slecht starten 1098
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
slecht starten 1098
Zoals al eerder in div topics behandeld het lastige starten van de 1098.inmiddels heeft mijn 1098 de 12k beurt gehad,zijn de dikke kabels van tintin gemonteerd en met name na een poosje stilstaan is de 1098 eigenlijk alleen in minstens 3 pogingen aan de praat te krijgen.volgende idee (van tintin) is om de relais te vervangen.zijn er verder nog forumleden die de 1098 (buiten de officiële modificatie)goed aan het starten hebben gekregen?
groet,
jerry.
groet,
jerry.
ex monster S2R 800
- Hostyle
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
- Locatie: Geldrop
Re: slecht starten 1098
Geen idee, maar ik ben wel benieuwd naar eventuele bevindingen en oplossingen. Mijn 848 start na een poosje stilstand ook bijzonder lastig. Eenmaal gestart die dag, gaat starten op de dag zelf en een of twee dagen later zonder problemen. Bij stilstand langer dan een week of twee weken wordt het al lastiger.
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 26 mei 2014 19:18
Re: slecht starten 1098
Ik ga deze ook even volgen. Mijn 848 heeft exact hetzelfde als Hostyle omschrijft..
Is een beetje gas bijgeven tijdens starten trouwens écht zo slecht? Ik heb het idee dat ie alleen dan pas start.
Is een beetje gas bijgeven tijdens starten trouwens écht zo slecht? Ik heb het idee dat ie alleen dan pas start.
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
dat is ook precies mijn ervaring,warm hoef ik maar naar de startknop te kijken en ze loopt al!na 1 of 2 dgn vaak in 3 pogingen en langer dan een week denk ik überhaupt al niet meer aan zonder druppellader!er is een échte oplossing,die heb ik al eens genoemd en dat is een start modificatie van Ducati.een set tandwielen met een andere verhouding om de startmotor een flink stuk sneller rond te slingeren.kosten zijn echter €600 incl montage en dat vind ik wat veel van het goede!ik houd jullie op de hoogte en verder zijn voorstellen omtrent een oplossing van harte welkom
ex monster S2R 800
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
- Hostyle
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
- Locatie: Geldrop
Re: slecht starten 1098
Het is me ooit uitgelegd dat het deels met de hoge compressie te maken heeft, een Pani start bijvoorbeeld makkelijker (en heeft daarom zelfs een kleinere accu) omdat de uitlaatklep iets open staat bij starten.
Puur theorie, maar wellicht is de viscositeit van de olie ook nog wel debet aan het moeizaam starten. Als die eenmaal rond geslingerd is en/of wat warmer is, starten ze een stuk makkelijker.
Puur theorie, maar wellicht is de viscositeit van de olie ook nog wel debet aan het moeizaam starten. Als die eenmaal rond geslingerd is en/of wat warmer is, starten ze een stuk makkelijker.
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters
- TinTin
- donateur
- Berichten: 6489
- Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02
Re: slecht starten 1098
ff wat zitten puzzelen: er zitten (buiten het startrelais) drie relais in een 1098:
#17 injectierelais > voorziet de injectoren, bobines én brandstofpomp van stroom. Dit is de "hoofdverdachte"
#49 fanrelais > schakelt je fans aan als het nodig is.
bij de koplamp
# 43 koplamprelais > deze kunnen we negeren, als die het niet (goed) doet merk je dat direct Ik zou die twee naast de accubak vervangen, Duc partnummer 54140071A. Ik zou er Hella 4RA007813-011 in stoppen, gewoon bij de autoboer (b.v. Brezan) of online te krijgen voor rond de 5 euro en ze hebben iets betere specs, vooral de werktemperatuurrange is beter dan van de OEM. Baat het niet schaadt het niet, deze delen zijn namelijk ook aan slijtage onderhevig (afhankelijk van de hoeveelheid km's zo na 5 jaar) en dat zie je niet maar je krijgt als ze problemen gaan geven krijg je de gekste verschijnselen...
vlak naast de accubak#17 injectierelais > voorziet de injectoren, bobines én brandstofpomp van stroom. Dit is de "hoofdverdachte"
#49 fanrelais > schakelt je fans aan als het nodig is.
bij de koplamp
# 43 koplamprelais > deze kunnen we negeren, als die het niet (goed) doet merk je dat direct Ik zou die twee naast de accubak vervangen, Duc partnummer 54140071A. Ik zou er Hella 4RA007813-011 in stoppen, gewoon bij de autoboer (b.v. Brezan) of online te krijgen voor rond de 5 euro en ze hebben iets betere specs, vooral de werktemperatuurrange is beter dan van de OEM. Baat het niet schaadt het niet, deze delen zijn namelijk ook aan slijtage onderhevig (afhankelijk van de hoeveelheid km's zo na 5 jaar) en dat zie je niet maar je krijgt als ze problemen gaan geven krijg je de gekste verschijnselen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
- Hostyle
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
- Locatie: Geldrop
Re: slecht starten 1098
Dus als ik het goed begrijp, is het vervangen van tweemaal nummer 6 op de eerste tekening een goede optie? Is dat gewoon een kwestie van accu polen los en dan het oude relais losklikken en het nieuwe erop klikken?
ETA: cijfers zijn hetzelfde voor de 848 volgens mijn workshop manual.
ETA: cijfers zijn hetzelfde voor de 848 volgens mijn workshop manual.
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters
- TinTin
- donateur
- Berichten: 6489
- Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02
Re: slecht starten 1098
check, accukabel hoeft niet eens los... zou wel ff het contact uitzettenHostyle schreef:Dus als ik het goed begrijp, is het vervangen van tweemaal nummer 6 op de eerste tekening een goede optie? Is dat gewoon een kwestie van accu polen los en dan het oude relais losklikken en het nieuwe erop klikken?
ETA: cijfers zijn hetzelfde voor de 848 volgens mijn workshop manual.
Voor een tientje weet je of het daar aan ligt of dat je toch verder moet zoeken...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
yep!deze had ik al ontdekt maandag ff langs de de lokale leverancier
ex monster S2R 800
- zijlvaart67
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 29 jun 2009 00:06
- Locatie: A10
Re: slecht starten 1098
Ik had ook een slecht startende 1098, maar bij mij bestond een ander (miskend) probleem; een versleten starterkrans waardoor de startmotor z'n kracht niet kon overbrengen met als gevolg een hele trage slag..
Als je het geluid kent, herken je het..
Overigens schijn je een 1098 sowieso altijd te moeten starten met 1 streepje gas op de gashendel..
Doe ik standaard en al staat hij 2 maanden stil, max 2 keer en 't kind loopt als een zonnetje..
Als je het geluid kent, herken je het..
Overigens schijn je een 1098 sowieso altijd te moeten starten met 1 streepje gas op de gashendel..
Doe ik standaard en al staat hij 2 maanden stil, max 2 keer en 't kind loopt als een zonnetje..
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
bedankt voor je feedback,ik heb de relais dinsdag binnen dus ergens volgend weekend zal ik eens kijken of ik de startprocedure kan filmen en op het forum kan posten.een voor de relais vervanginging en 1 van erna misschien wel!
ex monster S2R 800
- Hostyle
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
- Locatie: Geldrop
Re: slecht starten 1098
Dat zou top zijn! Als het wat scheelt dan bestel ik ze ook.
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters
- PowerDuc
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 03 jul 2010 16:21
- Locatie: Goes
Re: slecht starten 1098
Okee, ik benieuwd wat dat doet.
Mijn 848 gaat ook niet erg enthousiast rond, maar dat wijt ik op dit moment aan een vermoedelijk aan vervanging toe zijnde accu. Dikke kabels van Tintin zitten er op.
Gasgeven hoef ik nooit tijdens starten, maar dat komt wellicht omdat bij bij biggelaar helemaal onder handen is genomen.
Mijn 848 gaat ook niet erg enthousiast rond, maar dat wijt ik op dit moment aan een vermoedelijk aan vervanging toe zijnde accu. Dikke kabels van Tintin zitten er op.
Gasgeven hoef ik nooit tijdens starten, maar dat komt wellicht omdat bij bij biggelaar helemaal onder handen is genomen.
Ducati 996SPS
Ducati 848
Ducati 848
- TinTin
- donateur
- Berichten: 6489
- Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02
Re: slecht starten 1098
als de starmotor niet enthousiast rond gaat is dat eenprobleem met de accu (oud/defect), aansluiting (corossie op de aansluitpunten, te dunne kabels ) of (bijna) defecte startmotor (gare starterkrans etc.)PowerDuc schreef:Okee, ik benieuwd wat dat doet.
Mijn 848 gaat ook niet erg enthousiast rond, maar dat wijt ik op dit moment aan een vermoedelijk aan vervanging toe zijnde accu. Dikke kabels van Tintin zitten er op.
Gasgeven hoef ik nooit tijdens starten, maar dat komt wellicht omdat bij bij biggelaar helemaal onder handen is genomen.
Het is een waterval van problemen tijdens het starten die tot wijgerachtige effecten lijden... als de startmotor niet enthousiast rond gaat dan belast je de accu extra en hou je nog minder stroom over voor de injectoren en bobines... als daar nog een half gaar relais tussen zit dan blijft er op die plekken donders weinig over om goed te werken...
Relais zijn relatief goedkoop om preventief te vervangen... bij twijfel gewoon verse exemplaren in steken!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 26 mei 2014 19:18
Re: slecht starten 1098
Ze zijn besteld voor m'n 848.. Zal wel even laten weten hier als ik verschil merkTinTin schreef:Relais zijn relatief goedkoop om preventief te vervangen... bij twijfel gewoon verse exemplaren in steken!
- wzwet
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
- Locatie: Enschede
Re: slecht starten 1098
Sinds de beurt in Zwolle waarbij de rintintin kabels zijn gemonteerd zijn, zijn slechts een paar slagen vd startmotor nodig om hem na lange stilstand aan de praat te krijgen. Vroeger moest de hele startcircuit een seconde of wat nadenken.....voordat hij op gang kwam.....meer dan nuttige investering voor de ruim 20 jaar oude lompe hok.
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise
Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec
Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
de rintintin kabels zitten er al op maar zonder resultaat zover,zal morgen proberen het starten te posten.
ex monster S2R 800
- Martwin
- Donateur 2012
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 24 mei 2004 12:15
- Locatie: kaas city
Re: slecht starten 1098
1098 is vanaf 2007 geleverd...dus ik weet niet hoe je aan 20 jr komt ?wzwet schreef:Sinds de beurt in Zwolle waarbij de rintintin kabels zijn gemonteerd zijn, zijn slechts een paar slagen vd startmotor nodig om hem na lange stilstand aan de praat te krijgen. Vroeger moest de hele startcircuit een seconde of wat nadenken.....voordat hij op gang kwam.....meer dan nuttige investering voor de ruim 20 jaar oude lompe hok.
riding a ducati is not heaven,but i`m in heaven when i`m riding my ducati.
Ducati 916s(996), Monster 1100 Evo
winnaar open B 2009
1.56.1 pole open A 2011
Pr assen 1.51.720 DQ 2012
http://www.motorkledingreparatie.nl
http://www.hyperpro.com
Ducati 916s(996), Monster 1100 Evo
winnaar open B 2009
1.56.1 pole open A 2011
Pr assen 1.51.720 DQ 2012
http://www.motorkledingreparatie.nl
http://www.hyperpro.com
- TinTin
- donateur
- Berichten: 6489
- Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02
Re: slecht starten 1098
wzwet heeft het over zijn 888... een historische 4klepperMartwin schreef:1098 is vanaf 2007 geleverd...dus ik weet niet hoe je aan 20 jr komt ?wzwet schreef:Sinds de beurt in Zwolle waarbij de rintintin kabels zijn gemonteerd zijn, zijn slechts een paar slagen vd startmotor nodig om hem na lange stilstand aan de praat te krijgen. Vroeger moest de hele startcircuit een seconde of wat nadenken.....voordat hij op gang kwam.....meer dan nuttige investering voor de ruim 20 jaar oude lompe hok.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 31 mei 2015 20:18
Re: slecht starten 1098
Mijn 848 startte zonder problemen na 10 weken stilstand. Hij moet een paar keer rond, maar het ging redelijk snel. Niet noemenswaardig langzamer dan mijn CBR600 na 3 maanden stilstand. Hoe het is na 3 dagen weet ik nog niet...
- surfroy01
- via ducatifora.com/doneren
- Berichten: 5124
- Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
- Locatie: le Coin de Pays-Bas
Re: slecht starten 1098
Mijn 1098S startte ook moeizaam, elke keer leek het niet te lukken maar toch heeft ze mij nooit laten staan. Idem dito met mijn huidige 996SPS. Ik heb het geaccepteerd dat ze niet de meest flitsende starters zijn (na langere stilstand), zet wel nacht voor ik ga rijden de druppelaar op accu om zeker te weten dat die fit is.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
- wzwet
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
- Locatie: Enschede
Re: slecht starten 1098
Idd, '93.....vierklepper en startklaar...nu nog het mooie weer want tis vandaag grijs en nat hier.TinTin schreef: wzwet heeft het over zijn 888... een historische 4klepper
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise
Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec
Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
De bella starte gister zowaar de tweede poging!heb t even gefilmd maar krijg het filmpje niet gepost.ff kijken of dat met een youtube link gaat lukken.wat me wel op is gevallen is dat als ik de druppellader eraf haal en hij knippert(ontladen)is de boordspanning 12 v wanneer ik (letterlijk)groen licht heb en wacht even tot er weer geknippert word(half uurtje max) heb ik 12.4 v en gaat het starten een stuk beter.zoals surfroy zegt is dan waarschijnlijk een nacht van tevoren de accu vol gooien het beste.vandaag gaat de lader eraf en kijk ik volgend weekend de voor en na situatie met de nieuwe relais.
ex monster S2R 800
-
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 26 apr 2015 08:59
Re: slecht starten 1098
http://youtu.be/Ad7hX2aKFuE als het goed is moet dit werken.
ex monster S2R 800