996 cafe racer project met tweekleps blok

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

996 cafe racer project met tweekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Hi, ik heb me zojuist aangemeld als nieuw forumlid. Wil met een 996 frame uit 2002 een cafe racer bouwen met daarin een ST3S blok. Is een voorlopige gedachte dus kan voor het blok een andere keuze maken als iemand een beter idee heeft (geen 4v blok, 2v wel prima). Qua swingarm heb ik niet echt voorkeur, als het maar goed past en lijkt. Volgens binnenlandse en buitenlandse fora haal ik me wel wat op de nek maar ik heb veel geduld om het uit te puzzelen en onderdelen pasklaar te (laten) maken. Ga voor zo licht mogelijk, maar wel betrouwbaar.

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2816
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door Maykel »

mooi idee! Heb je al schetsen of technische ideeën voor ogen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 726
Lid geworden op: 28 aug 2010 21:11
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door Abarth »

998 achterbrug met een 3 klepper wordt een uitdaging, aangezien de afmetingen en de lagering totaal anders zijn.

Ducatinus
Berichten: 829
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door Ducatinus »

Welkom, en ik ben erg benieuwd.
Altijd leuk om van een ander te leren.

groeten,

Martin
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Welkom, kan een fraai project worden! Je hebt een mooie avatar staan, is die van jou? dan meer pics pls...........
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Helaas is die bike in de avatar niet van mij, is een van internet gedownloade foto die ik met een online fotoverkleiner tot de max van 180 pixels verkleinde. Wat het project betreft ga ik eerst uitzoeken welke onderdelen eventueel tussen de 996 en de st3s uitwisselbaar zijn, dat geeft meer inzicht dan gissen op basis van de tientallen meningen op internet. Onderdelen-catalogi van beide types helpen me vast verder, en van de 996R versie heb ik er nog eentje liggen.

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Na nog wat online leeswerk lijkt het erop dat een 3v carter qua afmetingen feitelijk gelijk is aan een 1000 ds carter. Daar moet dan iets afgefreesd worden om het iets smaller te maken. Van de onderkant van het 996 frame iets wegzagen om een Monster eenzijdige achterbrug eraan te hangen. En die achterbrug moet ook iets versmald worden, of er moet een custom achterbrug op maat gemaakt worden. Dat gaat dus steeds drie keer opmeten worden alvorens één keer secuur te zagen.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door marky mark »

Welkom op dit mooie forum!
Leuke uitdaging. Ben benieuwd!
Ga dit zeker volgen...

Gr,
Marky mark
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

heb nog wel een aluminium ST4S achterbrug liggen met carbon spatbord en achteras en remklauw drager. wou ik oit in mijn ST2 proppen maar kom er niet aan toe, dus over. mocht je daar interesse in hebben hoor ik het wel.

gaskleppen van een 4v blok dacht ik dat die gewoon passen. personlijk zou ik de injectie eraf slopen, pickups+ontsteking van een SS/monster 900 er in en leuke carbs opzoeken. wat vliegwiel betreft is er wel een mod te maken voor de nok tbv pickups.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Ben het helemaal met je eens, vind carbs met kelken ook mooier op een café racer. En heb er graag zo weinig mogelijk electronica aan dus ook dat komt goed uit. Moet dan wel even bezien hoe dat met de framebuizen uitkomt, en eventueel wat aanpassen. Zal me even in de ST4S achterbrug verdiepen qua maten en vering, wie weet kan het erbij passen.

Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 726
Lid geworden op: 28 aug 2010 21:11
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door Abarth »

De throttle body's van een ST3 staan in de lengte richting, zoals bij een 4 klepsblok, dus dat past zonder meer.
Maar een 1000DS achterbrug past echt niet aan een ST3 blok!

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door 750sport »

wat vliegwiel betreft is er wel een mod te maken voor de nok tbv pickups.
Volgens mij is dat niet nodig. Een krukas positie sensor kan je aansluiten op een Ignitech ontstekingsunit.
Ik ben er al mee bezig. De timing Gear van een 695 zit al in het blok. Dynamo deksel heb ik ook al ,nu heb ik alleen nog een dynamo deksel van een IE nodig om de positie van de krukas positie sensor precies over te nemen.
Op de Ignitech unit zit een instelling voor Ducati inj 48-2. Deze zou het mogelijk moeten maken om met een krukas positie sensor te werken.
Ik hoop deze zomer te rijden op deze manier.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met tweekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Toch een wat lastiger plan dan ik in eerste instantie dacht, er zijn ook problemen met uitbrekende assen door poreus gietwerk van de achterste ophangpunten van ST3 blokken geweest en het is uiteraard ook een wat ouder toerblok (dus vaak met veel gelopen km in de aanbieding). Vond nog een goed verhaal op een amerikaans forum, over een 1100 DS blok wat in een 996 frame werd gebouwd. Hieronder volgt het :

The 1000DS, 1100DS and 1100evo motors will bolt into a 748/916/996/998 chassis. We've built 2 bikes for club racing this way. There a few things to do, it's not exactly a drop in:
1) engine case at the swingarm pivot - the 2 upper motor mount bolts line up, but the lower one through the swingarm pivot is off by about 1/2". We measured then milled that lower hole in the case. Another friend simply mounted the motor with the 2 upper bolts and used the frame as a drill guide. I think it was a 3/4" drill bit. He was done in 10 minutes. You will need to do this job with the heads off because.....
2) Frame interference at the motor head/intakes. You'll need to cut the cross member to make room. We had a local welding buddy re-build a similar cross member that cleared the heads and intakes. I can dig out pictures if anyone is interested.
3) exhaust modification - you'll use the header pipes from the stock air cooled bike, then cut/modify the 748/916 mid pipes. The balance of the exhaust parts will be normal 748/916.
4) airbox modification. You'll need to cut out the floor of the 748/916 airbox, then make a new floor to match up with the new intake manifold locations.
5) suspension, bodywork, fuel tank/pump, etc - stock 748/916 front and rear, zero changes needed.
6) ECU and wiring - we went with a microtech ecu and modified the 1000DS harness, but our other friend simply used the stock 1100DS harness/ecu and a powercommander.

Heb al een 1100 DS onderblok uit 2008 en met 18.000 km historie gezien dus lijkt me dit nu de beste optie voor het project (makkelijker manouvreren met alleen een onderblok, om de achterste ophanging in orde te maken en een achterbrug passend te maken). Helaas klopt de kop van deze post (driekleps blok) dan niet meer, kan het helaas niet wijzigen dus het zij zo.

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Hieronder de foto's welke bij de post in het amerikaanse forum werden geplaatst. Er is goed te zien dat een dwarsbuis is aangepast voor meer ruimte voor de kop/ inlaat voordat het frame opnieuw werd gespoten. Op de laatste foto moet die aanpassing nog gebeuren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door marky mark »

Nou, redelijk duidelijke beschrijving.
Zo zie je maar..... alles kan, alleen soms wat aanpassen....
Ben benieuwd naar je keuzes
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Zo te lezen was het boren van een nieuw asgat een klusje van 10 minuten, maar dat kan een sterk verhaal van die vriend geweest zijn. Verder klinkt het wel als een haalbaar verhaal, en de foto's vormen het bewijs. Plus er werden op deze manier blijkbaar twee bikes voor clubraces gebouwd, met de constructie en de handelbaarheid/wegligging lijkt dus niets mis te zijn.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door marky mark »

Ik heb deze aanpassing ook eerder gedaan.
Blok was van een 1000ds multistrada, en een frame van een 748.
Ik was niet in t bezit van andere carters of frames en mijn laskunst was ook niet groots te noemen.
Uiteindelijk met veel meten en wat rekenwerk de juiste plaats bepaald waar de as moest komen.
Daarna heeft een bedrijf in metaalbewerking met een freesbank het carter voorzien van een gat op de juiste plaats..
het is dus zeker mogelijk en ook wel te doen, als je beschikt over het juiste materiaal en inzichten.
Maar nogmaals, ben benieuwd wat je er verder van gaat maken..
Leuk project, denk ik zo..
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Denk dat het inderdaad een optie is om een blok aan de voorste ophangpunten te monteren en dan aan de achterkant van het frame de as door het asgat in het frame te steken om te zien waar in het carter geboord moet worden. Wel een waterpasje erbij gebruiken om te zien of de steekas exact horizontaal staat, en de voorpunt van de as even met rode/gele/blauwe verf insmeren zodat een gekleurd punt op het carter ontstaat. Dan een boorgat maken, en eventueel iets uitvijlen om de steekas soepel erin te laten gaan. Op deze manier valt lastig meet- en rekenwerk te omzeilen. Lijkt me overigens wel een goed idee om het boren/frezen aan een bedrijf met professioneel gereedschap over te laten, zoveel tijd kost het niet en dan zal het zeker goed in orde zijn.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

heb een 916 blok aangepast om in een elefant frame te passen, daar moesten de gaten ook aangepast worden in het blok. meen dat ik het gat 5 a 7mm hoger heb laten kotteren met een diameter dat 2mm groter is dan de asdiameter. de as komt er lekker ruim in te liggen en dat is niet erg: omdat de as in het frame gepositioneerd wordt en de achterbrug tussen het frame en blok ingesloten zit kan het geen kant op.

en wat al is aanegeven: een enkelzijdig achterbrug van een 4V of multi/hyper past niet 1:1 in de SS/monster/ST/851/888 blokken. een ST3 heeft een grotere ophanging achter, en daar past wel een enkelzijdige achterbrug in van een monster S2R/S4R.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door franserna »

George, welkom bij dit forum en veel succes met dit uitdagende project. Zo te lezen, ga je goed voorbereid en doordacht met jouw project van start, dus dat komt wel goed. En een goede keuze om niet te kiezen voor al te veel electronica op jouw motor. Uit ervaring weet ik, dat dat veel problemen kan voorkomen.
Verzoekje: plaats eens wat foto's van de spulletjes, die je al verzameld hebt. Ik ben namelijk wat visueel ingesteld....

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Dat is op dit moment nog wat lastig want ik heb van een motorzaak een goed en recht 996 frame online gekocht, volgens de DPD tracking service ligt het nu bij DPD overslagpunt Amsterdam. Hoop dat het morgen hier aankomt, of uiterlijk dinsdag. Dan kan ik wel foto's nemen en plaatsen, maar feitelijk is het gewoon een standaard 996 frame van het laatste 996 bouwjaar 2002 (met gewenste 12 mm boutgaten). Verder heb ik nog geen onderdelen voor dit project, al heb ik een 1100 DS onderblok aangeboden gekregen wat me wel wat lijkt. Wordt vervolgd dus.

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Het 1100 DS onderblok met alles erin is net gekocht, komt van een duitse Ebay-verkoper die het deze week op zal sturen. Natuurlijk wel gekocht van een Ebay'er met 100 % positieve feedback die goede foto's en een goede omschrijving in zijn advertenties zet, aan bestellen van niet te repareren kapotte meuk heb ik ook niets. Ook een set blokbouten bij FCBikeDesign besteld om dat onderblok in het frame te kunnen hangen en de plek te bepalen waar nieuwe boutgaten in het onderblok geboord moeten worden om een swingarm in lijn te brengen met de montagegaten in het 996 frame (wat DPD hier morgen af zal leveren).

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door George60 »

Het 996 frame is vandaag door DPD afgeleverd, het project kan van start gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door fedde71 »

Succes met je project George ik zal het volgen
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
STUKGATINIET
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2004 13:42
Locatie: Beuningen

Re: 996 cafe racer project met driekleps blok

Ongelezen bericht door STUKGATINIET »

Weer een ander mooi project om te volgen. Succes George!
Ciao!
STUKGATINIETGROETEN VAN MICHIEL.

Plaats reactie