Elektra-/startprobleem

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Allen,
Ik richt mij wederom tot de forum leden om de uitdagingen waar ik met mij Duc tegen aan loop (hopelijk) op te kunnen lossen.

Enerlaatste keer dat ik wilde rijden wilde de Duc niet starten. Het viel me op dat het immobilizer lampje constant bleef branden en daarnaast het "neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" lampje. Knipperlichten, koplamp, claxon werkte allemaal wel. Andere berichten van het forum leerde mij al snel dat dit de immobilizer zou zijn. Veel problemen op het forum, weinig oplossingen. Vaak komt en gaat het......en zo was het.
Na een klein uurtje probeerde ik het nogmaals en beetje klooien met de sleutel, en ja hoor.....de tellers doen hun "controle" en starten maar. Ik moest naar de dealer, ook daar was het weer even pielen met de sleutel en starten maar. Toen ik thuis kwam wederom probleemloos starten.

Dag er na, helemaal niks. Direct viel op, het immobilizer lampje brande niet, maar ook als ik het contact er af haalde ging die niet knipperen. Daarnaast deden de knipperlichten het ook niet (claxon en koplamp wel). Tevens viel op dat het engine operations lampje niet brande (enkel neutraal en oliedruk). Blijven proberen, klooien met de sleutel, ook beetje rond het slot gehouden (misschien pikt de antenne het op?). Helaas, geen resultaat.

Na een uurtje proberen had ik de moed opgegeven, en in eens ja hoor....de tellers doen hun check en starten maar. Daarna knipperde de immobilizer ook weer. Iemand een idee? Eerder issue in de antenne van de immobilizer of kabelbreuk?

Samengevat:
- "neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" lampje branden en immobilizer brand. Na veel proberen startte die toch.
- "neutraal", "oliedruk" lampje brand, lampje immobilizer brand niet. Daarna in eens pakt ie hem wel op en starten.

Thanks voor de reactie!
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Wat heeft de dealer gedaan? Die kan storing uitlezen lijkt mij.

En ja klinkt als een antenne die het niet goed doet, of een kabelbreuk, dodemansknop? Dacht even aan batterij in sleutel maar die zit er niet in toch? (ben blij dat ik weer een type van voor de immobilizer en alarm heb)
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Nee geen batterij in de sleutel.

Ik had het er meer even kort met de dealer over gehad. Die gaf aan dat ik inderdaad volgende keer even terug moest komen als het zich bleef voordoen en dat ze hem dan kunnen uitlezen. Antenne issue zeggen ze dat snel kunnen zien.
De zaak waar ik hem gekocht had, die zei ja lijkt op een kabelbreuk, omdat de tweede keer de knipperlichten het ook niet deden.

Ik zit even aan die lampjes te denken. Wanneer branden enkel die combinatie van lampjes en verder niks....? Kent iemand dit?
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

staat er niks in de gebruikershandleiding?
wellicht is er ergens een massa probleem of slecht contact dat sporadisch opkomt (maakt reproduceren moeilijk bij een dealer bijv.).
over welke type monster hebben we het eigelijk, 620/695/800?
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

"staat er niks in de gebruikershandleiding?
wellicht is er ergens een massa probleem of slecht contact dat sporadisch opkomt (maakt reproduceren moeilijk bij een dealer bijv.).
over welke type monster hebben we het eigelijk, 620/695/800?"

Helaas staat er niks in de handleiding. Ik denk dat het inderdaad lastig maakt om te reconstrueren. Enkel uitlezen kan en zien of er errors naar voren komen, beetje in de categorie baat het niet dan schaadt het niet (behalve in de portemonnee).

Verder betreft het een Ducati 620 ie
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door fedde71 »

"neutraal", "oliedruk" en het "engine operation" deze branden bij mij ook altijd als ik mijn ST2 op contact zet maar verdwijnen na starten.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

@Fedde71: je hebt gelijk.
Verschil is nu bij mij dus dat die helemaal dood is en dat die "check" van de tellers ook niet plaatsvind.
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

op onze M695 zitten de diverse relais verspreid over de motor (nu niet bij de hand maar weet het nog van 'voorheen'). je kunt eens proberen of de relais stuk voor stuk worden bediend, beginnend met de hoofdrelais. simpele check van contact aan en de relais er uit trekken/los koppelen en observeren wat er gebeurt.
veranderd er niks op een gestuurde relais dan kan dat een indicatie zijn.

verder weet ik dat de kabelboom rond de balhoofd een dikke worst is, en dat kan ook een vervelende boosdoener zijn.

tot nu toe is onze 695 letterlijk probleemloos geweest sinds nieuw aanschaf in 2007 en na 63000km.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Ik heb de het mankement proberen goed in de gaten te houden en heb toch sterk het vermoeden dat het inderdaad ergens niet helemaal lekker zit met de elektra. Soms pakt die hem in een keer als ik het contact aanzet, maar soms wordt de check van de tellers ook niet uitgevoerd, dan doen bijv. de knipperlichten het ook niet (de voorlamp dan weer wel incl de brandstofpomp) en dus ga ik meer richting de elektronica issues denken.

Mogelijk zit er toch ook wel iets niet lekker met de (antenne van) de immobilizer, want soms als ik wel stoom heb knippert de immobilizer 2 keer (sleutel of antenne issue). Wellicht antenne toch maar vervangen.

Iemand tips voor als ik het e.e.a. wil doormeten? Ben niet zo'n held als het gaat om elektra.....(of het gebruik van een multimeter)
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door TinTin »

klinkt als een gevalletje bijna overleden relais... als die bijna op zijn kunnen ze dit soort kuren gaan vertonen. Even uit mijn hoofd zitten die bij een 620 in het kontje en bij de accu? Ik zou de zoekfunctie op het forum gebruiken met de term "hella" evt. aangevuld met 630, monster etc en dan kom je veel alternatieven tegen. Anders de oude eruit wippen en naar de lokale auto-onderdelenboer want die hebben het meeste wel liggen. Of naar een Duc specialist, kost meestal wat meer
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Nou, het leek even opgelost, maar helaas niet...! Eerst had ik de relais vervangen, toen de accu opgeladen tot netjes 12.5 volt. Vervolgens deed de duc het weer. Echter toen ik aan het rijden was, was het zo in eens moeilijker stationair lopen en toen bij het stoplicht toen ik terug schakelde, pats boem valt de motor uit. De duc was niet meer aan te krijgen, duidelijk te weinig power om te starten. Maar je hebt de accu toch niet nodig zodat het motortje blijft lopen? De accu functie is toch puur starten?

Inmiddels zit er een nieuwe accu in en is het weer starten lopen. Echter als ik direct op de accu meet, dan meet ik slechts 12.4 volt als ik toeren maak en 12.3 volt bij stationair draaien. Dit lijkt toch te vermoeden dat er in het circuit voor de accu iets niet goed gaat. Na wat speuren op het forum, begrijp ik dat het kan liggen aan (1) de spanningsregelaar, (2) de dynamo, of (3) de bedrading en connecties in het circuit van dynamo tot accu.

Wat ik mij nu alleen afvraag is hoe ik de dynamo en spanningsregelaar door moet meten. Ik ben nog niet heel bedreven in de wereld van de elektriciteit. Moet ik gewoon één van de twee draden van dynamo volgen en de eerste en beste stekker op die draad los trekken en de multimeter er tussen zetten als onderdeel van het circuit? Oftewel plus in het mannetje van de stekker op de dynamo draad en min in het vrouwtje van de stekker op de dynamo draad? En dit op dezelfde manier doen bij de spanningsregelaar?
Wie kan mij helpen om deze kennis bij te schaven?
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

controleer de laad zekering (iets van 40A dacht ik), en ook de massa verbinding (vaak zit deze naast de carterontluchting).
accu is wel nodig om de brandstofpomp en injectoren te bedienen, zelfs met draaiende motor stationair heb je de accu nodig voor het vermogen.

dynamo zijn enkele gele draden (2, meestal 3), rode (meestal 2) en groene (ook vaak 2) over 2 stekkers.
trek deze los. met de multimeter in weerstand modus (ohm) moeten de gele draden onderling iets van 0,3 tot 0,7ohm hebben, maar ze mogen geen van 3en een verbinding met massa hebben (vaak OL op digitale displays).
dan de regelaar, deze kun je niet doormeten, zit teveel halfgeleiders in om te meten. kun je simpel gezegd alleen meten (aangesloten aan de dynamo en accu!) met draaiende motor: over de accu heen bij stationair 12,5 tot max 14,4V. de wisselspanning (gele draden onderling) zou minimaal 35Vac moeten zijn, met hogere toeren tot zelfs 80Vac. in alle gevallen moet de uitgaande spanning van de regelaar over de accu tussen 12,5 en 14,4Vdc.

stekkers hebben we net genoemd: de gele draden kunnen warm worden door slecht contact, zie je gauw genoeg aan verkleuringen en gesmolten plastic stekkers en isolatie. kwestie van nieuwe stekker en goede verbinding maken en klaar. hoe je dat doet (solderen of inkorten en nieuwe stekker etc) moet je zelf kiezen. persoonlijk ga ik altijd voor stekker.

toch voel ik meer dat het richting (massa)verbinding ligt omdat je het ook hebt met niet draaiende motor.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Bedankt voor de reactie!
Vorig weekend even e.e.a. geprobeerd na te lopen en te meten. Niet aan de spanningsregelaar en dynamo toe gekomen helaas....!
Zekeringen zijn uitgesloten;
Bekabeling/connecties zijn uitgesloten;
Massa is uitgesloten.
Mijn conclusie is het kan alleen maar aan de spanningsregelaar of de dynamo liggen. Tijdens het meten direct op de accu, heb ik 12.6 volt bij 5000 toeren en zakt deze naar 11,x volt als ik het licht aan zet.

Ik had al een afspraak gemaakt bij motortoer in Amsterdam, dus die kunnen de dynamo en spanningsmeter doormeten voor me.
Nu maar hopen dat het de spanningsregelaar is, want een reparatie van de dynamo is €800+. Is dit echt zo veel werk???? Ik heb voor 300 euries een dynamo op internet gevonden.
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Meestal is spanningsregelaar kapot. Kunnen ze ook snel zien door er een andere in zetten.
Jouw gemeten waardes zijn in ieder geval veel te laag, zowel stationair als op toeren.
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Zojuist toch nog even verder gaan meten. Kon het niet laten en ik wil toch begrijpen wat ze bij motor toer zeggen als ze eea doen of repareren.

Gemeten waarden:
Weerstand op de gele draden van de dynamo allemaal 0.4 Ohm.
Als ik weerstand meet tussen de gele draden en massa (direct op de min van de accu) dan heb ik wel een heel klein beetje weerstand (00.1 a 00.2 ohm).
Nadat ik zadel er af had en wat wilde meten op de spanningsregelaar, kwam er wat rook vanaf en rook het naar smeulend plastic. Toch snel proberen te meten, de output geeft 12 en soms 11 volt.
Toen ook even de output van de dynamo gemeten, deze lag tussen de 20 bij lage toeren en liep op tot ongeveer 30 bij 3000 toeren.

Op basis van wat ik in eerdere reacties heb gelezen heb ik dus 2 problemen.
1. Er is spanningsverlies uit de dynamo
2. Er komt te weinig stroom uit de dynamo (kan dat gevolg zijn van 1?)
3. Spanningsregelaar geeft te weinig stroom door!

Kunnen jullie aangeven waar 1 en 2 aan kan liggen?
Voor wat betreft 3, ik haal gewoon een nieuwe spanningsregelaar.
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door 750sport »

Doordat de spanningsregelaar kortsluit ,kan het zijn dat je spanning van de dynamo lager uitvalt. Eerst de spanningsregelaar vervangen en opnieuw de dynamo na meten.
Je bent goed bezig.
Succes Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

rook? eerst brandjes blussen!

weerstand alle 3 gele is 0,4ohm, das dus goed.
maar weerstand 0,1 a 0,2ohm (of bedoel je 0,01 a 0,02ohm?) tussen de gele draden en behuizing is niet goed! dat moet in de megaohm gebied, sterker nog helemaal geen verbinding met de behuizing.

dan jouw gemeten waardes van 20 en 30, was dat met de multimeter in gelijkspanning(V±) of wisselspanning (V~)? dat maakt nogal wat uit...
de gele draden meet je met wisselspanning (V~), de output van de regelaar met gelijkspanning (V±).
het is mij, zo lees ik dat, niet duidelijk hoe je gemeten hebt want dat heeft andere uitkomsten dan wat jij hierboven meld...

het is OF de dynamo heeft (inwendig) kortsluiting waardoor deze niet genoeg of geen output geeft, OF de regelaar die niet zn werk doet.
en zorg dat de stekkers met tussen de dynamo en regelaar goed contact maken want ergens komt er rook vandaan, en in 9/10 gevallen is dat van de dynamo stekker!
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Rolf_Bus
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2018 14:59

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door Rolf_Bus »

Even een update. Ben deze ochtend even langs Motortoer geweest, dure zaak, maar prima service.
Als ik er met openingstijd zou zijn, konden ze even e.e.a. doormeten en ze hadden gecheckt dat er een spanningsregelaar op voorraad was.

Die spanningsregelaar was kapot. Eigenlijk wisten we dat al, want deze gaf slechts 11 a 12 volt (gelijkspanning) door, en hij rookte. Toen ze hem er af hadden gehaald zag je dat er een gat in de onderkant gebrand was.....! Die vervangen en vervolgens hebben ze hem doorgemeten. Perfect 14 V± geeft die nu door naar de accu. Kennelijk had ik de multimeter niet goed in de stekker van de dynamo (gele draden) gedrukt, want zij meten netjes 70 V~, wat het ook hoort te zijn begrijp ik uit eerdere reacties. Ik meende het ook direct te merken. Hij loopt stationair een stuk beter dan op de heenweg.

Kortom, probleem opgelost (gelukkig op tijd voor de TT....! Hopen op beter weer alleen)

@DucATIRadeon: ik had de multimeter in Ohm stand, en op de (volgens mij) kleinste stand. Hij gaat van 20M, 2M, 200k, 20k, 2k naar 200. Ik had hem in de "200" stand staan.
Mijn eerste Duc: Monster 620 ie

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Elektra-/startprobleem

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

blij dat het opgelost is!
kijk 70Vac is mooi. dat er een gat in de regelaar is gebrand heb ik nog niet eerder meegemaakt (wel bol staan en zelf uitklaar gespat).
klopt die 200 is de kleinste bereik. ik doelde meer op 00.1 en 00.2, is dat wat er letterlijk op de display stond dan is het 0,1 en 0,2ohm.
dan nog, tussen de gele draden en massa mag er geen verbinding zijn.
controleer ook of de behuizing van de regelaar massa verbinding maakt met de accu (-) pool.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Plaats reactie