M600 'bokt' en hoog verbruik

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
CGMe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 21:58
Locatie: Zwijndrecht

M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door CGMe »

Hi iedereen,

Sinds eind november '19 de trotse eigenaar van een Monster 600 uit 1995 met 26k op de teller. Dit is mijn eerste (rijdende althans) motor en uiteraard super blij mee, maarrrr.....

Hij loopt niet echt lekker. Het is wat lastig te omschrijven, zeker ook omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb; een Kawa ER6N als lesmotor en de Bandit 650 van mijn vriendin.

Allereerst het starten; doet ie op zich prima, als ik maar de choke open heb staan. Ook met een warm blok heb ik gemerkt dat zonder choke moeilijk aanslaat. Vervolgens moet ik eigenlijk altijd de choke -net- niet helemaal dichtdraaien, anders slaat ie af bij lage toeren, ook met terugschakelen. Ook dit geldt met een warme motor.

Dan het vermogen; is besef dat het slechts een 600 is en daarbovenop ook al een fiets op leeftijd, maar ik heb het gevoel dat ie iets meer pit zou moeten hebben, vooral bij lagere toeren. Hoeveel toeren dan? Geen idee, want de 600 heeft geen toerenteller. Bijvoorbeeld een rotonde in z'n 2 nemen vindt ie al niet fijn en begint ie te bokken. 50 in z'n 3 rijden bijvoorbeeld ook.

Vervolgens het gebruik; doordat eigenlijk te vaak de choke open staat omdat ie anders afslaat, en omdat ik 'm vaak hoger in z'n toeren hou omdat ie anders begint te bokken rij ik nu ongeveer 1 op 10 à 12 max. Ik tank uiteraard geen Euro 95, maar V-power E5.
Oh, en m'n bezinelamp brandt ook continu, dus dat gecombineerd met een hoog verbruik maakt dat ik toch niet helemaal relaxed even ga toeren.

Hij is inmiddels 2x terug geweest naar de motorzaak, waar ze tot 2x toe de carbs hebben gereinigd, maar het is volgens mij nog niet helemaal wat het zou moeten zijn. Ook heb ik nu een brandstof supplement gekocht (op aanraden van de motorzaak) wat zou moeten helpen, maar ben er nog niet helemaal van overtuigd dat het ook werkt.

Wellicht dat het collectieve brein van dit forum mij wat verder kan helpen?
Ducati Monster 600 1995

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Gezien de symptomen en je extreem hoge verbruik vermoed ik dat hij op 1 poot loopt. Een van de Kokusan ontstekingskastjes misschien kapot? Heb je de vonk überhaupt al gechecked? Gevoeld of beide uitlaat bochten heet worden?
Proud to be Loud

CGMe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 21:58
Locatie: Zwijndrecht

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door CGMe »

Heb nog geen vonk gecheckt, zojuist wel de uitlaten: beide worden warm. De vonk controleren hoeft dan niet meer, toch?

Ik herinner me overigens nu wel dat de motorzaak bij de eerste keer dat ie terug geweest is gezegd had dat ie op 1 cilinder liep en dat ze iets met de bougies gedaan hadden.
Ducati Monster 600 1995

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door Rob Troost »

benzine lampje constant branden duid op een sensor die stuk is, of een draad doorgescheurd en klem tegen het frame.
je kan de stekker onder de tank los trekken dan moet het lampje uit gaan.
rotonde in z'n 2 moet je de achterrem erbij pakken en wat meer gas geven.
wat betreft de choke en brandstof problemen, versleten naaldbuizen en daarom de stationair arm gezet.

ik zag kort geleden een kmteller met toerenteller te koop staan voor een monster.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

zou een lucht lek in de inlaat traject zijn? met de condor ook gehad (met choke draaiende houden) en bleek de carb rubber tussen kop en spruitstuk gespleten...
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Beide uitlaten zegt niets, die zijn gekoppeld. Je moet echt bij de kop voelen.
Proud to be Loud

CGMe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 21:58
Locatie: Zwijndrecht

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door CGMe »

Ok, dus de dingen die ik voor nu zelf kan checken zijn:
  • vonken beide bougies
  • visuele inspectie rubberen inlaat tussen kop en carbs
  • bedrading benzinesensor controleren op breuk
Hoop ik vandaag op terug te komen!
Ducati Monster 600 1995

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

ook iets waar de carbsop verdacht zijn, naast versleten naalden, zijn de membranen van de schuif, en soms een vergeten o-ring onder de zwarte deksel.

als de motor op 1 cilinder draait dan heb je een hele traag op gang komende motor, vooral tijdens het rijden, en je hoort dan ook duidelijk een 1-cilinder toon...
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Mocht het aan de kokusan blokjes liggen, dan heb ik evt nog 2 werkende liggen ivm overstap naar TCIP4. PM maar bij interesse

CGMe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 21:58
Locatie: Zwijndrecht

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door CGMe »

Kleine update: ik ben er nog niet aan toegekomen om een en ander te testen, maar het bezinelampje is inmiidels wel uit. Echter, nu blijft hij soms ook gewoon uit bij de check na het omdraaien van het contact. Een breuk in de kabel lijkt me dus wel aannemelijk.

Met de paar mooie dagen die we einde vorige week hebben gehad lijkt het verbruik nu ook ineens een stuk beter te gaan: 6,8 liter voor 112 km (bijna 1:15). To be continued...

Ondertussen heb ik wel een Roadracing dashboardje met toerenteller op de kop weten te tikken welke hopelijk volgende week binnenkomt :D
Ducati Monster 600 1995

CGMe
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2019 21:58
Locatie: Zwijndrecht

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door CGMe »

Afgelopen weekend eindelijk eens tijd gehad om het nieuwe dashboard met toerenteller te installeren:

Afbeelding

Daarbij kwam ik dan toch wel weer 2 eigenaardigheden tegen...
Bij het overzetten van de kilometerteller in dit dashboard zag ik op de achterzijde een stickertje zitten met "105.621" hierop geschreven. Hierdoor ben ik gaan denken of de teller ooit eens vervangen is geweest, en dat mijn Monster wellicht 105-duizend km méér heeft gereden dan momenteel op de teller staat? Zou op zich niet een hele rare km-stand zijn voor een motor uit '95...

Daarnaast ontdekte ik dat het lampje voor neutraal in mijn oude dashboard aangesloten was op een los kabeltje, die langs de dikke kabel (die met de DIN-achtige connector in het dashboard zit) naar achteren loopt. Gezien de huidige kuren met het benzinelampje heb ik het vermoeden dat deze dikke bundel met kabels al eerder problemen hebben gehad en ze voor het N-lampje een bypass hebben uitgevoerd.

Oh... én dit was me al eerder opgevallen, maar ik was er nog niet aan toe gekomen om er een foto van te maken en het hier op het forum te vragen:

Afbeelding

Het zadel lijk niet lekker aan te sluiten op de uitsparing in de tank. Zou het kunnen zijn dan de vorige eigenaar het zadel van een later model er op heeft gezet? De sleutel van het contact past ook niet op het slot onder het zadel, maar je kan zonder de sleutel de vergrendeling van het zadel losmaken...
Ducati Monster 600 1995

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: M600 'bokt' en hoog verbruik

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Kan ook parts number zijn dat 105.621......
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Plaats reactie