695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door 750sport »

Een klein verslag van een project wat ik van de winter heb gedaan.
Ik wilde al langer een 6 bak in mijn Sport hebben. Dus ik heb een versnellingsbak van een 695/696/769/800 gepakt en het blok gesplitst (de koppen lagen er toch al af) om te kijken hoe ik uit zou komen.
Het eerste verschil zit hem in de ingaande as. Deze is aan de linkerzijde wat langer dan die van de 5 bak. Het zit aan de linkerkant van het lager ,dus dat kan eraf gehaald worden op de draaibank.
De rechterkant had wat meer hoofdbrekers. Ik wilde de droge koppeling behouden. Het draad waarop de moer gaat die de koppeling vast zet is bij een droge koppeling kleiner dan de diameter van de as. Op de as zit een bus met een O ring erin ,die moet voorkomen dat er olie van achter het primaire tandwiel in je koppeling komt. Als je deze over het draad van de ingaande as van de 6 bak schuift ,dan beschadigd deze. De oplossing is de O ring eruit halen en aan 1 kant van de bus een schuine kant maken waar de O ring in klem komt te zitten tegen het lager in het primaire tandwiel. De losse O ring kan je wel ,zonder te beschadigen ,over het draad van de as krijgen.
Maar dan is hij niet dicht ,omdat hij over de splines komt. Deze heb ik opgevuld met JB weld. Er komt toch geen kracht op te staan.
De volgende uitdaging is het vastzetten van de koppelingskern. Het draad dat overblijft is voor het mooie te kort. Ik wilde de kern wat afdraaien om zo wat extra draad vrij te krijgen ,maar met de stalen kern had ik niet genoeg ruimte daarvoor. Ik heb op Ebay een natte koppeling van een 750 SS gekocht. Deze heeft een iets andere voorkant dan de stalen kern en hij is van Aluminium ,wat nog makkelijker is om af te draaien.
Bij de Sport zit de slave van de koppeling in het deksel. De zuiger drukt tegen een plaat met centreerpen in de ingaande as. Bij de 695 loopt de pen om te ontkoppelen door de as heen. Dat betekent dat er een open verbinding tussen het carter en de koppeling. Deze is afgedopt met een messing plug met een gas erin voor de centreerpen.
De uitgaande as is niets aangedaan (op het omdraaien van het tandwiel na dan)
De schakelwals was de volgende uitdaging. Die van de 695 ging niet passen. De borging van de versnelling zit bij de 695 aan de rechterkant achter de koppeling en bij de Sport links bij de pennen waar de schakelhevel in haakt. Mijn gedachte was om een wals van een 900/851 te gaan gebruiken. De breedte is gelijk en de versnellingen zitten op de zelfde plaats. Blijkt het glijlager in het rechter carter helft is kleiner te zijn dan die van Sport. Ik heb in het carter een aluminium bus gemaakt.

Ik heb er nu een kleine 1000 km opzitten en de 6 bak bevalt erg goed.

Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door 750sport »

En nog even een fotootje van de bus in het carter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door fedde71 »

Netjes Bauke mooi om te lezen dat je tevreden bent en zeer interessant hoe je problemen hebt opgelost.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
texoot
Berichten: 192
Lid geworden op: 04 feb 2004 16:32

Re: 695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door texoot »

Knap gedaan!Flinke uitdaging.
Heb zelf net mijn blok uit elkaar gehad en versnellingsbak en krukas uitgeshimmed.Kinderspel vergeleken bij jouw klus.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: 695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door marky mark »

He Bauke,
Wat een kunst weer. Toch mooi dat je de uitdaging dan weer zoekt én het gewoon oplost!
En voor ons een leuk verslag om te lezen.
Dank!!
als het moet, dan kan 't!!

Ducatinus
Berichten: 829
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: 695 6bak in 750 Sport (1988) carter

Ongelezen bericht door Ducatinus »

Leerzaam , knap gedaan, respect!
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Plaats reactie