www.beneluxheads.com

Afstellen Cagiva Elefant 750

de oudere Ducs waarvan de staande kop verkeerd sta mogen natuurlijk ook niet ontbreken.
de Paso, Sport, 851 enz

Afstellen Cagiva Elefant 750

Berichtdoor BikeRide » zo jul 10, 2016 9:02 pm

Hoi iedereen,

Momenteel druk met het uitzoek werk om de 750 beter te laten lopen.

Symptoom:
Momenteel rijdt de Elefant 1 op 10 niet echt een waarde waar ik blij mee ben zou fijn zijn als dat zuiniger kan.
Daarnaast rond de 5000 / 6000 touren heeft de motor even een momentje nodig om door te trekken.

Goed klein tijdje geleden een testrun op de testbank laten maken Lamba sensor gaf gewoon aan van de schaal.
Oftewel veel te rijk iets wat ik gezien het verbruik al wel vermoeden.

Lastige is al veelvuldig afproberen te stellen. Ook laten doen met een testbank na een kleppenbeurt.
Aantal maal colortune van iemand geleend en aan de slag geweest.
Stationair of onderin loopt alles prima correcte kleur alleen hoger wordt het lastiger.

Specs:
Goed het lastige ik vraag mij af gezien de huidige setup of het wel beter is af te stellen in de carburateur en of ik niet na moeten denken om aan onderstaande wat te wijzigen.

Pantah 750cc (Met 750SS zuigers) kop is hiervoor met pakking ietsje hoger gezet omdat anders de kleppen de zuigers zouden raken.
Standaard koppen van het blok.
Dellorto PHBH 30D carburateurs (3489)
K&N Filter
Custom uitlaat met db-killer

Rede destijds om het aan te passen was simpel de oude inlaten scheuren en nieuwe of goeie zijn lastig te vinden zitten nu gewoon standaard rubbers tussen.
Zuigers destijds vervangen aangezien de originele beschadigd waren (metaalsplinter rechtop in de zuiger).
Het probleem was dat dit model zijn eigen zuigers had dus simpelweg niet te vinden waren (van een Paso zijn significant anders).

Ik denk dat al het aangepaste destijds niet echt helpt met het afstellen iemand ideeën wat verstandig is om te doen?
Kan wel andere sproeiers halen en experimenteren.
Zelf natuurlijk geen testbank en vraag mij af of ie nu niet het beste wat mogelijk is afgeteld en ook al eens een poging laten doen.

Tussen mijn onderdelen heb ik inmiddels originele zuigers, gaskabels, bing carburateurs heb ik nog en mis alleen de inlaat voor de staande kop.
Ik zou dus kunnen kijken om het originele terug te bouwen of kan ik beter kijken voor 750ss koppen of de huidige beter laten ademen (flowen?)
Wellicht hebben jullie goede ideeën?

Afbeelding
Afbeelding
BikeRide

Re: Afstellen Cagiva Elefant 750

Berichtdoor DucATIRadeon » ma jul 11, 2016 6:39 am

Moi,
de Elefant maakt gebruik van dezelfde zuigers als de 750 Indiana. Mijn pantah is vergroot van 350 naar 650 naar 750 maar de ook daar gingen de paso zuigers mooi tegen de kleppen beuken.
uit onderzoek bleek dat de juiste zuigers van een 750 Indiana moeten zijn want die hebben de grote uitsparingen voor de kleppen! de pantah koppen zijn anders dan de huidige koppen met name de verbrandingsruimte en daardoor de ligging van de klepzetels; die liggen wat hoger. vandaar de andere vorm van uitsparingen in de paso zuigers.

30mm carbs op een 750 is aardig mager, 36mm is een grote verbetering!
inlaat en uitlaat kleppen van moderne 750 koppen zouden moeten passen zonder aanpassing echter vergelijk de lengte en groef met een originele klep alvorens inbouwen en stellen.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor BikeRide » ma jul 11, 2016 6:20 pm

Dat vind ik een lastige dat hoeft namelijk niet waar te zijn de 750 Elefant (Pre 1990) is in drie uitvoeringen uitgevoerd en tussen alle drie zitten verschillende zuigers, verschillende inlaten.
Ik heb geen ducati indiana 750 partslist voorhanden om dat te verifieren.

Afbeelding
Originele zuiger van modeljaar 88.

Moet ik als ik grotere carburateurs monteer dan niet de inlaten op het blok en de poort op het blok zelf ook aanpassen ik geloof dat die nu 30mm zijn (Origineel een Bing 64 naar 32mm zat erop)?
Als ik die van de 350 uit 1990 vergelijk is daar de diameter van de inlaten groter.
Buitenste omtrek van de inlaten gemeten is die ongeveer 6mm groter zegt natuurlijk niks over de binnenkant.

Zou ik dan wellicht aan een setje 750ss koppen moeten denken aangezien Boring en slag hetzelfde is als deze Elefant en de zuigers zitten er al in?
Eventueel daar de inlaten van aanpassen en andere carburateurs erop (Gewone van 750ss past niet)?
BikeRide

Berichtdoor DucATIRadeon » ma jul 11, 2016 8:28 pm

de zuiger in jouw afbeelding heb ik moeten gebruiken bij de ombouw van mijn pantah naar 750cc, juist ivm de verbrandingskamer (en dus klepzitting locatie).
de zuiger is dan ook hetzelfde als de 750 indiana.

als je de originele 750 pantah (F1 en derivaten) kop hebt die heeft dezelfde vorm als de kleine pantah's maar met hoge zuigers. de paso en monster en SS zuigers zijn plat zoals in de eerste post, maar die hebben een gevormde verbrandingskamer en daar liggen de klepzittingen hoger, kortom: de kleppen kunnen niet tegen de kop aan beuken!

uiteraard passen de latere koppen op een 750 en geluk dat jij hebt met de elefant dat de inlaat al "verkeerd" staat. je zou dus eigenlijk al 750SS koppen al kunnen monteren met de paso zuigers en de carbs vervangen met grotere. of je de mikuni carbs kunt monteren kan ik net zeggen daar ik niet weet hoeveel ruimte je hebt tussen frame en blok.
Afbeelding
beoordeel zelf of het past.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Berichtdoor BikeRide » ma jul 11, 2016 9:15 pm

Aha ok duidelijk m.b.t. de indiana.

Doel je met de originele pantah kop op iets soortgelijks als deze?
Die heb ik nog liggen met kop en al (Heel blok zelfs).
Afbeelding

Maar haalt dat wat uit ik vermoed dat ik het meer, zoals je eerder aangeeft, in andere carburateurs / inlaten moet zoeken?

Dat is mooi om te weten m.b.t. de koppen dat wist ik niet.
Mikuni carbs zoals de 750ss gaat niet passen de eerste Elefanten zoals mijn 750 hadden een centrale framebuis onder de tank door waar het luchtkanaal doorloopt.
Neem aan dat je die niet zomaar van elkaar kunt scheiden om individuele carburateurs te maken.
BikeRide

Berichtdoor DucATIRadeon » di jul 12, 2016 7:19 pm

in de laatste afbeelding denk ik te zien dat dat hoge zuigers zijn.
de verbrandingskamers van een pantah zijn hemisphere (holle bol vorm); de latere zijn gevormd en hebben 3 hemispheres waardoor de verbrandingskamer aanzienlijk kleiner is. vandaar dat de klepzittingen anders liggen dan pantah koppen. in die kamer past dacht ik geen hoge pantah zuiger en daarom hebben ze de platte zuiger gebruikt. je ziet ook de klepuitparingen veel groter zijn in de vroege zuigers dan de paso/SS zuigers.

om induviduele mikunis te gebuiken zul je van 2 sets de linker moet geruiken omdat daar de gaskabel katrol en stelschroeven aan vast zit. en als je ruimte hebt zou je nog losse pod filters kunnen monteren.

heb ooit een supermotard ombouw mogen rijden (een van de eerste creaties van leerkes motofun: elefant met 916 achterbrug en wielen) en daar zaten 2 dellorto phf36ers op de 750 blok geschroefd. dat ging wel goed tekeer! op een andere vergelijkbare creatie hadden ze een M600 blok met dellorto 32ers en dat liep ook best wel hard...

32ers zijn goed verkrijgbaar, zelfs 38ers van KTM en Husqvarna/Husaberg kun je goed vinden. je zit enkel met de spruitstukken.
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010

Keer terug naar Gedoogmodellen