er een pasolini replica van gemaakt met 2LS trommel vooronder), me de klauwen en honda four rempomp.
zal opnieuw afstandbusjes moeten draaien en wellicht ook een andere vooras omdat de vooras van de benelli 17mm is (de PT is 20mm).
het mooie is is dat de voornaaf hetzelfde uitziet als die van een beveltwin, maar dan een slagje kleiner! en de remschijven zijn van het type SD/GTV/guzzi!!

naaf parelen, rvs spaken en au hoogschouder velgen en inspaken, met de achterwiel (ook met hoogschouder velg)...
krukas oliekanaal moet nog steeds geboord worden
carters uitkotteren voor de hoekcontactlagers ipv glijlagers
tekening van de koppeling en primair tandwiel maken voor productie doeleind (moduulfrees en materiaal kopen)
nog wat ander grut en MOGELIJK is ze op tijd klaar voor de clubrace...weet niet of ik het haal eerlijk gezegd...

heb het frame nog niet gewogen maar hoop minder te wegen dan die van strijkplank :crazy:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » vr dec 23, 2011 12:01 am

. . . . ben even aan het stoeien geweest.
Het volgende is het resultaat.
PT-koppeling_1.jpg
Zij aazicht koppeling

PT-koppeling_2.jpg

PT-koppeling_3.jpg

Dus toch een droge koppeling voor een PT
Volgende stap is recht vertande primaire overbrenging

André
strijkplank

Berichtdoor bakke » vr dec 23, 2011 12:07 pm

ziet er heel sjiek uit andré. In de tijd dat ik racete met de P.T. waren er nog een paar van die onbetrouwbare :smile: ducs op het circuit maar een droge koppeling heb ik nooit gezien.
Als ik jullie PT verhalen lees heb ik al dik spijt dat ik gans de boel in de tijd voor een habbekrats heb verkocht, gellukkig is er nu de pantah...
Hoe krijg je in godsnaam dat blok zo zuiver, is het geparelstraald of heb je gewoon uren zitten poetsen??
bakke

VorigeVolgende

Keer terug naar OVERIGE DUCATI TYPEN