Km-stand slecht leesbaar; 36.000 of 136.000

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
onefolds
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020 23:00

Km-stand slecht leesbaar; 36.000 of 136.000

Ongelezen bericht door onefolds »

Hallo allemaal!

Ik heb sinds vanavond de trotse eigenaar van een Ducati Monster 620 uit 2004. Daarom heb ik mij ook direct maar even geregistreerd bij het forum, leek mij wel zo informatief;)

Op de terugweg zag ik wel iets aparts, namelijk dat de teller (trip en totale km’s) niet helemaal 100% goed leesbaar is. De 6 is bijvoorbeeld alleen een rondje en bij de 2 zijn alleen de zijkanten zichtbaar. Balen, maar niks aan te doen…Ineens zag ik dat er een ‘1’ voor de totale aan km’s kwam te staan en sprong ook zo snel als die kwam weer weg.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk: hoe weet ik of de km-stand 36.000 is of 136.000? Kan ik de tellerunit vervangen voor eentje die het wel goed doet en blijft de originele km-stand dan geregistreerd? Of hoort de km-stand bij de tellerunit? Of is er een hele andere manier om de stand af te lezen, zoals bijvoorbeeld via een pc?

Anyway, het blok draait echt als een zonnetje. Het lijkt mij heel sterk dat de motor over een ton gelopen heeft. Toch wil ik het even zeker weten. En nee, geen boekjes, geen dealer-registratie of iets dergelijks;)

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Km-stand slecht leesbaar; 36.000 of 136.000

Ongelezen bericht door TinTin »

welkom! km-stand hoort bij de tellerunit dus vervangen geeft geen duidelijkheid over het totaal aantal km's. Klinkt overigens wel naar een gare unit dus er kan vanalles verdwijnen/verschijnen afhankelijk van de storing
Maar het verschil tussen en 36K of 136K zie je wel aan andere dingen: corossie, versleten rubbers, schroefkoppen etc.
Als ie lekker loopt voorlopig geen zorgen maken
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Km-stand slecht leesbaar; 36.000 of 136.000

Ongelezen bericht door Rob Troost »

zou eventueel ook een slechte massa kunnen zijn.
Je hebt de motor gisteren gekocht, je zou de vorige eigenaar kunnen vragen of hij dat ook wel eens heeft gehad en misschien een oplossing heeft.
Ducati Stoer en Aaibaar

onefolds
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020 23:00

Re: Km-stand slecht leesbaar; 36.000 of 136.000

Ongelezen bericht door onefolds »

Bedankt voor de reacties. De vorige eigenaar was de 2e eigenaar. Hij had de motor gekocht met 20.000 km en rest zelf gereden. Het is dus hoogst onwaarschijnlijk dat de km-stand inderdaad over de ton zit. Ik zal de massa eens nakijken, bedankt voor de tip! Wat TinTin zegt lijkt mij de meest aannemelijke oorzaak; een algeheel gare tellerunit. Het blok zit er verder nog prima uit, voor 16 jaar oud. Ik heb zeker gekker gezien, gehoord en gevoeld bij motoren.
Ik kan denk ik weer met een gerust hart verder;)

Plaats reactie