racen met een parallel twin

Overige typen (Cucclio, Stoterstangen, Paraleltwin, buitenboordmotoren, etc. Techniek, restauratie, sleuteltips, alternatieve onderdelen, etc.)
User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sun Feb 10, 2013 4:20 pm

desmo kop bij HdeB gebracht voor eea werkzaamheden;
het blok onderblok is al inmiddels geassembleerd en wacht op de kop.

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Thu Jun 13, 2013 11:09 am

de enige vooruitgang sinds enkele maanden.
Attachments
IMG_0226.JPG
nieuwe ontsteking Sachs Elektronik magneten.
IMG_0224.JPG
carbs gepareld
IMG_0196.JPG
nieuwe voortandwiel gevonden!

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Thu Jun 13, 2013 11:11 am

en de rest. blok hang er nu ook in.
Attachments
IMG_0232.JPG
nieuwe ontsteking SACHS regel kastje met relais
IMG_0388.JPG
blok hang er in
IMG_0387.JPG
blok hang er in

hubert
Posts: 195
Joined: Sun Jan 02, 2005 5:23 pm
Location: mook

Re: racen met een parallel twin

Post by hubert » Tue Jun 18, 2013 11:06 pm

dat is serieuze diepteinvestering in die ontsteking,
en ohhh een mooie cagiva op de achtergrond....

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Wed Jun 19, 2013 12:26 pm

jazeker is dat een mooie cagiva :wink:

de ontsteking is een bewuste keuze geweest, gebaseerd op de zeer uitstekende ervaring met diezelfde cagiva waarop ook een SACHSE ontsteking is gemonteerd.
op het net ben ik ook diverse paralized twins tegen gekomen met de sachs die de eigenaren goed bevalt.

gisteren de balhoofd eruit gehaald om in te vetten, heb ik in de aanslag gaten geboord om M6 imbus schroefjes te plaatsen om de stuur uitslag ietwat te beperken.
ik hoop binnenkort de cilinderkop op te kunnen halen, intussen gaan we iets verzinnen om de achterrem te kunnen bedienen met de paso/SS voetsteunen...

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Fri Jul 26, 2013 12:08 pm

woensdag in utrecht het zitje opgehaald van de 350SD racer achterop de brommer. gisteren gemonteerd om te kijken hoe het smoelt, en komt wel aardig in de buurt.
paar matjes glaswol tegen de onderkant aan metselen (reparatie en versteviging) en we kunnen zitten :smile:

User avatar
bo
Posts: 81
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:54 pm
Location: tussen Waskemeer en norg

Re: racen met een parallel twin

Post by bo » Fri Jul 26, 2013 9:50 pm

Ja ploaties graag eem laten kieken want daor bent wie van brommer kieken
A rat race called life

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sat Jul 27, 2013 8:33 am

jaja, rustig aon miejong.
hier, kist kiekn naor schiere plaoties
Attachments
IMG_0485.JPG
buddy zit

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Fri Aug 02, 2013 9:27 pm

kabelboom gemaakt en alu accubak onder de zit. na wat rekenwerk met wattages en spanning en aannames kom ik op een 12V 4Ah accu waarmee de motor minimaal een uur lang onder vol belasting moet kunnen draaien (total-loss systeem).

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sun Jan 26, 2014 4:58 pm

naaf gepareld en de boranni's gepolijst
Image

olie toevoer naar de nokkenassen. meer vlees opgelast met draadbus erbij, kan de draad wat langer mee
Image

10mm bougies!
Image

stelen hebben een extra groef zodat kleppen stellen met standaard shims gedaan kan worden
Image

scheur achteraan de kop is ook bijgewerkt. wel nog even netjes afwerken
Image

600SL/TL/SS/monster kleppen: 37,5 inlaat 33,5 uitlaat.
Image

alu busje met oringen om de olie tussen de nokken te laten stromen.
Image

User avatar
TinTin
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
Posts: 732
Joined: Wed Oct 08, 2008 10:02 pm

Re: racen met een parallel twin

Post by TinTin » Sun Jan 26, 2014 8:22 pm

mooie mods, tijd om weer eens dikke klappen te gaan maken met die PT!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Tue Jan 28, 2014 1:19 pm

gisteren de kop gemonteerden krukas met de hand gedraaid; geen stroeve punten, geen kleppen tegen de zuigers (de uitsparingen waren al iets groter en de kleppen pastte precies!), klepspeling perfect.
deksels erop, blok van de werkbank naar de heftafel en frame laten zakken. vanavond blok weer vast bouten!

User avatar
bo
Posts: 81
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:54 pm
Location: tussen Waskemeer en norg

Re: racen met een parallel twin

Post by bo » Tue Jan 28, 2014 5:57 pm

Goed bezig Arthur het is maar goed dat je niks te doen hebt :bye:
A rat race called life


User avatar
bo
Posts: 81
Joined: Mon Jul 04, 2005 10:54 pm
Location: tussen Waskemeer en norg

Re: racen met een parallel twin

Post by bo » Thu Jan 30, 2014 5:17 pm

mooie velgjes op de achtergrond...... och en de rest is ook best wel knap gedaan :blackeye:
A rat race called life

User avatar
strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
Posts: 818
Joined: Mon Jan 24, 2005 11:07 am
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by strijkplank » Tue Feb 18, 2014 10:38 am

DucATIRadeon wrote:gisteren de kop gemonteerden krukas met de hand gedraaid; geen stroeve punten, geen kleppen tegen de zuigers (de uitsparingen waren al iets groter en de kleppen pastte precies!), klepspeling perfect.
deksels erop, blok van de werkbank naar de heftafel en frame laten zakken. vanavond blok weer vast bouten!
Heb je met klei een afdruk gemaakt zodat je kan zien wat de ruimte is met een volledige klep opening en de zuiger ??
Is zo vervelend als de zuiger een klep raakt op volle toeren ....... kan je weer opnieuw beginnen :crazy:

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Tue Feb 18, 2014 8:27 pm

nee niet gedaan, wel al de krukas rondgedraaid en met soldeer tussen de zuiger en klep: ruim 1,5mm ruimte.

User avatar
strijkplank
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
Posts: 818
Joined: Mon Jan 24, 2005 11:07 am
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by strijkplank » Tue Feb 18, 2014 10:39 pm

:good: :good: ....... komt op hetzelfde neer !

Dreej

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sun Mar 02, 2014 12:11 pm

Grrrrrr, lekkende rempomp. Is een gebruikte honda cb500-four pomp die al ruim 6 jaar bij mij in gebruik is geweest en presteert perfect met de brembo P05 klauwtjes.. Wellicht dat de laatste jaar stilstaan niet goed heeft gedaan.

Andere pomp gekocht, en blokken en gaskabels.
Naven en borannis naar simon poelma gebracht (uithuizen) voor inspaken etc. Banden worden ook gemonteerd.

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sat Mar 08, 2014 5:42 pm

rempomp en blokken gemonteerd, gaskabels op lengte mokt en monteerd.
ook nieuwe ketting om gelegd; wacht op de wielen om te kunnen rollen...

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Sun Mar 30, 2014 10:41 am

http://youtu.be/Tzb_Byxmkfs
ze heeft gelopen! niks afgesteld, niks finetuned, enkel olie ingekiepert, ontsteking zo ongeveer, de carbs zo goed mogelijk met de hand gelijk gezet.
en ze had er zin in! :smile:

ben stiekum wel nieuwschierig hoe ze presteert.
er zit geen fliegwiel op, de linker kant van de krukas uiteinde is helemaal vrij, geen rotor geen tussentandwielen wat dan ook.

User avatar
Pescatori
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 265
Joined: Mon Sep 20, 2004 7:56 pm
Location: Uitwellingerga

Re: racen met een parallel twin

Post by Pescatori » Mon Apr 07, 2014 8:59 pm

Respect Arthur! Je hebt gouden handen. Mooi werk!
De winter zuigt, leve de zomer!

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Fri May 23, 2014 6:28 pm

wel heads,
het even geduurd voor een update dus bij deze:
vorige maad de PT naar HdeB gebracht om verder af te bouwen en race-klaar te maken voor de clubrace (ik had geen tijd meer wegens buitendienst in Abu Dhabi en meteen doorvliegen naar Teheran voor een klus in Asaluyeh (google maar even dan zie je een shit-load aan gas raffinaderijen langs de zuidkust van Iran), terug komend 1 week voor de clubrace!).
vraagt ie meteen aan me: loopt ie al?
euh...ontsteking op tijd zetten, benzine er in, accu aansluiten en dan zou ie het moeten doen (theoretisch). Nou waar wacht je op dan?!
dus de ontsteking zo ongeveer zetten, accu van de dichtsbijzijnde motor los gekoppeld en aangesloten aan de PT, peut er in en de bank ging al rollen! zie de youtube film enkele posts geleden voor de allereeste klappen dat ze maakte. dat komt wel goed zei hij.

vorige week vrij genomen na mijn reis uit Iran, ik ga naar HdeB. ze is vast gelopen zegt ie droog...ow? blok uit het frame en de kop met cilinderbank gelicht. ah, daar is het probleem: doordat de kruk minimaal ruimte had om uit te zetten had ze zich zelf vast gewurgd tussen de hoofdlagers. dus, blok uitelkaar, hoofdlagers eruit gehaald en net schoon gedraaid op de bank, de kruktappen nog even opzuiveren (was een dunne ring van lager materiaal om de kruktap heen gevormd) en weer inelkaar gezet. Henk had al zn vraagtekens bij het materiaal van de hoofdlagers (Aluminium-brons) gebaseerd op een vroegere ervaring met klepgelieders. enfin, blok terug inelkaar met alle bouten aangetrokken een kruk speling van 0,08mm. dat zou het wel moeten doen, maar toch, dat lager materiaal...

ze heeft wel geteld op vridag middag om 1500 maar liefst 25 minuten gelopen onbelast bij 4000 toeren op de bank, waarna het afstellen kon beginnen. helaas, binnen 10 seconden en in zn 5de versnelling liep ze weer vast, en dat is ze nog steeds.
de oorzaak is vrijwel bekend, en na wederom onderzoek plegen op WWW is de conclusie het volgende:
Aluminium-bronze legering is heel vorm-vast, en kan hele zware belastingen aan, echter bij LAGE TOEREN...tja, 9000rpm is niet echt laag te noemen, ondanks de oliepomp die meer dan 3,5bar levert bij stationair (2000rpm)...!
het ontwerp is aangepat met een groef in het loopvlak voor continue oliedruk en flow richting de bigends en het materiaal moet opnieuw uitgezocht worden en ergens bestellen en maken. tot nu zijn de voorkeuren koper-tin en koper-lood legeringen, echter een stalen ring met aangerachte koper legeringkan ook (maar probeer die eens ergens te laten maken!!).

intussen staat de PT even stil, zielig tegen de muur leunend tot ik er aan kan beginnen; de 900SS heb ik nu op de tafel staan en begonnen met ontmantelen voor grote schoonmaak na mn highsider op Mandeveen.

bakke
Posts: 180
Joined: Fri Nov 13, 2009 7:53 pm

Re: racen met een parallel twin

Post by bakke » Sun May 25, 2014 12:50 pm

Wooow Arthur, dat is een heel gedoe met die lagers. Hoop dat je de goede lagers vindt. Moet zeggen dat ikzelf nooit problemen heb gehad met de bronzen bussen maar de motor was ook niet opgefokt en liep minder snel dan eentje van een andere belg die ook lagers had gestoken en de kop stevig had verbouwd. Zijn motor liep echter steeds vast en reed geen enkele sessie uit terwijl mijn stok pt vrolijk bleef doordraaien.
Weet trouwens ergens een 500sd tje staan en krijg alweer zin :smile:
De pantah is ondertussen terug helemaal in orde en is klaar voor de classic belgian tt in Gedinne.

User avatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1316
Joined: Sun Jun 13, 2004 4:12 pm
Location: vlakbij Assen
Contact:

Re: racen met een parallel twin

Post by DucATIRadeon » Tue Oct 14, 2014 8:11 pm

zo, even stil geweest hier maar wel intussen eea gedaan:
blok uit elkaar getrokken enkele weken geleden en met de kunststof hamer de kruk uit de rechter helft moeten beuken. blijkt dat de kruk zo vast zat in het lager dat de het lager 270 graden had mee gedraaid (het borg boutje was zelfs afgeschoren!) alvorens tot een stilstand kwam. linker lager zag er nog mwoa mwoa uit.
loopvlakken van de kruk weer schoon gekregen en opgemeten: geen verandering in afmetingen, mooi! beide lagers eruit getikt en mn laatste lagers erin gezet (een nieuwe en een minst versleten). uitgeshimt, nieuwe borgboutjes erin, blok inelkaar en wachten tot een testrun.

vorige week de plof naar HdeB gebracht en vandaag werd ik gebeld: of ik er bij wou zijn tijdens afstellen? jazekers!! dus er heen gereden en ter plekke de brommer eem warm laten lopen. ze start al wel vrij makkelijk op de bank, later bleek tijdens de run dat de accel pompen het niet deden gezien de reactie bij gas volopen draaien.
originele setup is 65 stationair en 105 hoofd en K6 naalden. dat is nu geworden, met open 2-1 uitlaat en K&N filters op de dellorto 30ers, 50 stationair en 125 hoofd en K9 naalden middelste stand.

tijdens de run viel het ons op dat er een knetterend geluid uit het onderblok kwam. bleek bij het aftappen van de olie die helemaal troebel was. bleek dat er ook lucht inde olie zat en dat dat het geluid gaf. klonk als cavitatie. olie wat er in zat was 4L valvoline 20W50.
nu zit er 4L castrol in en het geluid was weg! oliegrade moet ik nog navragen (had niet op gelet wat er in ging, was bezig met oliefilter ontolieen).

loopt nu onderhand 1500rpm stationair (geen vliegwiel!), pakt vrij snel op en gaat door tot in de begrenzer 7900rpm (sachse ontsteking).
is niet echt om naar huis te schrijven, maar we hebben nu als referentie de basis zoals ze er nu bijstaat:
37pk, en 40Nm horizontale lijn vanaf 3000rpm tot in de begrenzer! en een top van maar liefst 160 echte km/h!!

setup:
-std 500cc 78mm zuigers met nieuwe veren
-37mm inlaat 34mm uitlaat kleppen
-std 30mm dellorto carbs 50/125/K9 2de groef
-std 500 desmo nokken
-olie buitenom vanaf de oliegalerij naar de kop middels staalomvlochten remleiding (geen restrictie omdat de gaten in de leiding ogen 1,5 a 2mm zijn) en
alu koppelbus met oringen tussen de nokken, olie kanalen in de kop en onderblok afgeblind
-10mm in dia afgedraaide krukas om ruimte te maken tussen cilinderbussen en krukas
-geen voetpakking
-K&N conische luhtfilters
-2-1 open uitlaat (Van Prooijen zelfbouw, HdeB aangepast bij de 2-1 overgang met RVS Mille pijp delen)
-std 13/38 eind overbrenging
-Braking rempomp, DP organic remblokken (blauw)
-zelfbouw kabelboom met SACHSE ontsteking, ontsteking curve 5, 7900rpm begrenzer, elektronische tachometer van Guzzi (wordt vervangen met een MMB teller van Louis.de wegens de typische yellowsport toerenteller bewegingen: schommelend tussen 2000 en 9000 ongeacht de echte toeren).
-total loss ignition met alliant Li-ion 14Ah accu (ook nog eens licht gewicht!)
-frame ongeveer 5kg lichter
-geheel standaard Paioli Pantah 35mm voorvork

nu nog alleen de rechter nokkenaslager deksel opnieuw kitten en ze zweet dan ook niet meer :smile:
dus: de PT is er klaar voor!! volgend jaar 2de poging met de clubrace :crazy:
Attachments
IMG_1342.JPG
IMG_1343.JPG

Post Reply