Ontsteking Ducati Monster

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
hrugenbrink@ziggo.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2021 17:57

Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door hrugenbrink@ziggo.nl »

Dames en heren liefhebbers,

Bij een Ducati Monster 750 van het jaar 2000 kan ik doormiddel van een controle /kijk glas met een stroboscoop zien of de ontsteking goed staat afgesteld. Echter, wanneer deze niet geheel correct is hoe kan ik de ontsteking dan fijn afstellen. Ik heb een vraagbaak bestudeert maar het wordt mij niet duidelijk. Misschien is er een forumlid die mij dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen ? Bij voorbaat dank !

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik neem aan dat het om een Monster met carburateur gaat?
Dan zal je je dynamodeksel moeten trekken en de pick-up montage plaat verstellen.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

hrugenbrink@ziggo.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2021 17:57

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door hrugenbrink@ziggo.nl »

Bauke bedankt voor je reactie. Inderdaad, een monster met carburator. Dat betekend dus dat ik de montageplaat een piep klein stukje moet verzetten en dan het deksel weer monteren en hopen dat de ontsteking dan goed staat. Zo niet, dan de procedure herhalen toch hij goed staat.
Betekend het dat het hier om een statische ontsteking gaat, die dus in principe niet afgesteld hoeft te worden ?

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door 750sport »

Het werkt nauwkeuriger om met een grafenschijf te werken, maar ja die moet je dan wel hebben.
Zo te zien aan je gebruikersnaam kom je uit het westen. Je kan een pb naar mij sturen met je telefoonnummer, dan neem ik contact met je op om je verder te helpen. Ik heb dat gereedschap wel liggen.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

hrugenbrink@ziggo.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2021 17:57

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door hrugenbrink@ziggo.nl »

Fijn aangeboden Bauke maar ik woon in het oosten van het land. Bovendien is de Duc. niet van mij maar van de vriend van mijn dochter.
Vanmiddag zijn we er achter gekomen dat één cilinder geen vonk meer heeft dus eerst maar eens uitzoeken waarom er geen vonk meer is.
Blijft , dat ik niets begrijp van de ontsteking van de Duc. De grof afstelling begrijp ik maar om hem vervolgens " fijn " te stellen blijft voor mij een mysterie.

Groet, Harry Rugenbrink

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door Rob Troost »

1 cilinder geen vonk, onder de tank zitten de ontstekingskastjes, daarnaast zitten de bobines.
zou daar eerst eens gaan kijken. onstekingskastjes kan je omwisselen. als dan het probleem mee verhuist word het tijd voor Ignitech.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik ben het met Rob eens. Prachtig spul dat Ignitech. Daarmee kan je ook heel makkelijk het probleem mee opsporen, dus als je iemand weet die er 1 heeft ,vraag hem te leen.
Het kan ook nog in de pick-ups zitten, die willen ook wel eens kapot gaan.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

hrugenbrink@ziggo.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2021 17:57

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door hrugenbrink@ziggo.nl »

CDi en is reeds verwisseld maar het probleem verhuist niet mee. Censor is ook vervangen, dus nu nog nog even testen of er bij contact 12 volt op bobine staat.
Ik ga daarbij uit van de ouwe techniek waarbij de contactpunten toen het 12 volt circuit onderbrak en zo dus een hoge inductie stoom ontwikkelde voor een vonk op de bougie. Maar misschien zit ik daarmee helemaal fout.

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ontsteking Ducati Monster

Ongelezen bericht door 750sport »

Je kan de boordspanning meten op de bobine. De stekker die doorgelust is naar de tweede bobine is de voeding.
Je heb 2 soorten systemen voor de ontsteking. De inductie ontsteking en de capacitieve ontsteking. Die met contactpunten is de inductieve ontsteking. De bobine wordt opgeladen ,als dat opladen stopt dan krijg je in de bobine een tegenreactie die in de secundaire spoel de bougie laat doorslaan. De capacitieve ontsteking werkt zo dat de ontstekingsunit een lading opbouwt en deze in de bobine ontlaad. In de bobine wordt in de secundaire spoel de spanning voor het doorslaan van je bougie gemaakt.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Plaats reactie