www.beneluxheads.com

racen met een parallel twin

Overige typen (Cucclio, Stoterstangen, Paraleltwin, buitenboordmotoren, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.)

Re: racen met een parallel twin

Berichtdoor strijkplank » vr dec 23, 2011 2:37 pm

Wel Marc, de carters zijn geglaspareld, vandaar de mooie glans.
De bedoeling is dat we van de PT een betrouwbare fiets willen maken, of dit echter echt 100% gaat lukken weten we niet maar we doen ons best. Met een droge koppelong zal hij niet zo zeer betrouwbaarder worden maar wel hopen we de olie temperatuur wat extra naar beneden te krijgen. En natuurlijk vind ik dat gerammel en geratel heerlijk :smile:

Binnenkort nog wat meer over de modificaties.

André
strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011

Berichtdoor DucATIRadeon » vr dec 23, 2011 8:12 pm

ik heb een adres gevonden dat tussen mij en mn werk ligt: NIVOBA in Veendam. maken ook tandwielen naar tekening en/of voorbeeld.
binnenkort gaan de carters op de meetbank en kan ik de hart-afstand laten meten, vandaar uit kan ik de modulus exacter bepalen.

off-topic: ik heb een KTM GS400 LC4 blok hieropen liggen die grofweg 40-45pk heeft. en daar is de primair tandwiel slechts 12mm breed...dus een brede primair tandwiel op de oude ondervermogende PT is niet noodzakelijk...
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » za dec 24, 2011 1:23 pm

Hey Ati is alive!

Als je de tandwielen van de PT ziet moet ik direct aan Laverda denken. Zwaar en lomp en kan een miljoen kilometers mee. Primaire aandrijving kan haast de helft smaller met ie paar PK vn de PT. ..... Maar ben benieuwd als je de boel naar 750cc gaat brengen ?! :sunglasses:
Niet dat ik dit direct van plan ben hoor !

Overigens ben ik bezig met PT nokkenassen met een NCR-07 profiel. Als je de dummie inmiddels ziet wordt je gewoon bang van de breedte van de nokken. Alles uiteraard nog in een heeeeel prematuur stadium en kijken of het iets kan worden.

André
strijkplank

Berichtdoor redfox » ma jan 16, 2012 6:53 pm

hallo
heb nog wat pt spul liggen en ook nog een (getunde racemotor) doch blok defect

groeten
jan
redfox

Berichtdoor DucATIRadeon » di jan 17, 2012 10:54 am

moi,
wat is de schade precies? betreft het een (non)desmo blok?
GTL of SD/GTV?

als de carters gebarsten zijn heb ik er weinig aan, wellicht enkele onderdelen.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » vr maart 16, 2012 11:09 am

heads,
helaas, racen met de PT in de clubrace gaat niet lukken.
heb mij ingeschreven (wordt mn eerste keer rijden op assen!) met de 900SS en bij de knmv voor de cursus.
en laat nou vorige week de voorvork (alweer!!) lek zijn gegaan. de kawa voorvork ben ik nu eem zat, die gaat eruit en er komt een marzocchi 900SS vork in.
moet wel andere remklauwen (40mm) hebben en de kawa voorwiel pas maken in de marzocchi vork.

andere nieuws:
gister avond heb ik de 500GTV krukas weer opgebouwd met de goplijste en afgewogen 350SD drijfstangen. ze verschillen nog maar net geen 1gram van elkaar (inclusief bouten en lagerschalen, gemeten op dezelfde manier en op dezelfde brievenweegschaal). de bigends in de olie soppen en toen monteren en aandraaien op 65Nm.

beide hoofdlagers zijn opgemeten en vergeleken met de nieuwe: diameter verschil vrijwel nihil, maar de flensdikte was al ~0,5mm dunner! en aangezien de linker hoofdlager ook de axiale kracht van de krukas moet opvangen heb ik in de linker carter de nieuwe lager geperst. overigens zijn er extra smeer groeven gemaakt op de flensen.
nu nog de krukas opmeten in lengte dan kan ik de krukas lagers uitshimmen.
en de olie kanaal afblinden in het blok dat naar de kop gaat.

weet iemand waar je nieuwe cq alternatieve rubberen dopjes kan krijgen voor de voorste tank ophanging? lijkt erg veel op de pantah maar dan net te klein.
ergens in mn geheugen komen ook de rubberen dopjes van de kuip frame van de alazzurra! daar waar de kuip in hang aan de voorkant, die dopjes lijken er ook op maar die heb ik niet meer liggen...vince??!

da wast tot nu, mot weer aant wark.
singing out oet grunn :bye:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor hawa ncr » vr maart 16, 2012 2:47 pm

Arthur,

Wanneer je toch met de paralel wilt rijden, heb ik hier ook nog wel een m1r voor je staan.(paso)dus met de p08 klauwen.
Deze is te koop, maar je mag hem van mij ook eerst proberen ,dat hem later afrekend of terug brengt.
Ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben, op marktplaats min. €275,00 voor een medeforumer mag hij voor €250,00 weg.
Ik heb eventueel ook een setje astralites met zwevende schijven.

Harry
Ducati 900sd Darmah 1978
Ducati 900sd Ncr edurance Replica 1977 in opbouw
Ducati 500sl Pantah 1981
Ducati TT1 750 model 1983/84 in opbouw
hawa ncr

Berichtdoor DucATIRadeon » ma jun 25, 2012 12:29 pm

vorige week de nokkenas tandwiel van de desmo PT onder handen genomen.
opmeten, gaten patroon en diameters uitproberen, totale oppervlakte op afschuiving rekenen (uitgegaan op SJ355 J2G3 [Staal 52.3 in de volksmond] en 40Nm koppel op dit tandwiel).
bij montage wordt gekeken hoeveel smaller de tandkrans gemaakt kan worden.
hetzelfde wordt gedaan voor de oliepomp tandwiel en koppeling (wordt op anderhalve vermogen gerekend: 60kW; kleiner kan altijd nog). wou ook de nokkenas kettingtandwiel doen maar dat is een lastige onderdeel om in te spannen; voegt ook weinig toe eerlijk gezegd, loont de moeite niet op dit moment.

drijfstangen zijn al gepolijst....

voortandwiel wacht ik nog even af ivm sterkte.o ndanks dat de KTM 400 een smaller tandwiel heeft wil niet zeggen dat de PT tandwiel van vergelijkbaar materiaal is...
Bijlagen
IMAG0256.jpg
IMAG0255.jpg
IMAG0254.jpg
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor strijkplank » ma jun 25, 2012 11:04 pm

Hehehe ...... Ziet er goed uit Ati !
Zijn de gaten gefreest? Ze zie er zo mooi uit.
Helaas zijn al mijn boren gesneuveld tijdens het boren van de gaten van de TT dus ik heb even niets meer.
De breedte van de tandwielen kan ook aanzienlijk smaller hè, zeker bij een desmo breng je niet veel vermogen over.

Dreej
strijkplank

Berichtdoor DucATIRadeon » di jun 26, 2012 12:28 pm

dre,
dat klopt, daarom zei ik al in het begin, voor de desmo PT...
kan moeilijk vinden hoeveel weerstand een klepveer systeem heeft, maar ik denk dat we wel uit kunnen gaan dat de gaten met de kleinste PCD er niet in mogen komen.
gaten zijn idd gefreest: z voeding van -0.1mm per omwenteling (gat is rond 6 en gefreest met spiebaanfrees 4).

zodra ik de ST2 van Ron en 350 ally+900ie olifant van Klaas en Tamara hier weg heb kan ik eindelijk verder met de PT.
mogelijk moet ik in het weekend verder werken aan de PT tandwielen uitfrezen of boren...en natuurlijk de hoofdlagers draaien :smile:
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor bakke » wo jun 27, 2012 1:34 pm

hé PTheads,
tof dat jullie halstarrig voort experimenteren met de Paralel Twin. Als jullie erin slagen om gans het machientje een pak lichter te maken dan gaan ze op de volgende DCR nog aardig verschieten van de meest verguisde Ducati!!
En Dré, hoe loopt het met de droge koppeling?
bakke

Berichtdoor DucATIRadeon » za okt 06, 2012 9:20 am

frame opgehaald van de coater, nu alle plakband eraf peuteren...
Bijlagen
IMAG0407.jpg
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ron66 » zo okt 07, 2012 9:35 pm

Wow, er gaat nu echt wat opgebouwd worden.
Keep us posted.
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » vr okt 26, 2012 9:51 am

4nwe balhoofdlagers binnen; oude eruit beuken en nweerin zetten in het weekend, kan de PT frame weer terug naar de praktijk en rollend gemaakt worden.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » zo jan 13, 2013 8:09 pm

intussen wat gedaan; tis niet veel maar het begin is er al.
van de week komen mijn nwe zelf ontworpen hoofdlagers binnen, die kunnen in het blok geperst en kan het blok opbouw weer beginnen.
Bijlagen
IMAG0470 copy.jpg
IMAG0556.jpg
IMAG0558.jpg
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » vr jan 18, 2013 10:55 am

lagers eergisteren ontvangen, beetje pas maken en de borglip op gemaakt (tegen verdraaiing).
krukas lengte opgemeten (159,03mm), inwendige ruimte opgemeten min breedte van de lagers (159,63). kruk endfloat is 0,05~0,1mm dus mn shim dikte is 159,63-159,03-0,1 = 0,5~0,55mm
komt n kleine wijziging op de tekening en dan weer een paar gemaakt om die ook te kunnen testen met een donor krukas in een proef opstelling.
fotos komen binnenkort :smile:
Bijlagen
IMAG0587.jpg
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor bakke » vr jan 18, 2013 3:08 pm

schoon werk arthur. Ben echt benieuwd hoeveel vermogen je uit die paraleltwin gaat sleuren. Heb gezien dat sachse een electronische ontsteking levert voor de pt. Dat gecombineerd met een aluvliegwiel en een ander nokkenasje en gaaaazen maar.
succes.
bakke

Berichtdoor DucATIRadeon » vr jan 18, 2013 10:43 pm

Marc, ik heb enkel de desmo nokken en GTL nokken.
op de PT wil eerst met desmo nokken proberen, heb daar de kop al naar gebouwd.

de zuigers van een 600 pantah zouden ook kunnen passen daar de pistonpen hoogte en klephoek hetzelfde zijn. helaas zijn de 600 zuigers vrij plat en de 500PT zuigers al hoog!

keep y'all posted!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor bakke » za jan 19, 2013 6:07 pm

Arthur,in een vorig leven toen ik nog met de PT vlamde had ik een hele stock onderdelen. Heel heel veel gekocht van iemand die een aantal seizoenen coupe ducati had gereden en een aantal blokken, frames en al de rest van de PT's verkocht voor een habbekrats.(spreek nu wel van een jaar of 20 geleden, ze smeten toen bij wijze van spreken met de PT's naar je kop).
Bij die onderdelen waren er ook een stel racenokkenassen die blijkbaar uit Spanje kwamen.(Mototrans???) Uit de pistons moest er wel ongeveer 1 mm weggefreest worden uit de halfmaantjes om de kleppen geen opdonders te geven.
Hoe staat het trouwens met André zijn project??
bakke

Berichtdoor DucATIRadeon » zo jan 27, 2013 3:02 pm

denk dat Andre zn project stil staat omdat hij nog geen rechte frame heeft terug gekregen. daar had hij het laatst over namelijk.

eergisteren een rekenfoutje gevonden mbt krukas uitshimmen: had 0,06mm speling over ipv 0,6mm :blush: :blush:
lagers eruit gehaald, shims weg en lagers terug zonder shims. daarna de kruk er weer in en opnieuw proberen. nog ruimte te kort (krukas zat moervoest bij aandraaien van de 4 krukas bouten). net zo lang wezen schuren en passen tot de krukas droog goed kon ronddraaien en gisteren was het zover: de krukas kan soepel draaien met bijna geen axiale speling. daarna met geoliede kruktappen en deze draait nu vrijwel moeiteloos rond

ook de olipomp tandwiel dunner gedraaid (is nu 6 a 7mm ipv 16mm dat ie nu is!). een poging gedaan om de voortandwiel te doen maar die is wel redelijk hard: de dwarssupport van de draaibank loopt al weg bij een kleine aanzet!
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » wo jan 30, 2013 9:28 am

de hoofdlagers :smile:
Bijlagen
IMG_0029.JPG
IMG_0028.JPG
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » wo jan 30, 2013 9:33 am

de oliepomp tandwiel :smile:
Bijlagen
IMAG0594.jpg
IMAG0593.jpg
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor DucATIRadeon » zo feb 03, 2013 12:00 pm

had ik de cilinderbank op zn pek met de kettingen spanners goed, draai ik de achterste 2 boutjes aan en de krukas ronddraaien om te zien hoe het geheel rond draait: bonk!
wtf bonk? zuigers eraf en de cilinderbank terug plaatsen en nogmaals ronddraaien: bonk!
zaklamp erbij en kijken: de ruimte tussen cilinderbussen en krukas is nul!
voetpakking tussen geplaatst en het kan nog maar net! dan maar de krukas afdraaien ten goede van de compressie, en bovendien is de krukas van peperkoek...volgende week maar poging 3 doen.
ga ook de kop bij HdeB brengen voor advies en scheur dichtlassen net voor de achterste kopbout (imbus).
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor Ducadini » di feb 05, 2013 9:42 am

Arthur,
ik had al gemerkt dat de krukas eentje van het oude type was.
Na de eerste serie gtl, hebben ze krukas, cylinders en koppen aangepast.
Krukas is afgedraaid aan de middenste rib, dus gewoon vlak over de hele breedte.
Cylinderbussen staken bij het eerste type boven de cylinder uit, later gewoon vlak.
Maakte het wel makkelijk om een goede koppakking te monteren.
Dus kijk als je een blok koopt of het er eentje is van VOOR de aanpassing (niet zo leuk) of NA de aanpassing.
Kijk even in het aanvullend werkplaatsboekje voor de juiste nummers.
Ah ja, die lullige inbusbout achteraan.
Eerst even de kopbouten aandraaien en daarna die M8 zachtjes tegen zetten.
Als je eerst die M8 vastdraait, trek je de kop kapot.
Zou het niet beter zijn dat je de kop mooi recht afzaagt, ergens van een kapotte kop het achterste gedeelte ook afzaagd en apart monteert ?
Met een O-ringetje in gefreesd (zoals een dell'orto dekseltje).
Dan loop je minder kans om een goed onderdeel te beschadigen door een designfoutje van de vorige eeuw :-)

grt
ducadini
Nego i ricordi peggiori
Richiamo i migliori pensieri
Ducadini

Berichtdoor DucATIRadeon » wo feb 06, 2013 10:43 am

de cilinderblok is met vlakke bovenkant (zo uit mijn GTL), de nwe krukas is zoals de GTL krukas (dus met richel in het midden) maar met de grotere conus.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

VorigeVolgende

Keer terug naar OVERIGE DUCATI TYPEN