Monster 620 starten op de standaard

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Jurgen87
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2019 22:55

Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door Jurgen87 »

Volgens de handleiding van mijn monster 620 uit 2001 zou ik m moeten kunnen starten met de standaard omlaag in z’n vrij met de koppeling ingeknepen. Dit lukt alleen niet. Hij start wel normaal met de standaard omhoog en ook in de eerste versnelling met de standaard omhoog en koppeling in. Ik dacht eerst dat het de koppelingssensor was, maar omdat starten in de versnelling wel werkt, lijkt mij dat er iets anders aan de hand is. Waarom wil ik dit? Ik wil m in de koude maanden rustig warm laten draaien zoals voorgeschreven zonder dat ik er 5 min. op zit terwijl ik niks kan doen. Hopelijk weet iemand waarom het niet wil zoals in het boekje staat.

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door Rob Troost »

klopt dat hij he niet doe met de jiffy uitgeklapt, er is wel een modificatie die dit verhelpt.
modificatie is een diode met 2 connectoren. ik kan wel eens zoeken naar het schema daarvan.
het is trouwens beter om gelijk rustig weg te rijden na het starten.
Ducati Stoer en Aaibaar

Jurgen87
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2019 22:55

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door Jurgen87 »

Bedankt voor de reactie. Toch staat op blz 34 van het boekje dat met de jiffy uitgeklapt in z’n vrij en koppeling aangetrokken de motor zou moeten starten. Wel vreemd dat dit dan niet kan vind ik. Ik ben wel geïnteresseerd in de modificatie om het wel voor elkaar te krijgen. Zeker als het buiten koud is, wil ik m toch wel even laten warmdraaien zoals in de instructies wordt aangegeven.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Wat Rob al aangeeft, beter om na starten direct te gaan rijden, rustig uiteraard. Bij warmdraaien op jiffy, wordt de olie niet goed/schuin door het blok geslingerd dus extra slijtage, rechtop en rijden komt de olie meteen goed overal terecht, is echt beter voor je blok. Niet boven de 5000 toeren uit laten komen en bedenk dat met de huidige buiten temperaturen het minimaal 15 minuten duurt eer je olie enigszins warm is om lekker op het gas te gaan.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Jurgen87
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2019 22:55

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door Jurgen87 »

Als dat warmdraaien zo slecht is waarom adviseert de fabrikant dit dan in de handleiding? Ik ben doorgaans van het braaf doen wat er in het boekje staat omdat ik er vanuit ga dat de mensen die m ontworpen hebben wel zullen weten wat het beste is voor hun eigen spul. Ik heb er zelf geen verstand van, maar als de fabrikant verkeerd advies geeft vind ik dat op z’n zachts gezegd nogal vreemd. Kijk mijn vw golf laat ik ook niet stationair warm draaien, maar dat staat ook niet in t boekje. Mijn uitgangspunt is dan dat het dan niet nodig zal zijn. (Rustig wegrijden staat er wel in en doe ik dan ook netjes na 360000 km met een 1.4 denk ik dan dat het dus wel lijkt te kloppen wat ze opgeschreven hebben) ik vind het maar vreemd dat een advies van de fabriek niet juist is, maar nogmaals ik heb er geen verstand van.

Jurgen87
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2019 22:55

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door Jurgen87 »

Ps neemt niet weg dat ik na het kort warm draaien zeker wel rustig aan doe tot de olie temp duidelijk warmer is. Ik draai echt niet meteen vol het gas los in het begin.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Monster 620 starten op de standaard

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Tsja waarom de fabrikant dat doet? Misschien omdat er een x aantal rijders zijn die meteen vanaf koud met een burnout wegrijden en dan binnen een paar duizend km met een kapot blok bij de dealer staan? Maar google eens op stationair warmdraaien daar zul je overal tegen komen dat stationair warmdraaien van welke motor dan ook slecht is voor het blok. Er is een verschil tussen warm rijden en warm draaien. Het is maar een advies van hier he, als jij de fabrikant aanhoudt dan is dat ook prima.

Ik weet wel dat Ducati in het verleden een bepaald type motorolie aanraadde terwijl iedere dealer er een ander merk/type in mikte omdat die eigenlijk beter is voor het blok. Reden? Ducati had een sponsor overeenkomst met die oliefabrikant en die had net niet dat type olie in het assortiment wat er beter in hoort......
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Plaats reactie