Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Erwin Rietveld
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2020 20:49

Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door Erwin Rietveld »

Hallo allemaal,
Ik ben in het blijde bezit van een Monster 1100Evo uit 2012 met nu 26.000km op de teller. Nu doet zich sinds een tijdje het volgende euvel voor: De koppeling ontkoppelt niet 100% meer waardoor hij moeilijk in z'n neutraal schakelt en erg bonkt bij in eerste versnelling schakelen, ook tijdens het rijden vind ik hem niet lekker schakelen.
Het volgende is al gedaan, er is een 4000km geleden een andere koppelingscilinder opgezet ivm lekkage. De olie is 1500km geleden vervangen voor 15W-50 er zat 20W-50 in. Als ik de koppelingshendel strakker afstel en dus de koppeling verder induw maakt dit geen verschil, ook als de motor koud en uit is en ik zet hem in z'n 1 dan voel je best veel weerstand bij koppeling in en heen en weer gaan..
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door TinTin »

lucht in je koppelingsvloeistof of weer een lek? Dan hebben ze niet goed ontlucht of gecontroleerd na montage van de nieuwe
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door Rob Troost »

is er een originele slave op gekomen of een lekker licht te bedienen van een ander merk.
licht te bedienen betekent ook een kleinere slag en dus moeilijker vrij komen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Erwin Rietveld
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2020 20:49

Re: Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door Erwin Rietveld »

@ Tin Tin; Hij is sinds de nieuwe (gebruikte) slave al een paar keer ontlucht..de koppeling heeft ook echt een grote slag zeg maar voor hij aangrijpt dus lucht lijkt me niet zo waarschijnlijk.. ik ga hem zeker nog eens ontluchten (ik ken de procedure met inknijpen dan de nippel opendraaien gelijk weer dichtdraaien en dan de hendel loslaten). Misschien weer lek, ik ga hem checken wanneer ik ga ontluchten.

@ Rob; Er is een gebruikte originele opgekomen, jullie gebruiken originele slave cilinders neem ik aan? Of kun je een bepaald type/merk adviseren, mocht ik toch een nieuwe nodig hebben..Is het aannemelijk dat mijn probleem wordt veroorzaakt door de slave cilinder?

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door Rob Troost »

de originele is de goedkoopste en de beste.
er zijn natuurlijk wel erg mooie imitaties.

je kan de platen bekijken of ze mooi glad zijn, geen pitting ed.
anders even glad schuren, ook de korf kan ingeslagen zijn. ook kan de koppeling speling hebben, dat de kern bij het ontkoppelen naar buiten komt.
Ducati Stoer en Aaibaar

Erwin Rietveld
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 aug 2020 20:49

Re: Koppeling ontkoppelt niet goed Monster 1100Evo

Ongelezen bericht door Erwin Rietveld »

Oke, bedankt voor de tips. Ik denk dat het een winterprojectje wordt..toch zou de theorie over de te dikke olie (20W-50 Motul 7100) ook iets kunnen zijn. De koppeling ging na een 3000km met deze olie gereden te hebben minder goed ontkoppelen, ik heb inmiddels minder dikke olie er in van een ander merk en hoop dat het in de loop van de kilometers beter wordt, ik rij er nu 2000km mee en heb het idee dat het langzaam aan wat beter gaat met ontkoppelen..fingers crossed..

Plaats reactie