Hallo iedereen,
ik ben sinds april dit jaar weer in het gelukkige bezit van een Monster (696+ bouwjaar 2009). Ik las laatst ergens dat E10 benzine slecht zou zijn voor de kunststof benzinetank en daardoor op termijn de beschermende coating(?) in de tank zou wegvreten. Kent iemand dit verhaal of gaat dit niet op? Als dit klopt, is het dan beter E5 te tanken, aangezien de conventionele benzine EURO95 en EURO98 nagenoeg niet meer verkrijgbaar is?
Met vriendelijke groet, Nick74
Ducati M900 1993 (1998-2014)
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
E10 benzine Monster 696
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 mei 2020 13:44
E10 benzine Monster 696
Ducati M900 1993 (1998-2014)
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Ducati 750SS 1993 (2023-heden)
Vaak bu-j te bange !!!
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Ducati 750SS 1993 (2023-heden)
Vaak bu-j te bange !!!
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17
Re: E10 benzine Monster 696
Check op E10check.nl of jouw motor er tegen kan, maar ik vermoed van niet. Op een motor met kunststof tank NOOIT E10 tanken. Alcohol verdampt in de tank (boven de 26 graden) en vreet de tank van binnen aan, zodat die opzwelt. Bovendien kan de alcohol rubber en kunststof afdichtingen aanvreten/oplossen.
Ik tank zoveel mogelijk BP Ultimate 98, absoluut zonder alcohol. Ook Shell V Power kan, of Esso 98.
Van de BP site kan je een bestandje downloaden voor je TomTom, zodat je makkelijk het dichtstbijzijnde BP tankstation kan vinden.
Deze typen benzine worden aangeduid met E5, maar eigenlijk klopt dat niet, zou E0 moeten zijn, maar die categorie bestaat niet, daarom staat er E5 op.
N.B.:
1) mijn S2R800 loopt iets mooier stationair op 98.
2) geldt ook voor je Monster 900.
Ik tank zoveel mogelijk BP Ultimate 98, absoluut zonder alcohol. Ook Shell V Power kan, of Esso 98.
Van de BP site kan je een bestandje downloaden voor je TomTom, zodat je makkelijk het dichtstbijzijnde BP tankstation kan vinden.
Deze typen benzine worden aangeduid met E5, maar eigenlijk klopt dat niet, zou E0 moeten zijn, maar die categorie bestaat niet, daarom staat er E5 op.
N.B.:
1) mijn S2R800 loopt iets mooier stationair op 98.
2) geldt ook voor je Monster 900.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 mei 2020 13:44
Re: E10 benzine Monster 696
Oke top, bedankt voor de info. De 696 heeft een kunststof tank (de M900 bezit ik niet meer sinds 2014), dus ik zal voortaan superplus 98 gaan tanken. Ik ga er vanuit dat het motorblok en kunststof tank geen schade hebben opgelopen in die 4 maanden (ca. 4000 km gereden) dat ik de 696 heb.
Groet Nick74
Ducati M900 1993 (1998-2014)
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Groet Nick74
Ducati M900 1993 (1998-2014)
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Ducati M900 1993 (1998-2014)
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Ducati 750SS 1993 (2023-heden)
Vaak bu-j te bange !!!
Ducati M696+ 2009 (2020-heden)
Ducati 750SS 1993 (2023-heden)
Vaak bu-j te bange !!!
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: E10 benzine Monster 696
idd, de tank zwelt iets op. onze tank M695 kan niet meer omhoog op de normale manier, kan nu enkel door de scharnier pen eruit te trekken.
op hele lange termijn gaan de ringen er aan, en mogelijk gaan de slangen iets harder worden.
ik zou me meer zorgen maken om de plastic snelsluiters van de slangen van de pomp naar buiten toe, als die breken loopt de tank leeg.
Noot: als ik NOOIT E10 tank dan kom ik niet erg ver ben ik bang...
met mijn KTM 990 met kunststof tank gelukkig geen problemen met uitzetten en slangen etc, en die rijd al sinds het begin op E10...
op hele lange termijn gaan de ringen er aan, en mogelijk gaan de slangen iets harder worden.
ik zou me meer zorgen maken om de plastic snelsluiters van de slangen van de pomp naar buiten toe, als die breken loopt de tank leeg.
Noot: als ik NOOIT E10 tank dan kom ik niet erg ver ben ik bang...
met mijn KTM 990 met kunststof tank gelukkig geen problemen met uitzetten en slangen etc, en die rijd al sinds het begin op E10...
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17
Re: E10 benzine Monster 696
"Noot: als ik NOOIT E10 tank dan kom ik niet erg ver ben ik bang..."
Nooit problemen mee gehad: E5 98RON is gewoon goed verkrijgbaar.
Shell VPower 98 is ook E5 98RON
Nooit problemen mee gehad: E5 98RON is gewoon goed verkrijgbaar.
Shell VPower 98 is ook E5 98RON
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: E10 benzine Monster 696
denk dat mij niet snapt. gaat over jou gemaakt stelling, lees nog eens goed.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
- Locatie: Utrecht
Re: E10 benzine Monster 696
Ik kreeg toendertijd een email van Ducati dat het zeer verstandig is om geen E10 te tanken, ondanks dat het volgens de kentekenchecker wel mag. Op E5 liep mijn 696 ook veel vloeiender, dus ik gooide er altijd E5 in.