Uiterst moeilijk starten 1098..

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
Choppy_Sander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2019 21:24

Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Choppy_Sander »

Avond!

Hopelijk dat iemand van hier nog goeie input heeft om even naar te kijken.
Mijn Duc 1098 van 2007 start dus echt bijzonder moeilijk..

Heb het volgende vervangen om het te verhelpen
- accu (yuasa YTX14 zo uit mijn hoofd)
- dikkere accu kabels
- lager van de startkoppeling

Bougies zijn 8000km en 2 jaar oud.

Motor krijgt wel duidelijk benzine, na een aantal keer starten is dit duidelijk te ruiken.
Voor mijn gevoel gaat de startmotor niet heel erg snel rond.
Wil dan net niet aan slaan, soms wil die starten maar valt dan direct weer uit.

Zat zelf te denken aan de 2 relais naast de accubak.
Wellicht iemand anders nog ideeën?

martijn76
Berichten: 183
Lid geworden op: 24 okt 2016 17:45

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door martijn76 »

Ik zou beginnen met het vervangen van het startrelais.
851
RSV R
SP1

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door TinTin »

... en de de relais naast de accubak, kosten je nog geen tientje per stuk bij de autoonderdelenhandel. Klikken misschien nog wel maar intern kunnen de contacten versleten zijn, Is al veel over geschreven hier op het forum
En welke kabels zijn dikker, alleen die van de accu naar het startrelais en startmotor of ook de massa? En waar zijn ze van gemaakt? Gesoldeerde ogen op laskabel levert meestal geen goede oplossing
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Choppy_Sander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2019 21:24

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Choppy_Sander »

Start relais bedoel je dat ronde relais links van de accu bak neem ik aan he? Met die 2 tapeinden eraan.

Alle 3 de kabels zijn vervangen door dikkere kabels, dus van de accu naar het relais, naar de startmotor en ook de massa kabel.
Heb degelijke kabels gebruikt en hoogwaardige klem ogen, is dus niet gesoldeerd.

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Rob Troost »

zit de massakabel aan het blok of aan het frame?
Ducati Stoer en Aaibaar

Choppy_Sander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2019 21:24

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Choppy_Sander »

Durf ik zo niet te zeggen hoe de massa zit aangesloten.
Denk zo als af-fabriek, is dit van belang?

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Rob Troost »

als hij op het frame is aangesloten zit er vast ook nog een kabeltje tussen frame en blok.
voorkomen van overgangsweerstanden is belangrijk om startproblemen te voorkomen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door TinTin »

volgens mij zit hij direct op het blok, als ik het me goed kan herinneren van de 1098 setjes die ik gemaakt heb. De gele oogjes waren voor de boordspanning, die zitten origineel aan hetzelfde oog
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Choppy_Sander
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2019 21:24

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door Choppy_Sander »

Zojuist even gekeken, massa gaat inderdaad van de accu naar het blok aan de bout van de startmotor.
En er zit nog een massa aan de ecu.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door TinTin »

dan zou ik de relais naast de accubak vervangen, daar gaat de stroom voor de bobines en ECU door dus als die niet lekker functioneren krijgen die last van spanningsval. Ik had ooit een type Hella die prima werkte en ook goed tegen extra warmte konden, je kan vragen of die er nog zijn of dat er een vervanger voor is: http://www.ducatifora.com/viewtopic.php?f=3&t=38223
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

cossie300
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2021 13:21

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door cossie300 »

Zo een yuasa batterij levert rond de 200 cca en zag onlangs dat er ook li ion batterijen bestonden met meer dan 300 cca. Biedt dit een uitkomst voor het startprobleem ?

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door TinTin »

als je standaard kabels hebt haalt dat niet veel uit, die zijn al te dun voor de standaard accu
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Uiterst moeilijk starten 1098..

Ongelezen bericht door wzwet »

Voor vlot ronddraaien van je startmotor heb je dikke kabels nodig….koper en liefst zoveel mogelijk.

Sinds ik dik 5 geleden het setje van tintin heb laten monteren tijdens de grote beurt fluit de startmotor rond, met Motobatt accu. Dus geen gemaal en vertraging vd startmotor nadat ik op de startknop druk!
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Plaats reactie