Panigaleproject deel 2

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Ja, dat had ik een tijdje geleden ook: soms was ik 10 minuten op het forum bezig en dan ineens niks meer. Maar afgelopen tijd geen last meer van gehad. Van massief hout een kontje etc. maken heb ik ook wel eens aan gedacht. Is wel heel veel werk, maar dat was mijn aanvankelijke houtplan eigenlijk ook. Vooral het bouwen van een houten (dummy) tank wordt een hele uitdaging. Dit wordt mogelijk iets voor een volgende project, maar ik durf nu niets meer te beloven! Houtnerf met lak aanbrengen is iets, waar mijn spuiter (waar ik binnenkort weer naar toe ga) zeer goed in is. Ik kan bij hem zelfs de houtsoort uitzoeken. Maar toch vind ik dat best wel nep. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar het gaat waarschijnlijk een variant worden op de bovenste tekening. Bedankt voor jullie meedenken. Ik ben nog steeds bezig om alle onderdelen strak en spuitklaar te maken.

franserna

Nog wat plaatjes van de striping op de tank en kontje. De overgang tussen deze striping en de rest van het spuitwerk moet met airbrush heel geleidelijk worden. Maar ook dit kan nog veranderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

fedde71
donateur
donateur

Ongelezen bericht door fedde71 »

Basiskleur dan wel rood?. Dit ontwerp heeft niet mijn voorkeur.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna

De basiskleur wordt candy copper, ongeveer zoals op die foto van de Corvette. Gisteren heb ik het eerste deel van de te spuiten onderdelen (zie foto) naar Stef van Crown Customizing gebracht. Hij is een echte spuit-tovenaar en gaat ook meedenken over hoe het moet worden. Hij maakt voor mij wat proefstukjes; dat maakt het kiezen wat gemakkelijker. Binnenkort ga ik de overige delen (frame, swingarm, koppelingsdeksel en dynamodeksel etc.) spuitklaar maken. Dan staat er straks alleen nog maar een deels gedemonteerd motorblok op mijn hefbrug!

franserna

Er is nu bijna een eind gekomen aan het sloopwerk. Alleen de uitlaatbochten moeten er nog af om ze (weer) te polijsten. Maar dat doe ik pas als ik binnenkort de laatste onderdelen naar spuiter Stef heb gebracht. Zoals je kunt zien heb ik het dynamodeksel, het koppelingsdeksel en de kleppendeksels gedemonteerd, want die worden ook gespoten. Binnenkort krijg ik in afwachting van het spuitwerk ook voldoende tijd om de klepspeling te controleren (en eventueel af te stellen), om de velgen te laten verchromen etc. etc.

fedde71
donateur
donateur

Dan blijft er weinig over van een eens zo prachtige motor. Maar gelukkig is dit niet het begin van het einde maar juiste een nieuw begin.
www.tibomotorparts.nl

surfroy01
via ducatifora.com/doneren

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Het wordt weer grondig aangepakt!
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

franserna

De tweede helft van de te spuiten onderdelen is klaar en breng ik binnenkort naar spuiter Stef.

fedde71
donateur
donateur

ik ben benieuwd.
www.tibomotorparts.nl

franserna

De velgen zijn aan de beurt. Die laat ik waarschijnlijk verchromen. Verdichten of polijsten is ook een optie. Maar eerst moet de goudkleur eraf. Ik dacht dat te doen met een pot afbijtmiddel, maar dat lukt pas na heel veel geduld. En dan moeten de epoxyprimer en de originele zwarte coating er nog af. Dit blijkt niet te gaan met (een best sterk) afbijtmiddel. Ik zal het door een speciaal bedrijf moeten laten doen, dat d.m.v. een chemisch bad of glasparel-stralen de velgen blank maakt.

franserna

Toen ik laatst het koppelingsdeksel (en ook het dynamodeksel) had gedemonteerd, zag alles er als nieuw uit. Alleen het tussentandwiel dat vanaf de krukas de waterpomp aandrijft, was flink beschadigd. De punten van de kunststof tanden waren deels verdwenen en dat na (pas) 13000 km! Ik heb overal gezocht, maar ik heb nergens deeltjes kunststof gevonden en er zit totaal geen speling op de diverse lagers. Komt iemand deze vreemde slijtage bekend voor? Uiteraard zit er nu een nieuw tussentandwiel op. Ik ben blij dat ik het koppelingsdeksel heb gedemonteerd i.v.m. het overspuiten, want anders had ik dit slechte gebit van het tandwiel niet gezien en had ik over een tijdje zeker een uitgevallen waterpomp gehad....

franserna

Omdat ik al een tijdje moet wachten op de onderdelen die bij de spuiter liggen, heb ik veel tijd om andere dingen te doen. Nu zijn de rempomp (voorwielrem) en de koppelingspomp aan de beurt. Die had ik bij het vorige Panigaleproject rood gespoten (met 2K-lak en epoxyprimer). Maar door inwerking van remvloeistof waren (kleine) delen van de rode lak bij de ontluchtingsnippels losgelaten. Bovendien past de rode kleur niet bij de nieuwe kleur die de Pani gaat krijgen. Het harde aluminium bleek perfect te polijsten, dus er komt geen nieuwe lak meer overheen.
De bovenste cilinder is al flink bewerkt met een afbijtmiddel. De onderste heeft de eindkleur.
Laatst gewijzigd door franserna op 21 dec 2020 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Duclaasie

Ongelezen bericht door Duclaasie »

franserna schreef:
18 dec 2020 21:07
Toen ik laatst het koppelingsdeksel (en ook het dynamodeksel) had gedemonteerd, zag alles er als nieuw uit. Alleen het tussentandwiel dat vanaf de krukas de waterpomp aandrijft, was flink beschadigd. De punten van de kunststof tanden waren deels verdwenen en dat na (pas) 13000 km! Ik heb overal gezocht, maar ik heb nergens deeltjes kunststof gevonden en er zit totaal geen speling op de diverse lagers. Komt iemand deze vreemde slijtage bekend voor? Uiteraard zit er nu een nieuw tussentandwiel op. Ik ben blij dat ik het koppelingsdeksel heb gedemonteerd i.v.m. het overspuiten, want anders had ik dit slechte gebit van het tandwiel niet gezien en had ik over een tijdje zeker een uitgevallen waterpomp gehad....
Ziet er uit als een gevalletje verkeerde zuinigheid bij onze Italiaanse vrienden. Voordeel is de lagere roterende massa, maar dit is wel echt ernstige slijtage zeg!
Proud to be Loud

fedde71
donateur
donateur

polijstwerk van de onderdelen ziet er goed uit.

Dat tandwiel ziet er inderdaad ernstig versleten uit, je zou inderdaad bijna gaan denken dat er een heel slecht materiaal gebruikt is.
www.tibomotorparts.nl

surfroy01

Tandwiel ziet er inderdaad bizar slecht uit, heel vreemd, lijkt op materiaal probleem, alsof het te heet is geworden.

Het polijstwerk is daarin tegen top!
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

franserna

Wat de oorzaak van de tandwielslijtage is weet ik niet. Uit nieuwsgierigheid heb ik met een mes geprobeerd in een tand te snijden. Tot mijn verbazing kon ik er zonder veel moeite een stuk afsnijden! Het kunststof is niet veel harder dan hout. Ter vergelijking heb ik (heel voorzichtig op een veilig plekje!) ook in het nieuwe tandwiel en het tandwiel van de waterpomp geprobeerd een sneetje te maken. Dat ging stukken moeilijker. Mijn conclusie is dus (ook): materiaalfout. Ik hoop echt dat dit een heel grote uitzondering is, want om nou bij elke controlebeurt het koppelingsdeksel te moeten demonteren is niet echt leuk....
Vandaag heb ik ook de klepspeling gecontrolleerd. Ik wist, dat de klepspeling bij een Panigale niet gauw verloopt. Toch was ik blij dat alle speling (dus ook tussen de sluitnokken) perfect tussen de tollerantiematen viel.

fedde71
donateur
donateur

Zou toch even melding bij Ducati maken van wat je bent tegen gekomen.
www.tibomotorparts.nl

Droomduc

Ongelezen bericht door Droomduc »

Zou het misschien ook kunnen dat het oude tandwiel op de een of andere manier door de olie zn kwaliteiten verliest? Zou ook kunnen verklaren waarom het nieuwe tandwiel (nog) een stuk taaier is? Hoop niet dat ik nu mensen in de stress heb gebracht die met schrik in de benen onmiddelijk het koppelingsdeksel eraf halen.
Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

franserna

Of olie een invloed heeft gehad op dit tandwiel weet ik niet, maar ik gebruik zeer hoogwaardige olie, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ik ga binnenkort eens met dit tandwiel naar Leo Fleuren (Affetto) om te vragen wat hij ervan vindt.
Vandaag ben ik naar spuiter Stef (Crown Customizing) geweest, want hij heeft een paar proefstukjes gemaakt met allerlei (candy)kleuren. Van de mooiste heb ik een foto gemaakt. Het wordt waarschijnlijk de kleur met de mahoniehouten streep erop. Die strepen komen in langsrichting op het voorspatbord, de tank en het kontje. Dit hout lijkt net echt. Diverse delen zitten al onder een aantal verschillende primer/fillerlagen. Ik ben erg blij met zijn zeer vakkundige manier van werken. Binnenkort gaat Stef enkele proefstukjes maken van de teksten Ducati en Panigale 1199.
Laatst gewijzigd door franserna op 08 jan 2021 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Duclaasie

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Wat een knap stukje spuitwerk zeg!! Dat is veelbelovend voor het eindresultaat.
Proud to be Loud

fedde71
donateur
donateur

heel mooi spuitwerk inderdaad, ben echt benieuwd naar het resultaat als het op de motor zit.
www.tibomotorparts.nl

franserna

Vandaag bij spuiter Stef geweest om te kijken hoe het spuitwerk vordert. Op diverse delen zit nu de coppercandy. Ik vind het nu al supermooi, maar nadat de tekst Ducati er opzit (op de tank) komen er nog minimaal 2 lagen blanke lak overheen. Dan wordt de glans nog mooier en dieper. Ben er nu al blij mee. Op de foto's lijkt het bruin, maar de kleur verandert in een soort koperkleur als je er onder een andere hoek naar kijkt en zeker als je er met een lamp op schijnt.

surfroy01

Super gaaf!

fedde71
donateur
donateur

ziet er echt super uit. Moet in de zomer maar tripje plannen richting jou.
www.tibomotorparts.nl

surfroy01

Inderdaad, deze fiets moet in real life beleefd worden!

Plaats reactie