Kleinere ruit

620, 1200 S, 1200 S D|air
leeuw
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2007 22:59
Locatie: Meedhuizen

Kleinere ruit

Ongelezen bericht door leeuw »

Ik heb een nieuwe Multistrada gekocht, heb er op proef gereden en vond het super. Enige nadeel vond ik inderdaad het windgeruis ( lees ik hier meer over op het forum ).
Nu zit er zelf over te denken juist de kleinere ruit van puig er op te zetten, helm in de wind geeft m.i. minder geluid dan half in de wind. Voordat ik over ga op een andere helm zou ik eerst willen vragen of hier mensen zijn met ervaringen met deze juist kleinere ruit
Gezien de prijs is het het proberen waard maar zou mooi zijn als ik wat ervaringen lees

B.v.d. Arie

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Berichten: 303
Lid geworden op: 29 jun 2009 00:06
Locatie: A10

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat je zegt klopt helemaal.

Ik rijd momenteel op een motor met een verstelbare ruit en het werkt exact zoals je aangeeft; Of de wind moet compleet over je helm heen waaien, of je kunt beter met je helm vol in de wind zitten.

Een ruit zorgt namelijk voor turbulentie (het kenmerkende gebulder) en dat is ronduit irritant (en zorgt ook voor beweging). Heb je een kwalitatief goede helm, dan hoor je weinig vol in de wind.
Vergeet ook de gehoorbescherming niet; gezonde mensen kunnen niet zonder..

Blijft alleen de vraag:
Hoe klein moet de ruit zijn om, voor 't gehoor, het eea comfortabeler te maken?

Gebruikersavatar
Jabberjaw
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:55

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door Jabberjaw »

Je zou ook de Ducati carbon lage ruit kunnen proberen, mij bevalt deze prima
Het lijkt mij dat je dealer je hier vast wel een proefrit mee kan laten maken.

Ducatinus
Berichten: 829
Lid geworden op: 18 okt 2013 12:32
Locatie: Het mooiste stukje NL, Twente dus.

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door Ducatinus »

Ik ben het geheel eens met Zijlvaart67.
Ik heb dan wel geen Multistrada, maar heb op diverse andere motoren dezelfde ervaring opgedaan.
Beter met de helm vol in de wind dan in de turbulentie van de ruit. En voordat je echt uit de wind zit moet je wel zo'n enorm ding monteren.....
There's no "control" button on my computer, I'm always in control.

- Aprilia RSV1000RR Factory 2005
- Triumph Speed Triple 2011

- Ooit komt er nog eens een .......het is een '94 er 916 Strada geworden

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 sep 2003 12:20
Locatie: Deventer

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door bram »

IK weet niet hoe het met de nieuwe multi zit maar bij de oude zit het niet in de ruit maar in de zijkant van de kuip.

Op de snelweg gaan rijden; pak hem beet 100-120.
Linkerarm horizontaal voor je buik houden en langzaam omhoog bewegen. Is op een gegeven moment de turbulentie weg dan komt het via de onderkant je helm binnen en dan helpt een andere kuipruit niet . Dan moet je aan deflectors gaan werken.

Ik begrijp echt met de beste wil van de wereld niet waarom ze geen motorfietsen kunnen maken zonder turbulentie. Het maakt echt niet uit waar je op rijd. Het is altijd kut.
"Als je aan een hond begint, moet je hem ook afmaken "

leeuw
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2007 22:59
Locatie: Meedhuizen

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door leeuw »

Bedankt voor de tips,
Krijg komende week mijn motor, wordt waarschijnlijk gebracht i.v.m. pekel
Ik zal eens met de dealer overleggen over test met een pikes peak scherm, vind ik ook mooi
Voorlopig eerst wachten op beter weer voordat ik kan testen...

Gr Arie

Gebruikersavatar
Jabberjaw
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2015 14:55

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door Jabberjaw »

Arie,
Als je een keer wilt proefrijden met het carbon kleine scherm kan je langsrijden en zetten we het even over, is 2 minuten werk.
ik heb ook de getinte tour ruit liggen, die is nog een klein beetje groter dan de originele. ik heb er zelf nooit mee gereden omdat ik de grote ruit niet mooi vindt.
Groeten en veel plezier van je MTS.
jabberjaw

Peter 1200

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door Peter 1200 »

Mijn eerste berichtje op dit forum, ik rij een 1200s van 2016 en heb diverse ruiten geprobeerd (en heb ze nog steeds) begonnen met de originele , toen een givi ruit gekocht , daarna de originele hoge ruit , nu rij ik met de kleinste ruit van Puig en die bevalt me het beste , wel wind recht voor je raap maar geen gebulder . Ik rij met een shoei j-cruise jet helm .
groet Peter

leeuw
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 dec 2007 22:59
Locatie: Meedhuizen

Re: Kleinere ruit

Ongelezen bericht door leeuw »

Dank voor alle info, het lijkt er op dat een kleinere ruit de beste optie is ( of het originele carbon scherm ). Ik zal met de dealer overleggen over een test als het weer wat beter is ( bedankt voor het aanbod om jouw scherm te proberen Jabberjaw, als de dealer geen scherm heeft en de afstand is een beetje te doen is dat een alternatief ).
Een groter scherm doe ik niet, vind ik niet mooi

Gr Arie

Plaats reactie