600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Zeker mooie dagen, maar om er echt mee te rijden, moet er nog wel wat gebeuren. Nu hij warm kan worden eindelijk de olie en filters fatsoenlijk doen. Daarna nog nieuwe remleidingen en remvloeistof, nieuwe blokken rondom, nieuwe banden en er moeten nieuwe pakkingen in de voorvork. Daarna kan hij de weg weer op. ;)
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door fedde71 »

Veel rijplezier met de 600. Zo'n 600 SS oud type staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Afbeelding

Ok, dat rijden moet nog even wachten... Iemand tips hoe ik deze twee stomme inbusbouten los kan krijgen? De binnenkant lijkt al wat te zijn afgerond. :(
1994 Ducati 600 SS

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door Rob Troost »

die hoeven niet los om het wiel te demonteren, alleen om te zijdelings stellen.
maar met een inbusdop, en als ze rond gedraaid zijn een torxdop er in meppen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Interessant dat die niet los hoeven. Ik krijg nu in ieder geval geen beweging in de as. ;)
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

in de andere poot zitten ook 2 imbussen, die moeten wel los. dan met een limbus dop 14 of 17 de as los draaien.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Die heb ik al los. Ik neem aan dat de as gewoon tegen de klok in draait? Misschien dan maar een grotere pijp pakken. ;)
1994 Ducati 600 SS

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door Rob Troost »

goede inbusdop gebruiken met wringijzer.
andere kant inspuiten met kruipolie.
luchtsleutel
heetstoken
....
Ducati Stoer en Aaibaar

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door franserna »

Wat ook vaak lukt is schuin met een scherpe centerpons/drevel op de buitenrand (in de goede draairichting!) slaan. Succes! Groet, Frans

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Waar kun je die inbussen van onderin de vorkpoten en halen? Zijn die redelijk universeel, of specifiek Ducati spul?
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

zijn standaard maten imbus doppen...
ik heb een setje gekocht bij ERIKS toen die nog in Delfzijl zat met bedrijfskorting. de brazen moet ze ook wel hebben lijkt me?
verlengde doppen net zo.

je zou ze bij datona kunnen bestellen, heb je ze de volgende dag in huis...
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Ok, dan zijn het in ieder geval geen hele speciale inbussen met speciale treksterkte of zo. ;)
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

geen idee, ik denk dat de vooras en draadbus "gewoon zacht staal" is met een geel passiveert laagje (toen ie nieuw was). met een vijl kun je het makkelijk bewerken dus hard is het iig niet...

de 2 inbussen per poot zijn standaard 8.8
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

smitty26
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 aug 2015 20:51

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door smitty26 »

Hoe is het met je 600 ?? Heb die van mij na 2,5 jaar weer op de weg.Leuke machines om te rijden.

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

het werk aan de 600 heeft heel lang stil gelegen. Voornamelijk door drukte met werk, de zomer, meer werk en meer werk. Als ondernemer is dat natuurlijk niet erg, want dat geeft ook weer budget.

Wat dan geen energie geeft, zijn dingen als dit:

Afbeelding
Als je de keerringen bestelt bij een partij die Ducati onderdelen zegt te leveren, maar die dan waarschijnlijk modellen en/of modeljaren op een hoop heeft gegooid. En dan natuurlijk: "Nee meneer, u heeft nu de verpakking geopend en de levering is al te lang geleden, dus die kunnen wij niet meer terugnemen."
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Afbeelding
Een millimeter speling tussen band en spatbord zou genoeg moeten zijn, toch? ;-)
Ik heb een setje Pirelli Rosso Corsa 2 op de SS gelegd. In overleg met iemand die aardig kan rijden op zijn SS, heb ik gekozen voor een 120/70 band, omdat er minder sportieve 120/60's op de markt zijn tegenwoordig. Vandaar de overstap. Maar goed, daar is het spatbord natuurlijk niet op gemaakt. Dus heb ik de boutgaten in het voorspatbord wat aangepast, waardoor hij nu wel nèt genoeg speling heeft. Nog even kijken of het zo blijft, of dat ik hem nog iets hoger zet. Of dat ik ga voor een carbon voorspatbord van een 748, of voor een rode.

Afbeelding
In de vergelijking tussen het carbon en het rode voorspatbord, vind ik de rode toch wel leuker. Dus nu is er een rode van een 748 onderweg, om te kijken of dat nog wat netter zit. Al kan dit best.

Maar goed, daar is hij dan. :-) De Ducati is klaar. Precies op tijd om aan de kant gezet te worden vanwege de pekel... ;-)

https://youtu.be/snw-WlgRPyw

Maar na een snelle wasbeurt ziet hij er toch best wel netjes uit. ;-)
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
Droomduc
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mei 2016 00:58
Locatie: Twente

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door Droomduc »

Vind persoonlijk de rode het mooiste, past ook het beste bij het kuip gedeelte.
Waar heeft hij slechts een mm speling? Als het echt aan de zijkant is had ik er nog niet zo een groot probleem mee. Is het echt vanaf het loopvlak, dan was me dat wel veels te weinig. Aan de zijkant zou het contact oppervlakte minimaal zijn, maar op het loopvlak heeft hij meer "grip" op het spatbord en dat wil je daar beslist niet hebben.
Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door Rob Troost »

heeft een 748 niet een andere spatbord bevestiging, met van die kunststof bandjes rond de poten?
de 900 supersport heeft wel 120/70, dus zo'n spatbord moet ook kunnen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door fedde71 »

Rood spatbord is veel mooier op deze motor vind ik persoonlijk en het is een pracht van een motor geworden.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

Droomduc schreef:
13 jan 2021 00:07
Vind persoonlijk de rode het mooiste, past ook het beste bij het kuip gedeelte.
Waar heeft hij slechts een mm speling? Als het echt aan de zijkant is had ik er nog niet zo een groot probleem mee. Is het echt vanaf het loopvlak, dan was me dat wel veels te weinig. Aan de zijkant zou het contact oppervlakte minimaal zijn, maar op het loopvlak heeft hij meer "grip" op het spatbord en dat wil je daar beslist niet hebben.
De speling is inderdaad met het loopvlak. Die is inmiddels wel iets groter geworden, maar niet veel. De zijkanten zijn niet echt gewijzigd, maar de hoogte is toch wel lastig. Ik heb nu een paar millimeter, dus het houdt nog niet over.
Rob Troost schreef:
13 jan 2021 06:00
heeft een 748 niet een andere spatbord bevestiging, met van die kunststof bandjes rond de poten?
de 900 supersport heeft wel 120/70, dus zo'n spatbord moet ook kunnen.
De bevestiging is inderdaad anders, maar het bovenste gat van de bevestiging komt overeen met het onderste gat op de bevestiging van de 600SS. Dat maakt montage best eenvoudig. Met een montagepunt zit hij al gewoon goed vast, dus dan zou ik alleen nog een kleine stalen strip naar beneden zetten om dat andere punt ook goed vast te zetten.
Is een spatbord van een 900SS dan wezelijk anders? Ik heb er daar nog niet veel van te koop zien staan, helaas.
fedde71 schreef:
13 jan 2021 11:52
Rood spatbord is veel mooier op deze motor vind ik persoonlijk en het is een pracht van een motor geworden.
Dankjewel. Ik ben er ook best blij mee. Nu nog fatsoenlijk weer. ;-)
1994 Ducati 600 SS

Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 mei 2019 21:48
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: 600SS na 9 jaar weer de weg op. (Hoop ik)

Ongelezen bericht door ghulst »

https://youtu.be/kYKnlxFmP-A

Vandaag is de Ducati naar Ruud Fredriks gegaan om eindelijk eens afgesteld te worden. Nadat ik het helemaal zat was, heb ik uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Dat had ik -natuurlijk- veel eerder moeten doen. In no time had Ruud de Ducati keurig aan het draaien. Na wat verdere afstelling kwam hij op 53pk met een dip rond de 4800 toeren. Dat is helemaal niet slecht voor een motor die af-fabriek met 53pk werd geleverd. Maar Ruud had inmiddels ontdekt dat de hoofdsproeiers wat aan de grote kant waren. Die zaten bij de Dynojet kit, maar bleken deze motor dus niet ideaal te passen. Hij heeft ze geïnstalleerd en 's middags mocht ik de Ducati weer ophalen met een keurige 54pk en een keurig rechte lijn in zowel het vermogen als het koppel. Dus direct naar huis gegaan om de kuip er verder op te zetten en een rondje te doen. Even voor de achtergrond, ik heb destijds de motor meegenomen nadat hij al jaren stil had gestaan in een schuur. De vorige eigenaar had er al 10 jaar niet meer naar omgekeken en dat vond ik op z'n minst sneu. Ik had nog nooit een Ducati supersport gereden, maar kocht gewoon het plaatje. Tijdens mijn rondje heb ik de motor eens leuk kunnen verkennen. Hij vind het heerlijk om op de open weg te zitten. Gewoon de lange stukken, lange bochten en de vrijheid. Ook de dijkjes zijn prima, zolang je niet te veel haakse bochten wilt maken. Al is het optrekken dan wel weer heel leuk. ;) Rijden in druk verkeer (spits rond Goes) vind de Ducati ronduit vervelend. Hij wil gewoon lekker aan het gas hangen en dan is hij op z'n best.

Afbeelding

Helaas brengt de rit van vanmiddag mij ook bij een andere conclusie. Tijdens de rit heb ik gemerkt dat de zithouding op de Ducati niet matcht met mijn lichaam. Dat ligt vooral aan mijn gevoelige duimgewrichten, die mijn 50km eigenlijk wel hebben verpest. Vandaar dat ik de motor vanavond te koop heb aangeboden. Ik denk niet dat ik er veel plezier van ga hebben en dat gun ik de motor wel. Dus wie weet komt er een leuk baasje langs. ;) Aan de andere kant hoeft hij zeker niet weg. Hij staat ook niet in de weg, dus dat scheelt. Maar ik ben bang dat ik de Ducati niet snel zal pakken, omdat een ritje met een rechter stuur zoals op mijn GS zonder problemen gaat. Vandaar. Dus, als jullie iemand weten, dan kan dat.

Afbeelding

Overigens blijft er natuurlijk altijd wat te doen, want tijdens het rijden is de kilometertellerkabel gebroken. Voor de Ducati door gaat naar iemand anders, vervang ik die natuurlijk nog even door een nieuwe.
1994 Ducati 600 SS

Plaats reactie