uit de hand gelopen...

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

kun je door alle versnellingen heen roeren?
heb je gecontroleerd op maximale ingrijping bij iedere versnelling met de carters recht op (niet vlak)? dan kun je zien hoe ver je de schakelwals verder naar een kant moet zetten en/of de assen onderling nog moeten verschuiven.
welke totale axiale speling heb je nu uiteindelijk op de bak+wals en voorspanning op de kruk?

was er geen markering op de was zelf die je gelijk kon stellen aan de haak van de schakel arm?

ziet er verder wel schier uit
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

De ervaren sleutelaars weten het allemaal natuurlijk.. maar voor de minder ervaren mensen toch even wat pica's van dingen die ik tegenkwam
in het kader van al doende leert men.. en niet alles staat in de boeken...

let er op dat onder de rollager van de versnellingsbak in de linker-carterhelft nog een keerring hoort te zitten
Die ben ik bij het demonteren niet tegengekomen, en daarom dacht ik er ook niet meteen aan..
bij het bestellen van de spullen vanaf de detail-tekeningen zag ik 'm .. en toen ben ik even gaan checken.. nu dus wel geplaatst

bij het in elkaar zetten van de krukas aan de buitenkant van het carter (dynamokant) even opletten bij de volgorde van de spullen.
in de Haynes boeken staan alleen de volgorde van de spullen zonder kraag op de bus met plaatjes.. en dus moet je even zoeken:
het zit als volgt: tandwiel / vulring / naaldlager / bus met de kraag boven. let er op dat de bus goed door de lager én de vulring valt (in het tandwiel dus) en niet stiekem op de vulring blijft steken.

en als je dan toch bezig bent.. neem even de markering van het tandwiel over tot op de tandjes.. want als de vulring op z'n plek zit. zie je het puntje niet meer. ik had de stift toch vast om de spiebaan even door te trekken over de hele krukas heen. deze lijn heb je n.l. nodig om het vliegwiel met z'n markering precies op de hoogte van de spiebaan op de krukas te monteren. (altijd handig zo'n witte stift)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

enne.. DucATIRadeon.. ik maak straks wel ff pica's.. van de bevindingen.. ik denk dat het goed zit..
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door 750sport »

Als de koppeling deksel gaat monteren, eerst de slave eruit pompen en een lik remvloeistof bestendig vet er op smeren. Bij een maatje van mij was de o-ring plat afgesleten, waardoor hij niet goed terug de cilinder in ging met slippende koppeling tot gevolg.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door franserna »

Ikzelf zou die magneten nu al (laten) plakken. Want als ze ooit echt loskomen, kun je het anker (etc.) vermoedelijk gelijk weggooien en sta je ergens onderweg met allerlei problemen. Wat maakt een paar dagen wachten op een deugdelijke startmotorreparatie uit op deze ingrijpende klus...

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

komt ie... de metingen..

krukas.. 0,0... :-)
schakeltrommel.. 0,09-0,15
uitgaande as (dynamokant) 0,12-0,14
uitgaande as (koppelingkant) 0,9-0,12

het roeren in de bak gaat eigenlijk best..
ik zal nog eens even studeren op je opmerking over de maximale slag.... en even kijken of ik er wijs uit kan worden..

foto's maken en meten tegelijk gaat bijna niet.. dat snappen jullie.. handjes nodig voor duw en trekwerk.. bij die tweede heb ik natuurlijk óók de andere Kant op gemeten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

Je hebt gelijk Fransema... heb je dan ook een goeie tip welke lijm daarvoor geschikt is?
dat moet wel heul sterk zijn he...?
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door Rob Troost »

Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

Ja Rob, dat is natuurlijk een optie..
maar ik sta een beetje op t standpunt .. goed repareren.. zgan maken.. en als dat niet lukt dan alsnog vervangen..
zo'n totale revisie loopt al aardig in de papieren.. dus ieder tientje wordt er op een gegeven moment 1..
ik reken op een tientje / vijftien euro voor goeie lijm.. scheelt weer 75 euro..
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door franserna »

Om die magneten stevig te plakken is 2 componenten-epoxylijm heel geschikt. Uiteraard tevoren zeer goed ontvetten. Succes!

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

na alle succesverhalen dan nu de "sukkel-momentjes"...
gewoon omdat 't er bij hoort blijkbaar... dat onderscheidt mij namelijk ook van de meester-sleutelaars hier.. soms ben je dus gewoon een prutser.. komt ie:

ik vind mezelf best een georganiseerde sleutelaar... alle onderdelen apart gelabeld in bakkies... tot nu toe prima gewerkt..
tot ik vandaag de halve maan spie kwijt was die op de krukas hoort... helemaal de touw-tandjes gezocht.. niet te vinden..
ok.. kan gebeuren.. zolang ie dan maar niet in het blok zit.. nietwaar?
morgen maar een nieuwe halen.. hij zal wel ergens in de stofzuiger zitten.. maar die ga ik niet open trekken voor een paar centen.. :-)

ik begin gewoon aan de deksels.. want die keerring die over de krukas valt straks doet moeilijk..
ik heb me voorgenomen dat ie 't gaat verliezen vandaag.. dus die ga ik er uit peuteren.. hopelijk zonder het alu eromheen te beschadigen..
ik loop naar m'n onderdelenverzameling, pak de bak met deksels.. en tref daar ook de stukkies schuim die ik om de krukas had gedaan om beschadigen te voorkomen op de onderdelenhoop.. en je raad het al.. ja hoor.. de spie was in het schuim blijven hangen.. grrrrrrr

en natuurlijk.. ongelukjes komen niet alleen.. dus die kruiskop dingen op het deksel draaiden (zelfs met de slagschroevendraaier) mol.. uitboren dan maar... net een halve mm te weinig.. te voorzichtig.. krak.. k*t.. dekseltje mol.. niet voorzichtig genoeg dus.. Wie heeft er nog een ouwe liggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik heb er wel 1 liggen. Ik zal hem vanavond even voor je opzoeken.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

nog even terugkomen op de vraag van DucATIRadeon... want ik heb er nog eens even naar zitten kijken (vooral of ik snap wat je bedoeld...)
ik heb 't als volgt gedaan: de bak in de tweede versnelling, en toen het merkteken op de arm tussen twee pinnetjes gecentreerd, en vastgezet.
als je dan schakelt naar neutraal staat het merkteken precies op 1 van de pinnetjes, en aan de andere kant op het blok zie je de korte arm precies in het midden op het platte tandje van de schakeltrommel staan ( foto)

als je nu schakelt (even het schakelpedaal monteren) hou je na het draaien van de schakelwals nog zeker een halve cm slag over van de schakelarm.
dus: op het moment dat de schakelwals in de volgende versnelling "valt" heb ik nog "slag" over op de arm naar beide kanten. Ik heb het nu dus even getest met het blok rechtop.. en kan dus netjes door alle versnellingen roeren... De metingen op de assen en de trommel vallen volgens mij binnen specs..

qua voortgang verder.. ik zit even te wachten op de keerringen voor achter de oliepomp.. die was ik vergeten te bestellen.. komen (met dank aan Startwin) morgen binnen.. dan kan de boel definitief dicht. en ga ik aan de cilinders beginnen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik heb even gezocht naar het dekseltje op de dynamodeksel. Die heb ik liggen ,alleen is het de oude uitvoering met de tekst ëlectronic ignition"erop. Ik heb op internet even opgezocht en zag dat er de dekseltjes voor de SSie niets meer opstaat.
Heb je er nog interesse in of ga je opzoek naar een dekseltje specifiek voor de SSie?

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

helemaal goud Bauke !
die tekst maakt niks uit wat mij betreft.. als ie maar past.
ik zal d'r op graveren "met dank aan Bauke"
ik pm je even voor de gegevens en de kosten.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

Ik wil hier niet gelijk weer een kopervet-discussie uitlokken mannen.. maar even het volgende:
waarmee zetten jullie de draadeinden vast in het carter? en hoe vast?
ik kom na enig zoekwerk aan loctite en 25 Nm... wat denken jullie d'r van?
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

Startmotor.. ik wilde 't eerst laten.. maar ben toch maar even gaan knutselen.. Fransema had eigenlijk wel gelijk..
eerst nog even een revisiebedrijf gebeld.. maar die had naar zeggen nog nooit magneten geplakt.. terwijl ze voldoende motorfiets-startmotoren reviseren zei hij... toen bedacht ik dat natuurlijk ook gewoon zelf te kunnen doen..

ik krijg de indruk dat 't muuuuuuur-vast zit..
voor diegene die 't interessant vindt.. behalve zin in wat gepriegel heb je 't volgende nodig..
-iets om te ontvetten
-tweecomponenten epoxy (ik heb loctite 3450 gebruikt omdat dat overal tegen kan)
-een flinke bus die krap tussen de magneten past.. (ik heb een houten stok gebruikt.. daar blijven de magneten niet aan plakken..
-vier m8 bouten (bij voorkeur met minimaal de lengte van de magneten)
-iets om de magneten op de goeie hoogte in het huis te kunnen tegenhouden.. ik heb een carrosserie-ring in de goeie maat op m'n stok gefrommeld..
-iets om wat af te tekenen/ krassen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

en het eindresultaat...

opletpuntjes...

die magneten "drijven" op die lijm alle kanten op.. dus vandaar de boutjes, de ring en de stok...
en je kan echt niet vier magneten tegelijk op de goeie plek houden.. :-)

snel werken.. die lijm is binnen vier minuten niet meer te verwerken...

als je een plamuurmes gebruikt .. hou er rekening mee dat 't ding aan de magneet blijft hangen.. da's niet handig smeren.. ik heb een kunststof spatel gebruikt.. het moet niet te dik er op.. 't vult als een malle namelijk...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door TinTin »

mooi stukje huisvlijt... ben benieuwd hoe lang de Loctite het uithoudt. Ik hoop erg lang want de hebben we een goed DHZ alternatief!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door fedde71 »

inderdaad mooi stukje huisvlijt en interessant om te volgen
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
GSenna
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jul 2010 19:17

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door GSenna »

bedankt mannen..
gaan we door naar 't volgende huisvlijt stukje...
in het kader van "kan niet bestaat niet"
ik zou graag deze vork in m'n project willen..
jaja.. ik ben me bewust van de problemen met lagering en stand van de veer..
maar ik denk dat ik eens een beetje ga knutselen...
nog goeie ideeën of adviezen.. of misschien wel absolute afraders???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
906 Paso, 900 SS, 750 sS, Multistrada 950 S, Multistrada 1000 S DS, Yamaha GTS 1000 en ruimte in de schuur...:-)

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door fedde71 »

schokbreker zal probleem niet worden kan je eventueel een andere in zetten om weer tot de goede hoek te komen maar een andere hoek hoeft niet meteen een probleem te zijn. Huidige schokbreker kan eventueel ingekort worden of zo. Lagering weet ik zo even iet of de as door het blok zit denk dat meest cruciale is dat de vork breed genoeg is om aan de kant van het blok.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

de brug is een mooie KTM brug, lijkt heel veel op de 125/390 (heb ze allebei gehad).
kies dan die voor de 690, daar zit al een 160 breed achterband (en dus brede velg) in.

waar je vooral op moet letten is de ketting uitlijning met het wiel in het midden van de motor. bij de ducs is de achterbrug a-symmetrisch, bij KTM zijn ze bijna allemaal symmetrisch!
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Ducatirijder6
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2019 22:41

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door Ducatirijder6 »

Ik ben ook mijn blok aan het reviseren. Waar zat een lange veer en een stalen bal. Ik hoorde pong en toen verscheen er een veer op de vloer.
Laatst gewijzigd door Ducatirijder6 op 19 jan 2020 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: uit de hand gelopen...

Ongelezen bericht door 750sport »

Van de veer en bal heb je er 2 zitten. 1 aan de linker achterkant die is voor de schakelwals vast te houden . De tweede zit achter de linkerkant carterdeksel. Deze zit met een messing bout en is de overstort voor de oliepomp.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Plaats reactie