"even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Wie ben je, waarom klassieke Ducati’s, welke motor(en) heb of had je, etc.
saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

"even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Mon Feb 08, 2010 10:08 am

Nu m’n Ducati dan eindelijk draait, wordt het ook tijd om me eens voor te stellen.

Ik ben Peter Popeijus, heb twee Ducati’s....één die het af en toe doet, en een die het nóóit doet...was standaard m’n antwoord op de vraag of ik motor rijd…

De vraag die natuurlijk rijst; Waarom koop je een oude Ducati?

Na een redelijk onbezorgde jeugd, is het gelazer begonnen toen ik zo’n 10 jaar oud was. M’n vader werkte bij Honda en ik weet niet beter dat er dus motor werd gereden, maar toen Rob, de wat oudere buurjongen, een Ducati 750 kocht, was het hek van de dam.

Rob en z’n vriend Joop, raceden zelfs af en toe, Rob met z’n 750 en Joop met z’n Norton en ondanks dat m’n vader bij Honda NL team-manager was van het endurance team en ik dus overal mee naartoe mocht, vond ik het leuker om bij de buurjongens te kijken. Ik mocht zelfs in 1981 met hun mee naar de Ducati clubraces in Zolder, zeker zo leuk als “alweer” naar de bol’d or...

Rob verhuisde en dus werd de Ducati min of meer vergeten, maar ik had onthouden dat het mooie machines waren, het lastige krengen waren, boordevol karakter en er maar twee mensen waren die er écht verstand van hadden, Biggelaar en Noorlander.

De jaren verstreken, m’n vader stopte bij Honda en toen ik stopte met m’n opleiding, namen we samen een schadeherstelbedrijf over. M’n vader heeft me van huis uit voorzien van het Alfa-virus, dus werd er behoorlijk aan Italiaanse schoonheden gewerkt.

Zo ook die éne dag, in 1997. een klant had een Giulia ter restauratie staan en kwam even bij z’n auto kijken.....op z’n oude Ducati!!!

De liefde was meteen aangewakkerd, kennelijk was m’n liefde voor Ducati’s niet overgegaan. Met Cheng ( de klant met de Alfa..) veel over oude Ducs gesproken en samen zijn we dan ook in’98 naar de eerste WDW geweest.

Daar was ie dan!

De grote dag kwam, eind 1998 kocht ik een oude 750, weliswaar in onderdelen, in Elst.

Uiteraard wilde ik graag rijden en had me voorgenomen om dát in 1999 te gaan doen, dus besloot ik zelf het rijwielgedeelte te doen en het blok uit te besteden. Na enige navraag bleek Biggelaar in Tenerife te zitten en Noorlander in Luxemburg, dus was die keuze snel gemaakt. Een desastreuze keuze, bleek achteraf...

Noorlander reviseerde er lustig op los, van klepveren naar Desmo, Carillo drijfstangen, 81mm veetwo zuigers en 40-ers erop. In April ‘99 was, geheel volgens plan, m’n blok gereed en ikzelf had ook het rijwielgedeeelte klaar, met schijf achter, zelfgemaakte aluminium tank, zit en achterscherm enz. enz.

In Mei reed ik.....1000 kilometer... De inrijperiode heb ik niet volbracht. Hij piepte vast, nog vóórdat “de kraan” volledig open was geweest.
Eén telefoontje verder wist ik dat garantie een utopie was, ook na het betalen van zo’n 10.000 guldens...en dus haalde ik het blok zelf open. De koppen waren niet zo mooi bewerkt als gedacht, de boringen correspondeerden niet helemaal als het hoort en zo nog één en ander, dus heb ik de rest ook gedemonteerd. Om de krukas uit elkaar te halen was m’n 10-tons pers te licht....

Vol goede moed kocht ik onderdelen, terwijl ik via Cheng iemand in Delft vond die m’n krukas wel wilde gaan opknappen. Nieuwe 80mm zuigers, een big-end set met drijfstangen, een grotere oliepomp en een droog koppelingsset kocht ik bij Mario Sassi, maar wat ik ook deed, de man in delft schoot niet erg op.... In de tussentijd maakte ik opnieuw kennis met Joop, de Norton man uit m’n jeugd.

Ook Joop was aangestoken door de oude buurjongen en had ook een 750 gekocht en via Joop kwam ik ook Rob weer tegen....de man waar het mee begonnen was! Ook hij heeft z’n Duc nog immer...
Joop spoorde me aan om zelf te gaan bouwen, want ik had toch wel wát verstand van techniek en dus ben ik in 2007 met een andere krukas aangevangen met “wederopstand”, want tsja, wat moest ik anders met deze uit elkaar gehaalde, kapotte bende...

tegenslag en karakteropbouw

Via dit forum en met name Luc Meermans ( m’n aanspoorder voor het schijven van m’n epistel) kwam ik bij Kämna terecht. Rudiger zou zowiezo m’n krukas opbouwen, met wederom nieuwe Carillo’s etc en deed tevens offerte voor de rest van m’n blok. Omdat ik veel geduld moest hebben, zou ik de rest van m’n blok zelf gaan doen.
Kämna’s kundige adviezen en hulp op de achtergrond waren van harte en zo ving ik aan, een mooie versnellingsbak, een fijne, nieuwe krukas en veel losse delen.
de eerste tegenslag was een kleintje, uit het ontstekingshuisje brak een stukje, tijdens transport van de carters. Het nieuwe ontstekingshuisje werd gelukkig gevonden en we gingen verder...

het volgende probleempje bleek lastiger te worden. Het mooie koppelingsdeksel was ongeschikt om zonder oliekoeler te rijden...dus moest er een oliekanaal worden geboord. De machinebankwerker boorde echter verkeerd en dús zat er een verkeerd gatje in m’n mooie deksel... gelukkig kon ik dat zelf weer dichtlassen, echter de “zand-giet looks”waren er wel af, maar na een week lang slijpen, frezen, stralen enzovoort, was alles weer zoals het hoorde te zijn.... Ach, sprak Joop, “een beetje tegenslag heb je wel, Peet, maar eeeh, da’s goed voor je karakteropbouw!”

Eindelijk voorspoed

De rest van het blok klaarmaken verliep redelijk voorspoedig. Ik heb van alles geleerd over “voorspanning” en een studie gemaakt van “ uitshimmen van kegeltandwielen” , maargoed, nieuwe bussen in de cilinders, mooie Asso zuigers, een iets grotere Sassi oliepomp, en de koppen naar Harry, die er nieuwe zittingen in maakte.

De rest van het “koppenwerk” heb ik aan Jan van de Biggelaar overgelaten. Jan bewerkte de kanalen, monteerde nieuwe geleiders en grotere kleppen, en leverde het kant en klaar af.
Wél mopperde Jan over de tuimelaaras-gaten, waar rare busjes inzaten...

het einde in zicht?

De dag dat ik m’n koppen ophaalde, ben ik meteen verder gegaan. Een snipperdag om aan de Duc te werken....
Het werd een maffe avond. Waar iedereen met storm, regen en windvlagen bezig was, waar het nieuws sprak van afgevallen dakpannen en omgewaaide bomen, schroefde ik op't gemak door. De werkplaatsdeur open, een zacht koel briesje na een warme, zweterige dag, geen telefoon, geen gezeur.
Ineens stond het blok daar, op m'n rommelige werktafel...eeeh, ze is klaar.

Ik liep naar buiten, race-bmw'tje opzij, nog één opzij, motorkap aan de kant, stapel afgereden slicks uit de weg, wielen aan de kant.... Zo, nu kan de containerdeur open.

Doosjes onderdelen in het rek, Alfa plaatwerk uit m'n buurt. Hèhè....kom maar, je mag mee naar binnen.
Ik pak nog een bak koffie, het is ondertussen half twee s’nachts. Ik kijk nog wat rond, de Duc staat er, motorblok op de werkbank klaar voor montage....

Ik geloof m'n ogen niet. Eindelijk is het zover. M'n gedachten dwalen en ik laat het verhaal op me inwerken. G*dver!

11 jaar terug, Peetje, m'n jeugddroom vervuld en een Koningsassen Ducati gekocht. WP dempers laten maken, Noorlander blokrevisie en geld wat als zand door m'n handen vloog, een jaar later reed ik! Toen begon de ellende, blok kapot..en Noorlander gaf "niet thuis". Brokstukken bleven over. De Delftse revisieman deed er 7 jaar over, en eindigde nergens, da's pas geduld hebben!

Een krukas uit Duitsland, zuigers uit Italie, drijfstangen uit de USA, en tenslotte door Pa Biggelaar verschrikkelijk geholpen... En nu is het dan zover, het blok kan er weer in! Met veeuuuul geld, de wil om door te gaan, op m'n tanden bijten, uithuilen bij Jan, Joop en Michiel, opstaan en doorgaan, het heeft geholpen


Ze overleefde vriendinnetjes, ze overleefde andere motoren, ze overleefde auto's, de strijd was hard en taai, maar ze is er nog.... Ondertussen heeft ze en jonger zusje, de 851, maar ze is er nog....

Moe maar voldaan ging ik naar huis en na een snelle douche flikkerde ik meteen ik slaap.

Starten of.....nog meer pech

In de weken erna schroefde ik het blok erin, kabelboom gemaakt, remmen in orde gemaakt...
Afijn, en zo zaten m'n vader en ik op onze knieën naast de Duc.... Motor ingebouwd, olie erin koppeling eraan, ketting, tandwielen, achterwiel, remmen, alles erop en eraan. Tijd voor de eerste klappen!!
Ondertussen regende het buiten en was het oktober geworden.... Vlotters vol benzine, Werkende acceleratiepompen? Check! Ontstekingstijdstip? Check!
Nokkenassen? Check!
Vonk? Check!..... Mooi, dan zou het ding moeten starten.... Ik duw eerst een rondje zonder bougies..
Oliedruk? Check!

Afijn, tijd om eens een paar schoppen te geven en na zo'n tien keer trappen springt hij aan!! Donderend geraas en uit.... Paps en ik kijken elkaar aan, bezorgd, eeeeh PANIEK!!!! G&%^%*%^&%$ nog an toe!!!! Wat nu weer??????!! Het zweet breekt me uit, tijd voor overleg....waar komt die herrie vandaan?

Bougies eruit, hmmm, niets te zien, maar ronddraaien gaat niet meer... eeeeeeeeeeh, terug bij af.... Stilte in de werkplaats...zelfs nog na dik 10 jaar, wéér een teleurstelling rijker.
Ducie is stuk, blijft stuk, waar is de zaag!!!!! Diezelfde avond sprak ik Joop en vertelde van het drama. Joop sprak ondertussen de gevleugelde woorden “ach, da’s goed voor de karakteropbouw...”

Na een avond van misère, en “demontage geschiedt in omgekeerde volgorde van montage” lag het blok weer op de werkbank en de koppen ernaast, klaar om alles mee te nemen naar Biggelaar, want Wim wilde graag wel even meekijken...

Foutje, bedankt!

Met Wim samen heb ik alles goed bekeken. Alle merktekens stonden zoals het hoort, de koningsassen de goede kant op, dus het kón niet fout zijn.....tenzij het spie-tje in de nokkenas?

Na wat schroefwerk werd alles pijnlijk duidelijk. De “rare busjes” in de tuimelaarasgaten.... Noorlander had een fout gemaakt met het boren van deze gaten, dus gat groter gemaakt, bussen erin gemaakt en dáár weer gaten in geboord... Nee, hè, er had dus zo’n busje in de kop gedraaid, daarmee de klepspeling in de war geschopt en dús was de spie gebroken. Godzijdank waren m’n kleppen nog heel en m’n zuigers niet stuk...

Na overpeinzingen, verzinnen, nadenken, moed bij elkaar rapen en gezond verstand gebruiken,
is de oplossing van het raadsel een hoop laswerk, hak en breekwerk en wat nieuwe onderdelen.

Een vriend van me, Cas, een fijnmechanisch bankwerker redde me. Hij haalde “Noorlander armoe”uit de koppen, maakte nieuwe bussen, laste deze in de koppen en boorde er vervolgens nieuwe gaten in met behulp van een van Biggel geleende kop voor de juiste maten en een boormal.

De herkansing


Een paar weken later had ik Cas aan de lijn..."Hé Peet, ik heb je koppen klaar!"....Ow, wat!? OOOOW!!!! Morgen als de sodemieter koppen ophalen, naar Biggelaar brengen en vragen of Papa Biggel of Wim m'n koppen in elkaar zetten wil..... Zou het dan tóch nog zo zijn dat ik eerste, of tweede kerstdag opnieuw ga kijken of ik de Motherf*cker aan de gang kan krijgen????? Alsof m'n kind geboren word, of ik op de uitslag van m'n schoolexamen wacht..... Duc, ga je het dit jaar dan écht nog doen???

Eerste kerstdag was ik gewoon lekker aan't werk geweest. Tweede kerstdag brunch bij m'n ouders, dus godzijdank niet al teveel sociale verplichtingen..

Na een gezellig middagje kwam het verlossende telefoontje: Jan v.d. Biggelaar aan de lijn...."als je nou straks eens in de auto stapte, dan heb ik je koppen klaar!"....Ja, het was écht waar, hij had op tweede kerstdag de spulletjes klaar gemaakt.
Derde en vierde kerstdag, een agenda vol werk, allerlei dingen die eigenlijk gedaan moesten worden, alles aan de kant gegooid. Top 2000 aangezet en m'n blok onder het plastic uit...: Peter is nu zélf aan de beurt en niemand komt er nu tussen... Om te voorkomen dat er klanten binnenstapten, de poort dicht en de telefoon lekker laten rinkelen.

De montage van de koppen was snel gedaan. Zondagmiddag lag het blok klaar en maandag, vierde Kerstdag, zat het dan ook waar het hoorde; In het frame!

De carburateurs eraan, onsteking op tijd gezet en erin gestoken. Een fluisterstille uitlaat in elkaar geknusteld, zodat je ook mechanische geluiden horen kan. Paps was onderweg, dus even gewacht. Toen m’n vader binnenkwam, één ferme schop tegen de kickstarter en ze sloeg meteen aan....U zegt????? Ja, DE DUC STARTTE EN LOOPT!!! M'n vader keek me aan en we konden het niet laten....Lachend lieten we Ducie tokkelen!!!! Nog even goed luisteren, geen rare geluiden, ze loopt als een zonnetje!!! En dát nog voor het nieuwjaar!!

En nu?

ondertussen is het Februari, buiten is het koud, dus rijden zit er nog even niet in, op een kort ritje in een hotel na, dan ;-) Gelukkig heb ik nog eventjes voordat de zon weer gaat schijnen, dus een mooie tijd om de rest af te werken, te poetsen en klaar te maken voor dát waar ik de Duc voor gekocht had, rijden!!

Rijden ga ik er mee, ze mag deze zomer, rijdend, mee naar de Ducati Clubraces, ze mag mee, rijdend, naar de 24 uurs van Le Mans en misschien zelfs wel verder, op vakantie.

In tegenstelling tot andere mensen met klassieke motoren én ook klassieke auto’s, die hun “trots” zo origineel als mogelijk hebben, poetsen en koesteren, maar nooit mee buiten komen, zal mijn Ducati gebruikt gaan worden...ik hoop hard, véél en vaak!!

na mijn epistel te hebben gelezen, zal ik me alsnog kort voorstellen:

Ik ben Peter Popeijus, ondertussen 39, met een autoschadebedrijf, gespecialiseerd in de autosport. Ik ben KNAF erkend rolkooifabrikant, instructeur bij diverse race-scholen en ik race dan ook met auto’s, als hobby. Omdat ik opgegroeid ben tussen motoren en klassieke Alfa’s, heb ik daar een voorliefde voor....en, ja, ik heb twee Ducati’s, een 851 die het doet én een 750, die het óók doet!!! ;-) Ondertussen heb ik redelijk wat verstand gekregen van oude 750’s…, maar hoop er nu toch écht van gaan te genieten!!

User avatar
mille
Posts: 148
Joined: Fri Oct 10, 2003 2:04 pm
Location: Gent - België

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by mille » Mon Feb 08, 2010 10:34 am

saludos wrote:
…, maar hoop er nu toch écht van gaan te genieten!!

ík heb in elk geval genoten van je verhaal, Peter !

Trouwens, wat je ervaringen met de Nl/Lux Ducati "specialist" betreft: je bent jammer genoeg de enige niet. Dát verhaal post ik zelf ook nog wel eens - maar hier niet. Ik wil je introductie niet hacken. :hmno:

Nog heel veel leuke en probleemloze Km's !

User avatar
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1120
Joined: Sat Sep 13, 2003 7:55 pm
Location: Amersfoort
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by Ron66 » Mon Feb 08, 2010 12:14 pm

Peter,

Welkom, machtig verhaal, ik denk het verhaal is achter elke liefhebber die tegen elke ratio in doorgaat en doorgaat en daarvan is dit wel een flink stukje doorzettingsvermogen, RESPECT!. Proficiat met de uitkomst, een prachtige rondcarter weer in jouw glorie hersteld, en ik onderschrijf je conclusie: gaan met dat ding. Je bent hier aangeland denk ik bij een groep gelijkgestemden die allen tegen alle ratio in met passie en doorzettingsvermogen hun italiaanse schonen op de weg krijgen en houden. Mooi ook hoe je het Ducati virus omschrijft als iets wat nooit uit je systeem gaat en op een goed moment je pad kruist en dan blijft.

Groet,

Ron
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

ducman77
Posts: 94
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:50 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by ducman77 » Mon Feb 08, 2010 9:16 pm

Mooi verhaal, waar helaas ook een icoon van zijn voetstuk wordt gesmeten.

Proficiat met je rijdende Ducati, en ik dicht je minimaal het doorzettingsvermogen van de Parallel Twin fractie toe.
Hoe kom ik weer van deze gekte af?

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Mon Feb 08, 2010 11:01 pm

Een icoon van z'n voetstuk gesmeten?

Ach, ik vind zelf nog dat ik me best wel heb ingehouden jegens deze "icoon"... Techneut ben ik van beroep en ik snap best wel dat er iets mis gaan kan, maar wat ik in m'n blok ben tegen gekomen, valt, helaas voor de "icoon" niet meer onder een missertje, maar botweg onder gepruts....

Ik hoor nog immer verhalen van "hoe goed hij was", ik kán het me niet meer voorstellen....en dat is natuurlijk best wel jammer.

User avatar
mille
Posts: 148
Joined: Fri Oct 10, 2003 2:04 pm
Location: Gent - België

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by mille » Mon Feb 08, 2010 11:40 pm

En eigenlijk is het nog erger. Je hebt aan de ene kant zeg maar het "technisch aspect" maar aan de andere kant ook een ethisch. Na een duidelijke fout weigeren om je verantwoordelijkheid te nemen en de klant te vergoeden is op zijn minst zo erg en misschien nog erger.

Ik heb heel gelijklopende ervaringen. Om het dan toch maar in een paar woorden te vertellen: na letterlijk maandenlang aan het lijntje te zijn gehouden waarom mijn fiets niet klaar was (was binnengebracht om de carburateurs eens goed af te stellen en nieuwe banden te monteren), ging een van de monteurs tijdens een testrit met mijn MHR onderuit ! De hele linkerkant in de vernieling, clip-ons en tellers stuk, enz. Daarna duurde het weer eens maanden voor ik hem - ik vreesde inmiddels echt dat ik 'm nooit meer terug zou zien - klaar of niet, ging ophalen. De waslijst van wat er bijeen geprutst was moet ik nog ergens liggen hebben... Om maar één voorbeeldje te noemen: het spatbord zat verkeerd gemonteerd. Na 40 Km was het loopvlak van de nieuwe voorband weg... enz. enz.
Verontschuldigingen ? Vergoeding van de kosten ? Daar wacht ik nog steeds op.
Het enige waar het bewuste "icoon" erg veel haast mee had, was - na de valpartij - om mijn handtekening op de papieren voor zijn verzekering te krijgen. Daarzonder kon hij écht niet met de herstelling beginnen !

Zo, dat moest er maar eens uit. Toen ik Saludos ervaringen las, zag ik té veel gelijkenissen.

Dirk350
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
Posts: 97
Joined: Fri Feb 06, 2004 2:47 pm
Location: Woerden

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by Dirk350 » Mon Feb 08, 2010 11:57 pm

Goed verhaal. Ondanks alle misère je voorliefde van het merk te behouden, respect!
Wat mij wel iedere keer weer verbaasd is het gemak met een hele hoop geld het vertrouwen gegund wordt aan iemand met een schijnbare staat van dienst. Ook zakelijk ging er met de persoon in kwestie nogal eens wat mis.
Door de emotie wordt vaak afspraken over garantie dan vergeten. Veel kilometer plezier gewenst!
Groeten, Jan-Dirk


"Knowledge is of no value, unless you put it into practice"

Anton Chekhov, 1860-1904

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Tue Feb 09, 2010 12:02 am

Tsja, het was inderdaad een kwestie van vertrouwen... de naam "Noorlander" was een goede naam in de oude Duc-wereld, bovendien racede hij met Ducati's in de zelfde periode dat m'n vader met Honda's racede. Ze kenden elkaar wel vrij goed, eigenlijk, uit die tijd, dus vandaar dat het logisch was geweest als het goed gemaakt zou worden.

Helaas.....sindsdien heb ik ook arends-ogn gekregen en doe ik het liefst alles zelf of in ieder geval in eigen regie. Als hetd an fout gaat, is het in ieder geval m'n eigen schuld...

Al doende leert men, dure les geweest, terugdraaien kan ik het niet meer.

meersmansluc
Posts: 136
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:51 pm
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by meersmansluc » Tue Feb 09, 2010 1:16 am

Wel Peet , wat "karakteropbouw" betreft . Het zit nu wel echt goed met deze , bij u ! :clap:
Proficiat met uw doorzettingsvermogen , zoals het spreekwoord zegt , " De aanhouder wint " .

Doet mezelf, bij dit verhaal , ook denken aan de vragen , die ik al duizend keer heb mogen aanhoren , als men naar één
van mijn motoren kijkt en me steeds opnieuw van ellende , door de grond doet zakken , met vragen als
( meestal smalend gesteld ... ) : " En zo gekocht ? " of " Waar heb je die zo nog gevonden ? " . Of
" Mooi gepoetst " , " Is dat zo een retro-replica ? " " Herspoten ? " :crazy:
Ze moesten eens half weten , wat werk , zorgen , slapeloze nachten , moed om steeds opnieuw van nul te beginnen , zweet , bloed en tranen en dikwijls ( alléz , in mijn geval toch ... ) op lowbudget leven , (om de steeds uit de hand lopende ) rekeningen te betalen .
( Ja , ik weet het , ( en goed genoeg... ), Eldert e.a. HH racers ,wat jullie nu denken : "Je moest eens gaan competietie-racen! , dat is helemaal te gek voor woorden ..." ) :fool:

Maar dit terzijde ... , "back to the point" :
"Hoe hoger de top , hoe groter de voldoening ", Peet ! En u moet nu wel erg veel voldoening hebben !
Wens u met uw Italiaanse schone nog vele oneindig vele probleemloze en veilige kilometers toe ,

welgemeende bevelgroeten ( enyoi the club ! ) ,
Luc :bye:

P.S. Gelukkig is de tip om u naar Rudiger te sturen ( zoals ik wel verwachte ...) een goede geweest .
Denk dat ik anders beter , een paar jaar , stiekem in boerka had rondgelopen .. :smile:

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Tue Feb 09, 2010 10:09 am

@ Luc: Ja, zeker wél bedankt voor de tip van Rudiger. Jij en hij hebben me het duwtje in de rug gegeven wat ik toen zo hard nodig had. Biertje verdiend!! ;-) Kämna en Biggelaar hebben me behoorlijk uit de narigheid geholpen en blijken mensen te zijn die een goed Ducati-hart te hebben,

Ach, ik heb ook zo vaak reactie's gehad: "Moet dat nog gaan rijden?" en inderdaad "is dat zo'n retro-replica?" , opmerkingen van zotten:-) maar ook een vriendin die me vroeg waarom onze vakantie wéér in Italie gevierd werd en waarom ik zo belachelijk veel vakantiegeld bij me had gestoken. Low Budget is niet helemaal gelukt, ik wil er niet aan denken wat het allemaal heeft gekost, aan geld.... Het werk, de slapeloze nachten, bloed, zweet en tranen is snel vergeten bij het aanhoren van de eerste klappen!!

Het zijn voor een aantal "Bevel-mannen" allemaal geen onbekende dingen, vrees ik. Zeker niet voor jongens zoals Joop ( m'n maatje) en jij, de rijders!! Stuk voor stuk kunnen we allemaal een bijbel schrijven over onze motoren....

Mocht je in de buurt van Dordrecht geraken, kom dan langs voor een bak koffie en een "Bevel-praatje"!!
Groetjes,

Peter

User avatar
rob_zelf
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
BENELUXHEADS SPONSOR 2011
Posts: 483
Joined: Mon Oct 20, 2003 11:53 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by rob_zelf » Tue Feb 09, 2010 6:54 pm

Welkom!! Mooi verhaal :-)
Health nuts are going to feel stupid someday, lying in the hospitals, dying of nothing.

meersmansluc
Posts: 136
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:51 pm
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by meersmansluc » Tue Feb 09, 2010 8:13 pm

Peter , ik neem uw uitnodiging graag aan . Bij beter weer kom ik zeker uw richting nog eens uit !

Over Noorlander .... Van Rob , die ik overigens een heel aardige en innemende mens vindt , heb ik
inderdaad op technisch vlak , zacht uitgedrukt , niet veel wereldschokkend gezien . Misschien , maar dat
is zeker geen excuus , lag dat aan het feit , dat hij het meeste werk uitbesteede .
Het feit , dat u daarna bij Biggelaar ging , was natuurlijk ook niet bevorderlijk om zijn naam te zuiveren over
wat er mis gegaan is met uw blok .
Hebt u ooit al een mechanieker iets goeds over een andere horen zeggen ? En zeker Biggelaar en
Noorlander , die altijd concurenten waren als éénogen in het land der blinden . Ik heb inderdaad van
den Big, in die tijd ,ook dingen gezien waar je broek van afzakte ...( Garantie : zie Noorlander ! )

Over die busjes , die in de kop geplaatst waren , begrijp ik het verhaal ( en de daar uitvloeiende gevolgen )
niet zo goed ... De tuimelaarsasjes zitten met een kleine voorspanning in de kop ( in uw geval deze busjes )en de tuimelaars draaien op deze asjes , goed gesmeerd in de olie .
Dus als die busjes zomaar mee zouden gaan draaien in de kop , dan
waren deze er elke keer mee uitgekomen als er zo een asje uit moest worden getrokken . En dat moet toch
vele keren gebeuren : voor het zijdelings uitshimmen , voor het monteren van de klepspeling shimmen enz. .
Zit ergens een hiaat in het verhaal , dat men in Ooisterwijk , stilletjes onder de mat heeft geveegd , vrees
ik ...

Bevelgroeten ,
Luc

User avatar
meccanica
Posts: 58
Joined: Mon Oct 05, 2009 8:39 pm
Location: Roeselare Belgie

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by meccanica » Tue Feb 09, 2010 10:51 pm

Hey Luc,
Het is inderdaad frustrerend steeds weer diezelfde vragen en opmerkingen te moeten aanhoren van "kenners". Zelf bouwde ik een stukgereden Darmah op volgens de originele specificatiet tot een "zo goed als nieuw"-fiets, voorzien van massa's (technisch véél beter als origineel) nieuw materiaal. Het kostte me tien jaar (welliswaar niet aan één stuk) en een fortuin om de motor terug origineel te krijgen (ik ben nu eenmaal een perfectionist), want dit was mijn doel. Als je dan je motor zelfs niet aan de straatstenen kwijt geraakt omdat je als liefhebber alles "zelf" hebt gedaan, dan wordt je wel eens depressief !!! Gelukkig blijkt uit bovenstaande verhalen dat gekende namen ook niet altijd een garantie zijn voor perfecte restauraties. Dit heeft me enorm gesterkt want uiteindelijk rijd mijn motor nu reeds een 12000 km rond ZONDER problemen.

Peter, ik wens je heel veel rijplezier met de rondcarter en denk er aan dat zelfs de rijkste man met de duurste motor nooit die smile op zijn lippen zal krijgen als jij tijdens een ritje op je "ouwe bak" :good:

meersmansluc wrote:Wel Peet , wat "karakteropbouw" betreft . Het zit nu wel echt goed met deze , bij u ! :clap:
Proficiat met uw doorzettingsvermogen , zoals het spreekwoord zegt , " De aanhouder wint " .

Doet mezelf, bij dit verhaal , ook denken aan de vragen , die ik al duizend keer heb mogen aanhoren , als men naar één
van mijn motoren kijkt en me steeds opnieuw van ellende , door de grond doet zakken , met vragen als
( meestal smalend gesteld ... ) : " En zo gekocht ? " of " Waar heb je die zo nog gevonden ? " . Of
" Mooi gepoetst " , " Is dat zo een retro-replica ? " " Herspoten ? " :crazy:
Ze moesten eens half weten , wat werk , zorgen , slapeloze nachten , moed om steeds opnieuw van nul te beginnen , zweet , bloed en tranen en dikwijls ( alléz , in mijn geval toch ... ) op lowbudget leven , (om de steeds uit de hand lopende ) rekeningen te betalen .
( Ja , ik weet het , ( en goed genoeg... ), Eldert e.a. HH racers ,wat jullie nu denken : "Je moest eens gaan competietie-racen! , dat is helemaal te gek voor woorden ..." ) :fool:

Maar dit terzijde ... , "back to the point" :
"Hoe hoger de top , hoe groter de voldoening ", Peet ! En u moet nu wel erg veel voldoening hebben !
Wens u met uw Italiaanse schone nog vele oneindig vele probleemloze en veilige kilometers toe ,

welgemeende bevelgroeten ( enyoi the club ! ) ,
Luc :bye:

P.S. Gelukkig is de tip om u naar Rudiger te sturen ( zoals ik wel verwachte ...) een goede geweest .
Denk dat ik anders beter , een paar jaar , stiekem in boerka had rondgelopen .. :smile:
Last edited by meccanica on Wed Feb 10, 2010 6:56 pm, edited 1 time in total.

meersmansluc
Posts: 136
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:51 pm
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by meersmansluc » Wed Feb 10, 2010 12:07 am

Meccanica , was het uw "mooier als nieuw" Darmah , die zaterdag buiten stond te glimmen in Wieze ?
Luc

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Wed Feb 10, 2010 10:14 am

Tsja, Luc, iedereen heeft z'n verhaal wel. Vaststaand feit is dat iemand er een gruwelijke bende van gemaakt had en helaas de problemen niet oplossen wilde. In "mijn"autosport-wereld kom je daar niet mee weg, fouten worden genadeloos afgestraft en je zorgvuldig opgebouwde naam wordt snel afgebroken....Gelukkig heb ik een goede naam.
Kennelijk is dat in de "Duc-wereld" anders... Gelukkig kennen we Kämna, die vertrouwenswekkend is en waar we beiden prima ervaringen mee hebben!!

Het hiaat in het verhaal is dat d'n Big me heeft gewaarschuwd voor de busjes. De tuimelaarasjes schoven wel makkelijk in de kop, én er zat een busje niet écht lekker vast. Deze heeft Big proberen te verlijmen, wat (achteraf) niet de juiste oplossing bleek. Hij heeft dan ook het boetekleed aangetrokken en de koppen weer gedemonteerd en na het lassen en boren weer opnieuw gemonteerd ( en geshimd, kleppen gesteld e.d.), waarvoor ik niets heb hoeven te betalen.

Ik moet ook zeggen dat Biggelaar wel een goede naam heeft, in m'n groepje ( door mij aangestoken) Duc rijders.

Maargoed, geleerd heb ik wel dat ik zoveel mogelijk aan m'n Duc zelf doe en niemand "zomaar" vertrouw....

Dit jaar zal blijken of ik het goed gedaan heb, maar ik denk van wel!!

User avatar
meccanica
Posts: 58
Joined: Mon Oct 05, 2009 8:39 pm
Location: Roeselare Belgie

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by meccanica » Wed Feb 10, 2010 6:42 pm

zou best kunnen Luc, de nieuwe eigenaar zou hem aanvankelijk ombouwen tot een caferacer, maar is gelukkig van dit plan afgestapt. hij zou nu op de beurzen ducationderdelen zoeken om iets nieuws te beginnen.
Peter
meersmansluc wrote:Meccanica , was het uw "mooier als nieuw" Darmah , die zaterdag buiten stond te glimmen in Wieze ?
Luc

mika
Posts: 130
Joined: Sun May 02, 2004 1:39 pm
Location: Stein
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by mika » Sun Feb 14, 2010 1:24 am

welkom hier

heb je verhaal met interesse gelezen!

en ook hier bij mij..
besmet met het Ducati (860 racer) en Alfa (70er supertje biscione met een 2.0 erin / daily drive 164 3.0) virus
das een goed virus.. gaat nooit meer over namelijk. :smile:

ff heel stiekum "off topic non ducati"..
ik neem aan dat je met een AR raced? wat voor iets?
http://www.bitubo-raceservice.nl
BRS Suspension Works > Suspension Sales & Services
http://bitubo-raceservice.blogspot.com/

1978 Ducati 860 bevelracer
1986 Honda VF1000R endurance
1993 Harris -Yamaha TZ250-GP in opbouw
2011 Bianchi Via Nirone

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Mon Feb 15, 2010 8:59 am

@ mika:

Nee, niet meer met Alfa...tenzij je een 147 JTD een Alfa noemen mag. Ik race met bmw E30 Cup, historisch met een Lotus Elan, af en toe in TDC met een Alfa 147 JTD en af en toe Clio Cup BE. In't verleden veel met Alfa gereden, Squadra Bianca, Alfa-Challenge met Giulia, Bertone, 75, 155 en 156...Het leukste blijft een Giulia en wil misschien weer een Squadra bouwen. "met de kennis van toen en de wetenschap van nu",:-)

User avatar
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1120
Joined: Sat Sep 13, 2003 7:55 pm
Location: Amersfoort
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by Ron66 » Mon Feb 15, 2010 8:59 pm

@ Saludos,

Sponsor tegenwoordig een auto in de Westfieldcup, de mannen rijden regelmatig top 3 klasseringen, en recent een keertje meegereden in een Donkervoort op 95% rond Zantvoort. Moet zeggen dat is wel erg spectaculair maar maakte bij mij vooral het gevoel los dat ik komende jaren toch maar weer eens het circuit op moet op 2 Ducati wielen.

Groet, Ron
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Tue Feb 16, 2010 10:18 am

@ Ron: Tsja, racen is een gaaf spelletje. Ik ken wel een aantal mensen uit de Westfields ( Michel Schaap is een goeie vriend van me, maar ook Hans Wellink en Hayley Lazell ken ik wel redelijk goed).

Ik heb ook al een paar TOMS cursussen gedaan, op m'n 851. Onwijs leuk om te doen en graag zou ik ook met motoren willen racen, maar ik heb teveel angst om onderuit te gaan en iets te breken. Ik ben auto's gewend en daarmee kan ik behoorlijk goed overweg ( ben o.a. instructeur bij RSZ). Misschien komt het ooit nog wel, maar voorlopig niet....uitzonderingen daargelaten ( Ducati Club Races op de 750, ik ben in dubio of ik wél of niet inschrijf...)

Als je iets wil weten over autosport, stuur me een PB-tje....Ik zoek nog sponsor voor Clio Cup NL ;-)

User avatar
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1120
Joined: Sat Sep 13, 2003 7:55 pm
Location: Amersfoort
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by Ron66 » Tue Feb 16, 2010 8:31 pm

@ Peter,

Ik sponsor Cees de Maar maar doe dat door zijn Auto grafisch vorm te geven, geinspireerd op de Brabham BT52.
Michel Schaap is geloof ik net iets sneller dan Cees.

Clubrace met de 750 kan wel maar niet met die bovenlangse open pijpen.

Groeten, Ron
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

bruin
Posts: 4
Joined: Wed Jun 15, 2005 10:02 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by bruin » Thu Feb 18, 2010 5:34 pm

Hoi Peter,

Ik dacht bj het lezen, wat een bekende naam!
Blijkt dat ik al eens bij je langs ben geweest met genoemde Joop, beter bekend hier als Jopie Norton. Ook voor mij nog steeds wel eens steun en toeverlaat.
Heel leuk om te horen dat je eindelijk ook ducati gaat rijden. Dat zijn dan nu in ieder geval 3 rondcarters in Dordt. (Was er ook nog niet iemand met een Egli duc in aanbouw?) Dat schept verplichtingen als er weer eens een evenementje is, we moeten dan de dordtse eer hoog houden lijkt me.

Pieter (yellow sport)

User avatar
Ron66
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 1120
Joined: Sat Sep 13, 2003 7:55 pm
Location: Amersfoort
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by Ron66 » Fri Feb 19, 2010 11:47 pm

Mogen jullie het eiland wel af dan ?

Groet, Ron
De Beneluxheads "door liefhebbers, voor liefhebbers"

In the shed: 1968 250 smalcarter, 1988 750 Santa Monica en een (rijd altijd) ST2

saludos
Posts: 76
Joined: Sun Oct 29, 2006 5:07 pm

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by saludos » Mon Feb 22, 2010 9:03 am

@ Pieter: Ja, leuk hè!! "Jopie Norton", zo wordt hij hier ook wel genoemd, a.k.a. "Joop Jag, Engelse Joop, Joop de Leraar", hij heeft een hoop bijnamen. ;-) Gelukkig zijn er mensen als Joop!!! Hij was m'n steun en toeverlaat en gaf me vaak het duwtje in de goede richting, danwel een schop onder m'n kont.

Het Egli project was ik behoorlijk bij betrokken. Cheng, de klant in m'n verhaal, wilde een Egli frame. Ik heb toendertijd contact opgenomen met Egli en het frame daar laten bouwen. Hoe het verder gelopen is, weet ik niet precies, Cheng is verhuisd, z'n blok ligt volledig uit elkaar bij een revisie-man.....al jaaaaaaren!! Ik vrees dat dát niet meer goed gaat komen.:-(
Maargoed, koffie staat klaar, als je in de buurt bent, ik heb van Joop e.e.a. over je gehoord, lijkt me leuk om nader kennis te maken!

@ Ron: We mogen alleen bij hoge uitzondering van het eiland af...., maar bij een Duc krijg je een uitreisvisum, hahaha!!

User avatar
916senna
Donateur 2010
Donateur 2010
Posts: 69
Joined: Mon Feb 16, 2004 1:10 pm
Location: Sint Willebrord
Contact:

Re: "even"voorstellen.....het is nogal een verhaal geworden..

Post by 916senna » Mon Feb 22, 2010 4:18 pm

@Ron Bij meerdere Duc's wordt je van het eiland afgezet, weet ik uit ervaring!! Of was het toch omdat ik in Brabant ging werken .....
Verwacht het onverwachte en toch zal je verrast zijn

Post Reply