Starter puzzel (Elektrisch)

Voor moderne Ducati (superbike, supersport, sporttouring, monster, multistrada, etc) gerelateerde onderwerpen die niet in de andere fora passen. DUS GEEN TECHNISCHE VRAGEN OF OPMERKINGEN!
Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

Hallo allemaal, Ik heb de volgende uitdaging:
Ducati ST3, 2004 wil niet starten
Reden: Elektrisch. fiets levert niet genoeg prik naar de controller van de startrelais. (maar wel genoeg om de motor te starten)

De volgende feiten, zojuist gemeten
Battery: OK
13.05V
12.35V met contact aan
12.50V als je de starter indrukt.

ECU en Sensoren: OK
Makkelijk te testen, in versnelling, zijstandaard uit, en de fiets doet NIETS als je de startknop indrukt. zoals het geprogrammeerd is om te doen. OK dus.
zijstandaard in en koppeling in OF
versnelling in neutraal, en de koplamp gaat netjes uit voor 10 seconden zoals het hoort voordat de motor gaat starten.

Bovendien: Als ik elektriciteitskabels aansluit op de stekker dat NAAR de startrelais gaat, kan ik met de multimeter de voltage meten:

Contact uit: 0V
Contact aan: 3.6V en aflopend ??? (loopt af met 0.1V per 2 seconde???)
Contact aan + Startbutton: 6.1V (hoort 12V!!!)

Als ik 12V direct op de startrelais aan sluit, dan 'klikt' het zoals het hoort en start mijn motor netjes alsof er niks aan de hand is.

Conclusie: Technisch gezien start mijn motor zoals het hoort te starten. De ECU loopt de startprocedure door en als dat in orde is geeft het prik via de ECU, (Body 1), direct naar (-) van de startrelais.
Alleen is de spanning te zwak om de relais te laten 'klikken' terwijl de accu in orde is en met gemak de motor te starten als je de startrelais direct van 12V voorziet.

Dus, de puzzel begint:
Is het normaal dat er spanning (3.6V) staat op de stekker naar de startrelais zodra je het contact aan zet?
Is er iemand die dit kan testen op zijn/haar fiets? Liefst rond dezelfde leeftijd en type als mijn motor (2004/2008)

In welke hoek moet zou ik het nu moeten zoeken?
20130822_003741.jpg
Clipboard-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

lijkt toch sterk op draadbreuk en/of kortsluiting ergens...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

TinTin schreef:lijkt toch sterk op draadbreuk en/of kortsluiting ergens...
Blijkbaar...
Het volgende wat mij op is gevallen, en wat er waarschijnlijk mee te maken heeft:
Ik heb o.a. de kabels naar de ventilator relais (zit onder de zadel) gecontrolleerd.
op 2 kabels zit 12V (R/Y(-) en R(+)), dat is de stroom die nodig is om de de ventilator te laten draaien. dat is normaal.

MAAR de 2 andere kabels die nodig zijn om de relais aan te sturen (G/W(-) en R(+)) en zit OOK 12V op ZELFS als het contact uit staat! Maar niet genoeg om de relais te laten klikken (anders zou de ventilator aanslaan).
Als ik de computer op mijn motor aansluit, dan kan ik handmatig de ventilator aanzetten via de ECU, wat er dus op duidt dat de relais wel werkt, maar onvoldoende stroom krijgt van 'de lekkage' om aan te slaan.
de ECU zorgt wel voor de extra prik om het aan te zetten.

Pfff.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Moet ik nu overal de isolatie afhalen en inspecteren? (dat ik de accu eraf heb gehaald natuurlijk)
Is er een andere manier om te controleren waar dat het probleem in zit?

Wat mij ook op is gevallen is het volgende:

Kabel (B/Bk) van ECU naar Start Relais (-) zit op pin BODY 1 wat in de elektriciteitsschema is aangeduid als O2HEAT2
Kabel (G/W) van ECU naar Ventilator Relais (-) zit op pin BODY 11 wat in de elektriciteitsschema is aangeduid als O2HEAT1

Wat is O2heat1 + 2?
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

misschien wordt het tijd om met iemand er naar te kijken... waar woon je?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

TinTin schreef:misschien wordt het tijd om met iemand er naar te kijken... waar woon je?
:good:
Gilze-Rijen. Jij?
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:misschien wordt het tijd om met iemand er naar te kijken... waar woon je?
:good:
Gilze-Rijen. Jij?
Bennekom...
Als ik a.s. zondag meer tijd gehad had was ik doorgekomen vanaf Monsterdag in Raamsdonk met je mee te kijken... maar ik moet door naar een familie BBQ :sorry:
ik ga er dit weekend in de late uurtjes nog mijn hersenen over pijnigen... of anders kom ik gewoon nog een keer die kant op
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

TinTin schreef:
Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:misschien wordt het tijd om met iemand er naar te kijken... waar woon je?
:good:
Gilze-Rijen. Jij?
Bennekom...
Als ik a.s. zondag meer tijd gehad had was ik doorgekomen vanaf Monsterdag in Raamsdonk met je mee te kijken... maar ik moet door naar een familie BBQ :sorry:
ik ga er dit weekend in de late uurtjes nog mijn hersenen over pijnigen... of anders kom ik gewoon nog een keer die kant op
Super Tintin!
Ik ben er dit weekend toch niet, maar wel zeer gewaardeerd!
Alvast van harte bedankt. ;-)
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:
Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:misschien wordt het tijd om met iemand er naar te kijken... waar woon je?
:good:
Gilze-Rijen. Jij?
Bennekom...
Als ik a.s. zondag meer tijd gehad had was ik doorgekomen vanaf Monsterdag in Raamsdonk met je mee te kijken... maar ik moet door naar een familie BBQ :sorry:
ik ga er dit weekend in de late uurtjes nog mijn hersenen over pijnigen... of anders kom ik gewoon nog een keer die kant op
Super Tintin!
Ik ben er dit weekend toch niet, maar wel zeer gewaardeerd!
Alvast van harte bedankt. ;-)
ik kom dan wel met de 207 met achterin een shitload elektro spullen en een Motolug... kan ie altijd nog mee naar Bennekom als de puzzel wel heel ingewikkeld blijkt
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

TinTin schreef: ik kom dan wel met de 207 met achterin een shitload elektro spullen en een Motolug... kan ie altijd nog mee naar Bennekom als de puzzel wel heel ingewikkeld blijkt
Super TinTin. Motolug is niet nodig want als we er ECHT niet aan uit komen dan gaat'ie naar Biggelaar. Mijn motor is toch bijna aan een grote beurt toe, dan kunnen zij dat ook meteen meenemen.

En als je met de motor langs kan komen & we hebben de mijne gefixed dankunnen we meteen even een leuk proefritje maken. ;)
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

zal eens kijken wanneer ik een gaatje heb... eerst dat schema met jouw verhaal ernaast nog eens doorkijken vandaag
(ps, dat funcky plaatje in je handtekning is niet meer te zien)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

zo, daar gaan we weer voor een online sessie:

punt 1: kan je de spanning op het startrelais nog eens meten met het relais aangesloten? Het was me eerder niet opgevallen dat je het relais zelf afgekoppeld had :sleep: en dat heeft best wat invloed op de diagnose... probeer ff twee dunne dradjes mee te steken als je de boel in elkaar plugt

punt 2: als we dan toch bezig zijn :wink: kan je ff zoeken waar die diode zit? Dat is een minescuul onderdeeltje van 5 cent dus als die doorgeslagen is is de oplossing goedkoop alleen vervangen zal wel ff prutsen zijn
1N4007.gif
punt 3: probeerseltje.... de roodzwarte draad van het startrelais komt direct van de zekeringenkast (die achter het contact). Welke spanning staat daarop als je het contact aanzet (zonder het startreleais eraan)? Als daar gewoon 12,5V op staat, door naar punt 4. Zo niet: er zit iets niet goed in de verbinding naar de zekeringkast of je contactslot is half gaar (maar je ecu en verlichting werkt goed dus ik denk dat we het contactslot wel uit kunnen sluiten)
incl zekeringen en zo.jpg
punt 4:Verbind de rood/zwarte draad eens door met het startrelais met een los draadje (dus niet de connector erop drukken). Vervolgens je contact aanzetten en de blauwzwarte draad van het startrelais een met een draadje met massa verbinden (op een blank stukje motorblok werkt het makkelijkst)? Klikt je startrelais en draait de startmotor? Dan zit er iets niet goed in het blauw/zwarte draadje, ECU of evt diode (afhankelijk van locatie). Normaal verzorgd de ECU de actie naar massa... maar dat werkt dus niet optimaal
startmotor.jpg
als we niet verder komen gaan we nog eens denken wat er mis is....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

;) Ik was je al voor met die diode.
Ik heb de diode gevonden in de isolatie, moest een stuk open knippen om erbij te komen.
Ik heb het doorgemeten en het doet wat een diode moet doen:
Stroom de ene kant op gaat wel, stroom de andere kant op gaat niet.

Verder goede tips om uit te proberen!! Ga ik doen, weet alleen nog niet wanneer.
Maar een welgemeende THANKS!
20130816_153005.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

Checklist:

1) is met niet gelukt om te meten.
2) checked, werkt.
3) dikke 12V, werkt
4) 1 klein vonkje en mijn motor START! :D heerlijk geluid. heb het gemist! meteen maar even aan laten staan en op temperatuur gebracht. al dat stil staan zal'm vast geen goed doen.

Ik ga hopelijk morgen nog wat kabels doormeten die er mogelijk iets mee te maken hebben.
Bijvoorbeeld dat er 12V staat op de kabels naar de relais voor de ventilator is niet normaal! ff kijken waar dat vandaan komt. (En dan heb ik het niet over de stroom die nodig is om de ventilator te laten draaien, maar de kabels die nodig zijn om de relais aan te zetten.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
mkm
donateur
donateur
Berichten: 5414
Lid geworden op: 03 apr 2009 19:55
Locatie: Dordrecht

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door mkm »

Dus bij punt 4 zit een probleem.

TinTin heeft knap geadviseerd!
Tweeklepspower!

1100 MONSTER

Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

goed, de ellende zit ergens in de blauw/zwarte draad of de ECU... daar loopt ie namelijk naar toe :shock:
dus die draad volgens en doormeten of er geen kabelbreuk in zit... en de connectors die je tegenkomt toch nog maar een keer schoonmaken

ik ga nog ff het schema napluizen voor de fanrelais...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

#34 is het fan relais....
fan.jpg
dus met je contact aan... op R/G en R/Bk altijd 12V, op R/Y zou je hoogstens een restspanning moeten kunnen meten (maar vrijwel 0V) en de G/W meet je 12V op totdat de ECU je fans aan wil laten slaan... dan gaat ie naar 0V
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

Even het een en ander getest:

Spanning meten:
Controller relais ventilator (om de relais aan te klikken):
G/W(-) - Rood(+) (met BODY stekker in ECU) = 12V hoort niet. Contact aan of uit, er staat gewoon 12V op.
R/Y(-) en R(+) zijn om de ventilator stroom te geven. Als ik het sluit, gaat ventilator aan, zoals het hoort.
G/W(-) - Rood(+) (met BODY stekker uit ECU) = 0V

Bevestiging 1: er komt stroom via de ECU op de startrelais van de ventilator.

Accu los gekoppeld.

Volgende test: Weerstand meten
Stekker G/W(-) naar Massa (motorblok) met stekker BODY in ECU) = contact, geen weerstand, dus ergens lekt er stroom.
Stekker G/W(-) naar Massa (motorblok) ZONDER stekker BODY in ECU) = GEEN contact, dus geen kabelbreuk

Bevestiging 2: blijkbaar lekt er stroom door de ECU naar aarde.

Volgende test, alle kabels testen of ze contact maken met G/W om te bevestigen of er onderling sluiting is.
Dus: van G/W(-) startrelais maakt van PIN BODY 1 t/m 38 alleen 11 contact, wat ook klopt want dat is ook de draad naar G/W Ventilator relais.

Bevestiging 3: geen kabelbreuk naar Massa of onderling voor G/W(-)

Volgende test:
PIN BODY 11 (aansturing relais ventilator) op ECU naar Aarde (motorblok) maakt sluiting met aarde!!!!


Dus, Mijn voorlopige onprofessionele onvakkundige conclusie: ECU is rot.
Blijkbaar water in gekomen o.i.d., inwendig sluiting gemaakt en wat diodes gesloopt?


Wie heeft er ervaring met Carmo? Die claimen voor €250 een ECU te kunnen repareren.
http://www.carmo.nl/index.php?main_page ... cts_id=950
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
mkm
donateur
donateur
Berichten: 5414
Lid geworden op: 03 apr 2009 19:55
Locatie: Dordrecht

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door mkm »

Dat lijkt me een juiste conclusie.
Maar ik zou een nieuwe ecu kopen, tweedehands.
Tweeklepspower!

1100 MONSTER

Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

ik was ook al onderweg om de ECU te verdenken... kan je hem bij Biggelaar (Oisterwijk) niet laten testen? Die hebben ook vast nog een manier om te checken of de rest van je fiets in orde is... voor je de volgende ECU eruit fikt :crazy:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

TinTin schreef:ik was ook al onderweg om de ECU te verdenken... kan je hem bij Biggelaar (Oisterwijk) niet laten testen? Die hebben ook vast nog een manier om te checken of de rest van je fiets in orde is... voor je de volgende ECU eruit fikt :crazy:
Ja dat heb ik dus al gedaan! Biggelaar heeft het aan de computer aangesloten, uitgelezen, herschreven, virgin gemaakt, dat werkt allemaal gewoon. Dat is het probleem ook niet want de motor werkt gewoon zoals het moet werken.
MAAR dat neemt niet weg dat er rondom de chip van de ECU geen diodes of weerstanden zijn doorgebrand.

Iets klopt er niet.
Het blijkt niet aan de bekabeling te liggen, sterker nog, als ik de pinnen op de ECU doormeet blijken er een paar direct kortsluiting te maken met de massa! Dat kan toch niet goed zijn? Een pin dat stroom moet geven aan een relais die lekt naar de massa vanuit ECU!

Dan blijft er weinig over.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
Daan van den Brink
donateur
donateur
Berichten: 2040
Lid geworden op: 21 apr 2009 15:21
Locatie: Den Haag

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Daan van den Brink »

Ik heb wel eens gehoord van verbogen pinnen op een ECU die voor slecht contact en sluiting zorgden... Zou dat bij jou kunnen spelen?
Daan van den Brink
ST2

"Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbegrensd als daarbuiten” (Jules Deelder)

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

Daan van den Brink schreef:Ik heb wel eens gehoord van verbogen pinnen op een ECU die voor slecht contact en sluiting zorgden... Zou dat bij jou kunnen spelen?
Geen idee, maar wat ik wel weet is dat PIN 1 nodig is om mijn start relais prik te geven
PIN 11 voor de ventilator relais,
Allebei zijn niet in orde. En 'toevallig' allebei onderin de houder en pal naast elkaar.
Ik twijfel nog of ik het ga wagen om zelf de ECU open te maken. ...
Laatst gewijzigd door Bl4derunner op 31 aug 2013 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door TinTin »

Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:ik was ook al onderweg om de ECU te verdenken... kan je hem bij Biggelaar (Oisterwijk) niet laten testen? Die hebben ook vast nog een manier om te checken of de rest van je fiets in orde is... voor je de volgende ECU eruit fikt :crazy:
Ja dat heb ik dus al gedaan! Biggelaar heeft het aan de computer aangesloten, uitgelezen, herschreven, virgin gemaakt, dat werkt allemaal gewoon. Dat is het probleem ook niet want de motor werkt gewoon zoals het moet werken.
MAAR dat neemt niet weg dat er rondom de chip van de ECU geen diodes of weerstanden zijn doorgebrand.

Iets klopt er niet.
Het blijkt niet aan de bekabeling te liggen, sterker nog, als ik de pinnen op de ECU doormeet blijken er een paar direct kortsluiting te maken met de massa! Dat kan toch niet goed zijn? Een pin dat stroom moet geven aan een relais die lekt naar de massa vanuit ECU!

Dan blijft er weinig over.
dat klopt soms wel, de meeste relais worden door de ECU aan massa verbonden om ze in te schakelen... op de andere kant van de spoel staat bij het startrelais en de vent +12V

Kan je alle waarden voor de aansluitingen van de relais (als ze aangesloten zijn) nog eens meten tegenover massa? Het viel me bij de laatste meetsessie op dat je het meeste tegen +12V gemeten hebt maar dat kan inderdaad wel eens funky waarden opleveren. Heb je de blauw/zwarte draad van het startrelais al nagelopen of die goed contact maakt met de ECU?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Rob Troost »

TinTin schreef:
Bl4derunner schreef:
TinTin schreef:ik was ook al onderweg om de ECU te verdenken... kan je hem bij Biggelaar (Oisterwijk) niet laten testen? Die hebben ook vast nog een manier om te checken of de rest van je fiets in orde is... voor je de volgende ECU eruit fikt :crazy:
Ja dat heb ik dus al gedaan! Biggelaar heeft het aan de computer aangesloten, uitgelezen, herschreven, virgin gemaakt, dat werkt allemaal gewoon. Dat is het probleem ook niet want de motor werkt gewoon zoals het moet werken.
MAAR dat neemt niet weg dat er rondom de chip van de ECU geen diodes of weerstanden zijn doorgebrand.

Iets klopt er niet.
Het blijkt niet aan de bekabeling te liggen, sterker nog, als ik de pinnen op de ECU doormeet blijken er een paar direct kortsluiting te maken met de massa! Dat kan toch niet goed zijn? Een pin dat stroom moet geven aan een relais die lekt naar de massa vanuit ECU!

Dan blijft er weinig over.
dat klopt soms wel, de meeste relais worden door de ECU aan massa verbonden om ze in te schakelen... op de andere kant van de spoel staat bij het startrelais en de vent +12V

Kan je alle waarden voor de aansluitingen van de relais (als ze aangesloten zijn) nog eens meten tegenover massa? Het viel me bij de laatste meetsessie op dat je het meeste tegen +12V gemeten hebt maar dat kan inderdaad wel eens funky waarden opleveren. Heb je de blauw/zwarte draad van het startrelais al nagelopen of die goed contact maakt met de ECU?
idd de relais worden door de ECU naar massa getrokken om te starten en fan te laten draaien.
als dus de bekabeling goed is zou de fan en startmotor moeten draaien als er geen meetfout is gemaakt bij de contacten van de ECU.

zou met een draadje en losse ecu connector testen, pin 1 en pin 11 een keer naar massa leggen en kijken of de startmotor/fan gaat draaien.
als dat niet gebeurt zit er een fout in de bedrading, als ze het wel doen werkt de ECU niet.
dat de ECU niet werkt is niet zeker op te lossen door hem te vervangen/herstellen, dan de motor naar de specialist en ECU uit laten lezen.
het kan ook aan een sensor liggen bijvoorbeeld.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
Bl4derunner
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 jun 2012 17:16

Re: Starter puzzel (Elektrisch)

Ongelezen bericht door Bl4derunner »

ok.. Ik ga nog ff niks met de ECU doen, zéker niet na de volgende metingen

Het volgende heb ik nu nog doorgemeten.
Eerst de omgevingsvariabelen:
- ECU Connectors los
- Accu los
- Multimeter op [weerstand]

Multimeter gaat aan de ene kant in de stekker naar de start relais (Bk/B(-))
aan de andere kant:
> naar stekker BODY 1 (Bk/B) = 0
Dit is OK

> naar 'massa' = 28.0
Naar motorblok... dus toch lek in bekabeling!?!?
NIET OK

> naar stekker BODY 4= 35 Ohm
NIET OK

Dit had ik niet verwacht, dus ff schematisch aanpakken. Er worden inderdaad niet alle pinnen op de ECU gebruikt, alleen de volgende.

Dit zijn alle draadjes naar de ECU
BODY 1 (O2HEAT2) (B/Bk)
BODY 4 (PWRSPLY) (R/Y) (is bij mij trouwens R/B, maar loopt zoals in de schema naar zekering (3 Amp), waarna kabel (R) is)
BODY 6 (FPUMPREL) (Bn/Bk)
BODY 7 (KEY_LOCK) (O/B)

BODY 11 (O2HEAT1) (G/W)
BODY 16 (SERIAL_K) (O/W)
BODY 17 (KEYSENSE) (R/Bk)

BODY 20 (MPXCAN+) (G/Bk)
BODY 23 (ACPRESS) (B/W)
BODY 24 (VHSPD) (G)
BODY 27 (ACIN) (P/Bk)
BODY 28 (LWFANRQ) (W/B)

BODY 29 (MPXCAN-) (Gr/G)
BODY 33 (MINITANK) (B)
BODY 38 (HIFANRQ) (W/R)
ECU BODY Stekker.jpg
20130901_134637_s.jpg
20130901_134505_s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1e motor (06-2012): Ducati ST3 2003
Afbeelding
passioni, emozioni....
:ducati:

Plaats reactie