Ducati 750 ss 1999

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

even wat opmerking (voel je niet aangevallen):
- die stalen ringen haal je in principe NIET uit het carter, en die zullen ook moeilijk eruit gaan. ook gaan die ringen zelden tot nooit los (nog nooit tegen gekomen in de afgelopen 15 jaar, maar ja wie ben ik).
- de stalen ringen hoeven NIET met loctite vast gezet te worden, daar zorgt de krimppassing wel voor.
- de lagers kunnen soms in de stalen ring draaien, hier zou ik loctite gebruiken.
- bijna alle krukassen (zowel nieuw als oud) kunnen redelijk makkelijk door het lager schuiven. het belangrijkste is dat het lager goed geborgd zit!
- de 7-serie lagers zijn hoekcontact lagers (hebben jullie al goed opgemerkt), deze moeten met de "open" kant naar binnen wijzen. ik gebruik KOYO lagers waar helemaal niks mis mee is, alle Japanse motoren zijn gebouwd met deze dingen dus inferieur aan SKF is het absoluut niet. wel is er verschil tussen de 2V en de 4V blokken in de ingesloten hoek. het is minimaal maar schijnt wel zo te zijn. met alle blokken die ik opbouw zet ik KOYO's er in, en de krukaslagers van mn pantah (die met 352000km) doen het nog steeds! cruciaal is de voorspanning op de krukas: 0,1~0,15mm, NIET MEER DAN 0,2mm!!!
- de lagers zijn NIET heel iets conisch. als je de conisch lagers hebt dan doe je iets niet goed met bestellen. dat zijn lagers voornamelijk voor reparatiebussen die jet met een borgmoer op de as knijpt.
- de nieuwe blokken hebben geen stalen ringen meer maar lagers met opstaand randje, en die gaan direct in het blok. zo een blok nog niet in mn vingers gehad maar wel de nodige fotos bestudeerd.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Op de foto is het RHP 7307 ×2TB lager te zien. Op de tekening de dwarsdoorsnede. Dit is dus anders dan een normaal hoekcontact lager. Tekening "normaal"hoekcontact zit er ook bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Normaal hkl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Het 7207 x2ETN lager heeft wel dezelfde vorm als een "normaal" hoek contact lager. Dus een asymetrische binnenring

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Na lang zoeken bellen etc ben ik eruit. De lagers van skf zijn geschikt. De rhp hebben ook een hoek van rond de 40 graden. En nu verder met bestellen en de rest

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door GSenna »

misschien is dit niet de plek om dat lagergesprek te voeren hoor.. maar ik vind het reuze interessant.. dus ik doe het dan toch maar even.
voor alle knutselaars na ons.. en om even optimaal van Arthur's kennis gebruik te maken:

Bij mij viel (aan 1 kant) de stalen ring wél uit het carter... met het lager er nog in.. de passing van het lager in de ring was duidelijk "strakker" dan die van de ring in het carter... vandaar mijn loctite opmerking..
en.. misschien gebruikte ik niet de goeie term.. maar met iets "conisch" bedoelde ik het volgende: zodra je méér druk op het lager zou geven (axiaal) wordt de passing "kleiner" .. of ben ik nou abuis...???

@ Arthur ...om even de tekening te gebruiken... dit bedoelde ik met "iets conisch"... kan je me daar even corrigeren waar ik t niet goed heb?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

dan heb jij vermoedelijk een van die zeldzame gevallen dat het stalen ring los zat. bij zo veel blokken heb ik zelfs met warm stoken en vlak naar beneden redelijk veel kracht moeten uitoefen om ze er uit te halen, en eerlijk gezegd is het in principe nergens voor nodig.

meet eens op wat de diameter is van de stalen ring, mss heb ik er nog een liggen (oorspronkelijk van een 916) die net iets groter is.
mocht het anders uitpakken dan zou het lijmen met loctite een optie zijn, met wat je al eerder had gezegd niet kliederen wegens de oliekanaal (bij de rechter ring iig).

om jouw tekening hierboven te gebruiken: de "normaal" uitvoering is idd de standaard hoekcontact lager, die kunnen zowel axiaal als radiaal kracht opvangen. de -X2TB gebruikt een "normaal" binnenring van een 6-serie lager (denk aan 6202, 6203, 6004 etc) en een hoekcontact lager buitenring. hiermee behoud je de axiale kracht dat het lager aan kan maar vergroot je de radiale kracht omdat er een grotere oppervlak is in aanraking. ze hadden de hoekcontact lagers in principe vanwege de schuine vertanding die de krukas beide kanten op drukte onder belasting en afremmen op de motor. tegenwoordig gebruiken ze allemaal rechte vertanding zijn hoekcontact lagers niet echt nodig. dat kun je dus zien bij o.a. het 800 blok afbeelding hierboven. er zijn zelfs 748R en 851/888SP modellen geweest met "normale" diepgroef lagers en de 851 (of 888?) met rollagers (NJ type).

principe is wel dat de lagers enigszins een minimale axiale kracht hebben om de vrije speling op te vangen; als het lager geen axiale kracht heeft dan heeft het lager radiale speling en kan de krukastap van betreffende kant "slingeren". nu is slingeren in de krukas niet echt wenselijk maar de gevolgen zijn erger aan de uiteindes van de krukas: links heb je de dynamo die de spoelen wat ruimer maken en het lager in de deksel om zeep helpt, en rechts gaat de bronze bus wringen in de deksel en kan zelfs blauw lopen. gevolgen zijn eenvoudig: nieuwe krukas, nieuwe dynamo, mogelijk nieuwe deksel(s).

vandaar ook dat ik nadruk leg op het goed plaatsen van de glijring van de startkoppeling dat tegen de riemaandrijving tandwiel ligt. als deze tussen de bus en tandwiel komen en men knalt de moer goed vast dan trek je de astap krom waarmee het uiteinde gaat slingeren. de deksel gaat dan al moeilijk erop en in bedrijf gaat het lager snel aan gort en als het tegen zit gaat de deksel ook nog eens stuk. maatgoed dit staat even los van het lager verhaal hierboven.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

@ ducATIRadeon de radiale speling op groefkogel lagers is enkele micron. Op bedrijfstemperatuur niks. Er is ook de keuze uit c2 c3 etc. Maargoed de wereld van lagers ben ik wel klaar mee. Oja 6202 maat is 15 35 11
Dat past niet op mijn krukas. Maar het princiepe is duidelijk.

Balanceren van de onderdelen dat lijkt mij een leuk vervolg. Foto's volgens oja natuurlijk de speling van de big end lager meter met plastigauge. Mooi excuus om ook dat uit elkaar te halen.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

klopt ik gaf aan de 6202 als voorbeeld van de 6-serie lagers.
de krukas heeft as diameter 35mm, dus dan zit je op 6X07 of 7X07 (in ons geval dus 7207 en 7307). wat sommige hebben is zelfs 6307 en 6207, en NJ307
c2 en c3 is de extra speling. ikzelf monteer C3 lagers overal.

de big end bouten kun je los maken met een binnen-12kant dop 10.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Beetje opgeruimd en flink aan het puzzelen. Ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe iemand zijn hobby plek eruit ziet dus even een foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Eindelijk de asjes en de kleppen eruit. Ik zie nu dat de ruimelaars slijtage vertonen tenminste 1. Even een foto van de kop en tuinelaars
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Hier de foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

De planning kop 1 goed schoonmaken stralen flowen alles opmeten en waar nodig vernieuwen. Daarna kop 2
Daarna ga ik de tandwielen uitboren krukas balanceren incl zuigers en alles. Alles wegen slijpen en polijsten enzo.

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Iemand de maten van de kleppen en zuigerpin?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

ik dacht het volgende:
750: 8mm klepsteel, inlaat 40mm, 36mm uitlaat. zuiger pin 18mm
900: 8mm klepsteel, inlaat 41mm, 37mm uitlaat, zuiger pin 20 of 22m
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1159
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door 750sport »

750: 8mm klepsteel, inlaat 41mm, 35mm uitlaat.
900: 8mm klepsteel, inlaat 43mm, 38mm uitlaat.
695/800: 7mm klepsteel, inlaat 43mm, uitlaat 38mm.
Volume verbrandingskamer 750 45cc .
Volume verbrandingskamer 695/800/900 52cc.
De 695/800 kop is in wezen een 750 kop met de verbrandingskamer van een 900.
Met standaard zuigers gaat je compressie verhouding omlaag ,terwijl deze al vrij laag is.De luchtgekoelde 2 kleppers kunnen 11:1 makkelijk hebben. Ik ben bang dat je winst van grotere kleppen verloren gaat in je compressie verlies. Je kan dit opvangen door hoog compressie zuigers te gebruiken of grotere kleppen in de standaard 750 kop plaatsen. Je kan dan tot 42,5mm/37mm gaan.

Ik heb nog wel een set tuimelaars te koop voor je. Laat maar weten als je interesse heb.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Ik heb inmidels een ducati scrambler motorblok gekocht.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4478
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door fedde71 »

en zit dat er al onder?
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: Ducati 750 ss 1999

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

ja, dat zit eronder alleen zit ik nu met de bedrading enzo. Dus of toch maar het oude blok erin. Haha dit duurt alemaal wel heel lang.

Plaats reactie